Čierny telefón (The Black Phone)

Telefon3 resizeHororovo ladený príbeh filmu Čierny telefón vychádza z rovnomennej poviedky amerického spisovateľa Joa Hilla, čo je pseudonym, pod ktorým sa skrýva Joseph Hillstrom King, syn slávneho autora hororov Stephena Kinga. Ani Joa Hilla však už dnešným fanúšikom hororu netreba predstavovať. Zdá sa, že sa stal, podobne ako jeho otec, vďačným objektom filmových producentov, ktorí sa už predtým rozhodli siahnuť po jeho próze Rohy a do seriálovej podoby takisto premenili Hillovu komiksovú sériu Zámok a kľúč. Stephen King ma teda vo svete literatúry dôstojného nástupcu, čoho si bol vedomý aj režisér Scott Derickson vyberajúci si k svojej ďalšej hororovej adaptácii poviedku Čierny telefón.

Príbeh film je zasadený do roku 1978 a krutý obraz šikany v zapadnutom predmestskom prostredí pripomenie drsnú realitu diel Stephena Kinga. V popredí Telefon4 resizepríbehu je nesmelý chlapec Finney, častá obeť pouličných bitkárov, so svojou mladšou sestrou Gwen, zdanlivo obyčajným dievčaťom, ktoré však po matke prevzalo fenomenálne schopnosti. Na základe týchto schopností je jej umožnené vidieť budúce udalosti, čo však desí jej alkoholického otca Terrenca, a tak je Gwen nútená túto svoju výnimočnosť potláčať. Gwen však môže byť nápomocná v momente, kedy zmizne jej brat Finney a v podozrení je neznámy únosca detí, ktorého spozoruje vo svojich snoch.

Už zo zmieňovaného je jasné, že je príbeh Čierneho telefónu veľmi „kingovský“ (a keďže je Joe Hill v skutočnosti taktiež King, toto tvrdenie ho nemôže nijak uraziť) a znalcom hororového sveta bude teda povedomé ako dievča obdarené unikátnymi schopnosťami, tak aj postava otca-alkoholika, na ktorého sa mladí hrdinovia nemôžu nijakým spôsobom spoľahnúť. Hill však toto „kingovské“ univerzum dotvára Telefon6 resizea obohacuje o nové nápady a motívy.

Svojbytnosť Čierneho telefónu sa naplno prejavuje v jeho ďalšej časti, keď sledujeme osamelého FInneyho v útrobách neznámeho suterénu, z ktorého zdanlivo niet žiadneho úniku. Jeho väzniteľom sa stáva tajomný a evidentne vyšinutý muž označovaný ako „Chytač“. Je zrejmé, že práve on stojí za únosmi ďalších detí v okolí a ako sa dozvedáme zároveň s Finneym, je zároveň aj ich katom. To, čo posúva snímku od klasického thrilleru smerom k hororovému žánru je práve čierny telefón z názvu filmu. Telefón sa nachádza v suteréne vrahovho bytu, teda na mieste, kde Chytač skrýva svoje úlovky. Čierny telefón je odpojený, dávno nefunkčný, no v prítomnosti Finneyho začne zvoniť. Keď ho raz Finney zodvihne, zisťuje, že práve takýmto spôsobom je schopný komunikovať s ostatnými unesenými deťmi. Čo je však mrazivé, je Telefon11 resizeskutočnosť, že tie sú už dávno po smrti. Finney sa teda stáva ich jediným spojením so svetom živých. Vrahove bývalé obete túžia po pomste, a tak sú rozhodnuté Finneymu pomôcť. Finney vzápätí nestojí proti maniakovi sám.

Zaujímavý nápad a pútavé filmové spracovanie skúseného Scotta Dericksona je predzvesťou dobrej filmovej zábavy, mnohé otázky filmu však ostávajú nevypovedané. Postava Chytača, ktorého tak démonicky stvárňuje takmer nespoznateľný Ethan Hawke, totiž nemá žiadne pozadie. Nie je zrejmé, čo motivuje Chytačove činy, prečo má silné nutkanie unášať deti, prečo ich vzápätí vraždí, ani ako prišiel k svojej desivej maske (ktorú vytvoril slávny tvorca špeciálnych efektov Tom Savini). Navyše má divák pocit, že je vrah, bývajúci v rovnakom susedstve ako hlavní hrdinovia, úplne neznámym jedincom, u nikoho nevzbudzuje podozrenie a zdá sa, akoby ani nebol súčasťou malého predmestia. Množstvo Telefon resizeotázok, na ktoré Derickson nepovažoval za dôležité odpovedať, síce posilňujú záhadnosť vrahovej postavy, no zároveň podrývajú uveriteľnosť celého príbehu. Ak však divákovi nezáleží, že nedostane odpovede na tieto otázky, čaká ho napínavý zážitok a remeselne dobre nakrútený horor, ktorý dokáže vydesiť, no nechýba mu ani emočný náboj v momentoch, keď sa z ustráchaného Finneyho stáva skutočný bojovník za pomoci svojich mŕtvych priateľov.

Telefon9 resizeČierny telefón (The Black Phone), USA, 2021
Dĺžka: 103 minút
Réžia: Scott Derrickson
Predloha: Joe Hill (poviedka)
Scenár: Scott Derrickson, C. Robert Cargill
Kamera: Brett Jutkiewicz
Hudba: Mark Korven
Strih: Frédéric Thoraval
Scénografia: Patti Podesta
Kostýmy: Amy Andrews
Produkcia: Jason Blum, Scott Derrickson, C. Robert Cargill
Hrajú: Ethan Hawke, Mason Thames, Jeremy Davies, James Ransone, Madeleine McGraw, Gina Jun, E. Roger Mitchell, Michael Banks Repeta, Megan Petersen, Kellan Rhude, Braxton Alexander, Mark Riccardi, Miguel Cazarez Mora, Rebecca Clarke, Spencer Fitzgerald, J. Gaven Wilde, Jordan Isaiah White, Brady Ryan, Troy Rudeseal, Tristan Pravong, Jacob Moran, Brady Hepner
Premiéra v SR: 14. júla 2022