Pelendreková pizza (Licorice Pizza)

Pizza resizePre všetkých, ktorí absolvovali tínedžerskú fázu svojho života v normalizačných 70. rokoch komunistického Československa môže byť Andersonov film Pelendreková pizza impulzom k nostalgickým úvahám o tom, čo všetko bolo v Amerike iné a inak. Ostáva len spoločné, pubertálna potreba spracovať nekompromisný tlak hormónov a ich emocionálne efekty, volajúce po pozornosti iného pohlavia, v akýchkoľvek možných i nemožných situáciách, ovenčných spomienkami na pôvab ich nemotorne romantických prejavov.

Ústrednou dvojicou Andersonovho príbehu je Gary Valentino, pätnásťročný amant, zameraný na Alanu, o desať rokov staršiu mladú ženu. Je presvedčený, že mu nemôže uniknúť a vidí ju jako svoju budúcu ženu. Je vytrvalý, verný, plný nápadov a zároveň agilne podnikavý. Rozhodne sa pre postupné zvyšovanie Pizza2 resizesvojej príťažlivosti poukazom na herecké angažmán v akomsi detskom muzikále. Na jeho vystúpenie v New Yorku ho Alana sprevádza ako dospelý doprovod a na tejto pozícii trvá. Vzájomná afinita pokračuje pri predaji vodných postelí Fat Bernie a ona mu nadšene asistuje. Marketing celkom nevyjde v japonskej reštaurácii však jednu z nich doručia i priateľovi Barbry Streisandovej. Kamsi sa ponáhľa, a tak nechá dvojicu v dome, čo skončí fiaskom pri čerpaní vody do rozmerného lôžka. Utekajú v hrkotajúcom nákladiaku, bez benzínu sa za dramatických okolností predsa len dostanú k pumpe.

Alana má za sebou koketovanie s vekovo rovnocenným frajerom, ale keď sa ho rozhodne priviesť na večeru do svojej židovskej rodiny, jej počínajúca empatia končí, mladý muž odmietne čítať pri šabatovom stole modlitbu, s výhradou, že je ateista. Otec ho vyhodí a Alana si zlizne od troch sestier Pizza4 resizevýsmech. Tento vývoj vzájemného vzťahu nedomyslela. Napochoduje do predvolebného maratónu kandidáta na starostu Joela Wachsa ako dobrovoľníčka a nedobrovoľne je svedkom jeho zložitých partnerských vzťahov. Celkom nevyjde ani zvedavý prieskum hypnotickej postavy hereckej hviezdy Jacka Holdena (Sean Penn). Posadí ju k sebe na motorku a chystá sa na divokú jazdu, ale dievča skončí na zemi hneď pri štarte. Kriesi ju verný Gary, je stále nablízku a nič z toho, do čoho sa púšťa mu neujde. Náležite jeho pomoc ocení.

Kúzlo filmu, zloženého z voľne radených situácií, do ktorých sa dvojica dostáva. či už spolu alebo individuálne, spočíva v jeho takmer feérickej ľahkosti, humore a tiež ironizácii dobovej masovej kultúry, do ktorej sa triafa s gustom a vkusom, bez prvoplánového výsmechu. Od repliky hollywoodských Pizza3 resizemuzikálov v detskej verzii, vrátane búrlivej zákulisnej výmeny názorov na to, kto a prečo naštrbil výstup vedúcej zboru hodom vankúša do jej vzorne upraveného účesu, cez entré do vily Barbry Streisand, hadích pohľadov a charizmy Jacka Holdena, až po záverečný bozk ústrednej dvojice v žiari zapadajúceho slnka.

Pozitívnu rolu zohral aj citlivý casting, pripomínajúci autenticky nedokonalé a pritom výrazne komediálne typy v štýle takmer formanovskom. V tomto ohľade bol najpríťažlivejšou figúrou Gary, v zosobnení syna známého, dnes už zosulého herca Philipa Seymoura Hoffmana, Coopera Hoffmana. Po otcovi, nositeľovi okrem iných početných cien i Oscara za výkon vo filme Capote (2005), zdedil nesporný herecký talent. Je to jeho prvá rola, výkon nováčika roku ocenila organizácia floridských filmových kritikov. Garyho vyvolena Alana (Alana Haim) vystupuje vo filme s celou rodinou, dvoma sestrami Este a Danielle i rodičmi, všetci so svojimi vlastnými menami. Alana je hudobníčka, vystupuje Pizza5 resizeso sestrami v kapele Haim a v roku 2020 dostali Grammy za najlepšie album roku. Jej výkon bol ocenený za rok 2021 i nomináciou za najlepšiu herečku v kategórii komédia a muzikál na Zlatých Glóbusoch. Anderson režíroval i dva klipy skupiny.

70. roky sprítomňuje okrem hudobného skóre s dobovými hitmi aj ropná kríza. Nedostatok benzínu súvisel s embargom vývozu ropy z Blízkeho východu pre krajiny, ktoré v čase Yom kippurskej vojny (1973), hlavne USA a Holandsko, podporovali Izrael. So sexuálnou revolúciou v 60. rokoch bolo dráždivo spojené i nóvum, vodná posteľ, ktorá je vo filme dôležitou rekvizitou. Charles Hall, študent San Francisco State University ju v roku 1968 prezentoval v rámci študentskej prezentácie vlastných vynálezov. Mala obrovský úspech. Ten ďalej marketingoval i Hugh Hefner, šéfredaktor a zakladateľ časopisu Playboy. Všetky tieto „znaky doby“ nás v 70. Pizza6 resizerokoch minuli, možno okrem tých hudobných hitov a aj to asi len okrajovo, v rádiu Luxemburg, alebo na predpotopných kazeťákoch, s úspechom dobývajúcich uši a srdcia československých puberťákov a puberťačiek. Kto ho mal, bol kráľ. 70. roky boli tým, čím tak smutne končia Pelíšky. Pre nás sa začínala sa treskúca normalizácia, s pokazeným sovietskym tankom, odťahovaným z detského ihriska pred našim domom, mestom oblepeným heslami So Sovietskym zväzom na večné časy a hodinami ruštiny. Horko plakala nielen Táňa, ktorej padla loptička do vody, z básničky, ktorú sme sa museli naučiť naspamäť. Vysnená a polomýtická Amerika bola inde. Učila sa podnikať, milovať a dospievala v rytme svojich slávnych hitov. Tak, ako to skvele servíruje publiku Paul Thomas Anderson.

Poznámka: Film vraj mal mať na Slovensku už premiéru (Forum Film), ale zatiaľ nie je zaradený do zoznamu premiér ani v marci, ani v apríli. Vzhľadom na to, že sa 13. marca sa odovzdávajú ceny BAFTA (nominovaný) a 27. marca Oscar (nominovaný), tak sme sa rozhodli o ňom mimoriadne písať v predstihu, lebo v Česku bol už v distribúcii.

Pizza resizePelendreková pizza (Licorice Pizza/Lékořicová pizza), USA, 2021
Dĺžka: 133 minút
Réžia: Paul Thomas Anderson
Scenár: Paul Thomas Anderson
Kamera: Paul Thomas Anderson, Michael Bauman
Hudba: Jonny Greenwood
Hrajú: Alana Haim, Cooper Hoffman, Sean Penn, Bradley Cooper, Tom Waits, Benny Safdie, Skyler Gisondo, John C. Reilly, Joseph Cross, Maya Rudolph, John Michael Higgins, Mary Elizabeth Ellis, Zoe McLane, Craig Stark, Fatimah Hassan, Ryan Wicks, Emma Dumont, Emily Althaus, Anthony Molinari, Christine Ebersole, Harriet Sansom Harris, Sasha Spielberg, George DiCaprio, Este Haim, Iyana Halley, Max Mitchell, Adam Somner
Produkcia: Paul Thomas Anderson, Sara Murphy, JoAnne Sellar, Adam Somner
Strih: Andy Jurgensen
Scénografia: Florencia Martin