Batman (The Batman)

Man resizeBatman je už od 60. rokov jedným z najobľúbenejších superhrdinov vôbec. Neexistuje iný komiksový superhrdina, ktorý by mal toľko filmových spracovaní. A niet sa čomu diviť. Je veľmi zaujímavé sledovať režijnú evolúciu Batman filmov. Či už Leslie H. Martinson, Tim Burton, Joel Schumacher, Christopher Nolan, alebo Zack Snyder - každý jeden z týchto režisérov priniesol svoj vlastný, jedinečný pohľad na postavu Gothamského pomstiteľa. Vďaka čomu pôsobia tieto filmy stále sviežo a vzrušujúco. A to nerátame animované spracovania, medzi ktorými sa taktiež nájdu klenoty. Batman filmy sú ako adaptácie veľkých divadelných hier, v ktorých sa režiséri pokúšajú zakaždým priniesť nový spôsob ako spracovať niekoľko krát videný príbehový koncept. Keď už máme pocit, že sme videli všetky spôsoby, žánre a tóny akými môže byť táto postava spracovaná, zakaždým príde niekto s nápadom, ktorý sme ešte nevideli.

Tentokrát je na rade režisér Matt Reeves, tvorca vynikajúcich, avšak veľmi prehliadaných blockbusterov, ako napríklad Cloverfield, Úsvit planéty opíc a Vojna Man2 resizeo planétu opíc. Tieto snímky sú čo sa týka „veľkorozpočtových hollywoodskych trhákov“ na úrovni fanúšikmi uctievaného Christophera Nolana. Reevesove meno teda prisľubovalo opäť niečo nové a zaujímavé. A to sa aj splnilo. Reeves k minimalisticky pomenovanému „Batmanovi“ napísal spolu s Peterom Craigom aj scenár. Do hlavnej úlohy temného rytiera bol tentokrát pre veľa ľudí prekvapujúco obsadený Robert Pattinson. Po jeho boku sa v hviezdnom hereckom ansámbli objavili Jeffrey Wright, Zoë Kravitz, Paul Dano, Colin Farrell, John Turturro a Andy Serkis.

Už sú to dva roky čo si Bruce Wayne (Robert Pattinson) prvý krát nasadil netopieriu masku a vydal sa do nebezpečných uličiek skorumpovaného mesta Gotham, aby bojoval so zločinom. Polícia tomuto samozvanému bojovníkovi za spravodlivosť, až na poručíka Jamesa Gordona (Jeffrey Wright), veľmi neverí. Avšak predsudky musia ísť bokom, keď sa v meste začnú objavovať zohavené telá vysoko postavených obyvateľov Gothamu. Záhadný sériový vrah Riddler (Paul Dano) necháva pri svojich Man3 resizeobetiach odkazy a hlavolamy, ktorými pozýva Batmana, Gordona a Gothamskú mafiu do jeho zvrátenej hry, ktorej výsledok je najmä pre Batmana omnoho osobnejší, ako sa mohlo zo začiatku zdať.

Režisér Matt Reeves nám so svojim filmom Batman predstavuje nové komiksové univerzum, ktoré nijakým spôsobom nesúvisí s predošlými DC projektami. Už z prvého záberu je jasné, že tentokrát nepôjde o generický štúdiový produkt. Batman je mimoriadne ambicióznym a odvážnym filmom, ktorý prináša opäť niečo nové. Reeves sa zameral na detektívny aspekt postavy Batmana, ktorý sme mohli asi najlepšie vidieť v komikse „Dlhý Halloween“. Práve na tomto aspekte je vybudovaný celý film. Batman je temným, neo-noirovým detektívnym trilerom. Film sa dá asi najlepšie prirovnať k snímkam ako „Sedem“ Davida Finchera, alebo „Chinatown“ režiséra Romana Polanskeho. Reeves ide do tejto štylizácie naplno. A aj keď má Batman stále mládeži prístupný rating, v tomto prípade je skutočne Man6 resizeposunutý na hranicu, pretože v každom ohľade ide o zatiaľ najtemnejšie a najdepresívnejšie spracovanie tejto postavy. Tento film má bližšie k hororu, ako ku zábavnému komiksovému filmu. Reeves kladie dôraz na realistickosť, čo sme mohli vidieť už aj v režijnom prístupe Christophera Nolana, avšak film pôsobí aj napriek tomu sviežo a originálne. To je dôsledkom Reevesov hrou so žánrami.

Robert Pattinston je v tejto roli výborný. Po jeho dlhej „šnúre“ nízkorozpočtových artových filmov je to jeho návrat k hollywoodskemu veľkofilmu. A nemohol si vybrať lepšie. Postavu Batmana sme ešte nemali možnosť vidieť tak traumatizovanú a zlomenú. A to žijeme vo svete, v ktorom existuje Návrat Temného Rytiera. Bruce Wayne tu nie je ani zďaleka vyrovnaný so smrťou svojich rodičov a aj keď sa o tom takmer vôbec nehovorí, celý film to cítime. Cítime to aj vďaka minimalistickému, avšak o to efektívnejšiemu Pattinsonovmu hereckému výkonu. Oproti Pattinsonovi nezaostávajú ani ostatní herci. Man8 resizeZa spomenutie stojí Paul Dano v roli ústredného zloducha Riddlera. Ten nie je žiadnym klaunom, ale znepokojujúcim psychopatom, ktorý bol jasne inšpirovaný neslávne známym sériovým vrahom Zodiakom.

Matt Reeves je jedným z režisérov, ktorí si potrpia na praktických efektoch. Jeho Batman nie je výnimkou. Všetko je hmatateľné. Či už interiérovo prepracované miesta činu po besnení Riddlera, choreograficky výborne spracované a uveriteľné pästné súboje, skutočné auto naháňačky v ktorých vidíme skutočné výbuchy a krásne kostýmy, ktoré si aj napriek svojmu realistickému spracovaniu ponechávajú svoju komiksovú identitu. Toto všetko je snímané pôsobivými zábermi, ktoré občas prekvapia svojou, pre takýto film, netypickou kompozíciou. Hudbu k filmu zložil Michael Giacchino, ktorý je posledné roky v Hollywoodskych štúdiách veľmi obľúbený. Po soundtracku k Rodinke Úžasných Man5 resizeide o jeho diskutabilne najlepšiu prácu. Samotný hudobný motív, ktorý zložil pre postavu Batmana jednoduchý, chytľavý a evokujúci narastajúci hnev. Príjemným osviežením bolo zaznenie piesní od Kurta Cobaina.

Batman je vynikajúcim komiksovým filmom vo všetkých ohľadoch. Jeho komerčný úspech iba dokazuje, že ľudia túžia po niečom „inom“ a sú otvorení aj nekonvenčným hollywoodskym trhákom. Dalo by sa tvrdiť, že zápletka je možno až príliš komplikovaná a spletitá, ale to hravo napraví druhé pozretie. Avšak jedna vec je istá. Určite na tento 3- hodinový detektívny triler, s prvkami hororu a psychicky nestabilným hlavným hrdinom, neberte malé deti.

Man4 resizeBatman (The Batman), USA, 2022
Dĺžka: 176 minút
Réžia: Matt Reeves
Predloha: Bob Kane (komiks), Bill Finger (komiks)
Scenár: Matt Reeves, Peter Craig
Kamera: Greig Fraser
Hudba: Michael Giacchino
Strih: William Hoy, Tyler Nelson
Zvuk: Andy Nelson
Scénografia: James Chinlund
Masky: Naomi Donne, Michael Marino, Tristan Versluis, Göran Lundström, David Malinowski
Kostýmy: Jacqueline Durran, David Crossman, Glyn Dillon
Produkcia: Dylan Clark, Matt Reeves
Hrajú: Robert Pattinson, Zoë Kravitz, Paul Dano, Jeffrey Wright, Colin Farrell, Andy Serkis, Peter Sarsgaard, John Turturro, Barry Keoghan, Jayme Lawson, Alex Ferns, Rupert Penry-Jones, Con O'Neill, Max Carver, Charlie Carver, Mark Killeen, Joseph Balderrama, Amber Sienna, Douglas Bunn, Jimmy Star, Amanda Blake, Angela Yeoh, Jay Lycurgo
Premiéra v SR : 3. marca 2022