Thor: Láska a hrom (Thor: Love and Thunder)

Thor Laska a Hrom 4Tradičný letný marvelovský slot si tentoraz uzurpovalo najnovšie dobrodružstvo boha hromu Thora, ktorý chytil pred pár rokmi po slabšie prijatej dvojke nový dych. Vďačiť za to mohol režisérovi Taikovi Waittimu a jeho mimoriadne osobitému autorskému vkladu, vďaka čomu sa tretí diel s potitulom Ragnarok považuje za ten najlepší vôbec. Podarilo sa mu však zopakovať čaro predošlej časti aj po druhýkrát?

Hovorí sa, že dvakrát nevstúpiš do tej istej rieky, no v prípade Hollywoodu to určite neplatí. Ani marvelovky nie sú v tomto smere výnimkou a ak niečo funguje, nie je skrátka dôvod meniť víťazný tím. Tentoraz navyše dostal novozélandský tvorca ešte o niečo väčšiu voľnosť ako minule a je i jedným z autorov samotného scenára. Čo je v konečnom dôsledku ucítiť, hoci finálny výsledok sa od Ragnaroku až tak výrazne nelíši. Podľa globálneho prijatia sa pritom javíThor Laska a Hrom 1, že tentoraz bude jeho Thor ďaleko viac rozdeľovať publikum, hoci základné ingrediencie sú skutočne podobné. Je to len tým, že sa vytratil moment prekvapenia, alebo za tým väzí niečo iné?

S Thorom (Chris Hemsworth) sa stretávame znova v časoch, keď vypomáha Strážcom Galaxie pri potlačovaní bezprávia a ochrane nevinných. Po udalostiach v Avengers: Endgame sa dal síce znovu do formy, no ani ni po dlhšej dobe sa mu nepodarilo nájsť skutočný zmysel života, ktorý by mu vykompenzoval všetky jeho straty. Na obzore sa však objavuje nová hrozba v podaní Gorra, ničiteľa bohov (Christian Bale), ktorý má za cieľ vyhubiť všetky jemu podobné bytosti. Tá ho trochu nečakane spojí s jeho bývalou láskou, pozemskou vedkyňou Jane Foster (Natalie Portman), hoci tentokrát v trochu inej a pomerne prekvapivej roli. Spolu s ňou a kráľovnou Nového Asgardu Valkýrou Thor Laska a Hrom 2(Tessa Thompson) sa tak rozhodnú zastaviť Gorra, no Jane skrýva jedno, nie veľmi príjemné, tajomstvo...

Popis zápletky síce naznačuje patrične osudovú záležitosť, no tí ktorí videli predošlý diel či majú napozeranú Waititiho tvorbu, už veľmi dobre vedia čo možno v jeho podaní očakávať. Tak ako minule, aj tentoraz je teda Thor až sebaparodickou záležitosťou, kde si scenár neváha uťahovať takmer zo všetkého. Vidieť to i na postave samotného boha hromu, ktorý pokračuje vo vývoji načatom v Ragnaroku a miestami už naozaj pôsobí ako komická postavička. Marvelovky majú pritom nezriedka blízko k akčným komédiám a humor je ich bežnou súčasťou, väčšinou ho však rozumne dávkujú. Tu však strieda na jeden uletený nápad druhý – aj na úkor zmysluplného budovania mytológie - a to až do takej miery, že nie všetky vtipy Thor Laska a Hrom 3triafajú svoj cieľ. Občas je toho skrátka priveľa, no na druhej strane, divák sa vďaka vysokej kadencii vtipov nestíha nudiť a viaceré vedia úprimne pobaviť – akokoľvek občas útočia na prvú signálnu sústavu.

Toto všetko sa však logicky podpisuje na emocionálnej stránke filmu, kde to zase raz nefunguje ideálne. Znovu teda nastala podobná situácia ako minule, kde musel hlavný hrdina absolvovať viacero zdrvujúcich úderov, no neustále sa zhadzujúci scenár im nedal poriadne vyniknúť. I napriek tomu však vnímam určitý progres a to najmä vďaka dejovej línii Jane Foster. Natalie Portman sa do série vrátila po predchádzajúcej absencii a pod vedením Waititiho doslova ožila. V podstate sa dá označiť za srdce celého filmu a predvádza svoj doposiaľ najlepší výkon v Marvel Cinematic Universe. Obstojne jej vThor Laska a Hrom 5 tomto smere sekunduje nový záporák Gorr, ktorého síce Christian Bale až voldermortovsky prehráva, zároveň je však patrične zlovestný a divák s ním paradoxne dokáže i čiastočne súcitiť. Škoda len, že scény s ním akoby vypadli z iného, hororovejšie ladeného, filmu a ešte viac podtrhujú istú tonálnu nevyváženosť. No znova – nič čo by nebolo prítomné už minule.

Obecne sa teda Láska a hrom nedá považovať za vyložené sklamanie. Waititi totiž doručil presne to, čím bežne disponuje jeho tvorba, a tvrdenia, že sa už začína mierne prejavovať únava materiálu, sú v tomto prípade nepresné. V najnovšom prírastku dlho tejto bežiacej ságy sa skôr testujú limity, čo je divák ochotný zniesť. Maximálne jednoduchý príbeh plný rozprávačských skratiek je totiž len zámienkouThor Laska a Hrom 6 na to, aby sa všetci prítomní mohli patrične vyblázniť. Analyzovať do hĺbky jeho vnútornú logiku nemá zmysel a miesto toho je asi vhodnejšie nasávať všadeprítomné atrakcie, vizuálne nápady (návšteva Tieňového sveta jasne vedie) či obstojné akčné scény okorenené výborne padnúcim soundtrackom – ako pesničkovým, tak inštrumentálnym. Jednoducho povedané, pristúpiť na pravidlá hry a z tohto pohľadu ide o ďalší obstojný kúsok skladačky úspešného komiksového univerza, ktorý si dokáže obhájiť svoju existenciu. No nabudúce by to už chcelo niečo odlišné. Potenciálne komplexnejšie, menej zhadzovačné a s väčším dôrazom na ďalšie smerovanie ságy. Ani po šiestich filmoch a takmer siedmich seriáloch totiž nie je zrejmé, čo je nosným motívom štvrtej fázy a je otázka, do kedy to vlastne diváci budú tolerovať.

Thor Laska a Hrom 7Thor: Láska jako hrom (Thor: Love and Thunder), USA, 2022
Dĺžka: 125 minút
Réžia: Taika Waititi
Predloha: Stan Lee (komiks)
Scenár: Taika Waititi, Jennifer Kaytin Robinson
Kamera: Barry Baz Idoine
Hudba: Michael Giacchino, Nami Melumad
Strih: Peter S. Elliot, Tim Roche, Matthew Schmidt, Jennifer Vecchiarello
Zvuk: Daniel Laurie, Onnalee Blank, Brandon Proctor
Scénografia: Robert Webb, Nigel Phelps
Kostýmy: Cynthia Bergstrom, Mayes C. Rubeo
Produkcia: Kevin Feige, Brad Winderbaum
Hrajú: Chris Hemsworth, Natalie Portman, Christian Bale, Tessa Thompson, Taika Waititi, Russell Crowe, Jaimie Alexander, Chris Pratt, Dave Bautista, Karen Gillan, Pom Klementieff, Sean Gunn, Vin Diesel, Bradley Cooper, Carly Rees, Ben Falcone, Stephen Curry, Bobby Holland Hanton, Daley Pearson, Kieron L. Dyer, Simon Russell Beale, Jonny Brugh, Brooke Satchwell, Elsa Pataky, Kaan Guldur, Alan Dukes, Nico Cortez, Priscilla Doueihy, Stephen Hunter, Indiana Evans, Josh Heuston, Ben Sinclair, Matt Damon, Luke Hemsworth, Melissa McCarthy, Sam Neill
Premiéra v SR: 7. júla 2022