Zelený rytier (The Green Knight)

Zeleny resizeRežisér a scenárista David Lowery patrí bezpochyby k zaujímavejším americkým tvorcom súčasnosti. Svojim štýlom však každého neosloví a i jeho doposiaľ jediný mainstreamovejšie ladený film (disneyovský Pete a jeho drak) sa trochu vymykal tradičným očakávaniam. Podobne je na tom aj Zelený rytier, ihneď po svojom vydaní označovaný kritikmi za jeden z najlepších kino zážitkov roku.

Zelený rytier je priamo inšpirovaný klasickou básňou zo štrnásteho storočia. Jej autor je verejnosti neznámy, no i napriek tomu ide o jednu z Zeleny4 resizenajznámejších artušovských legiend, ktorá má v sebe doslova všetko, čo potrebuje kvalitný fantasy príbeh z tejto doby - rytierov, prvky romance, a nejaké to nadprirodzeno. O to prekvapujúcejšie pôsobí fakt, že na filmových plátnach sa doposiaľ dočkala iba dvoch spracovaní a aj to od toho istého režiséra. Ani jedno z diel Stephena Weeksa však príliš nezažiarilo (tomu druhému nepomohol ani angažmán legendárneho Seana Conneryho) a podobne nevýrazným spôsobom sa tento príbeh prezentoval i o niečo neskôr v televízii. Už len z tohto pohľadu tak vychádza Loweryho verzia ako jasný víťaz, keďže vyčítať sa jej dá teoreticky hocičo – no určite nie to, že je nevýrazná, respektíve malo osobitá.

Hlavným hrdinom je Gawain (Dev Patel), synovec samotného Kráľa Artuša a po novom i syn Morgany Le Fay. Na rozdiel od predlohy, ktorá nesie názov Sir Gawain a Zelený rytier, nie je ani rytierom a svoju mladosť trávi v ich tieni, väčšinu času v prítomnosti jeho Zeleny3 resizemilenky Essel, pochádzajúcej z obyčajného ľudu. Všetko sa však zmení jedného vianočného rána, keď do hradnej siene vtrhne tajomnou aurou opradený Zelený rytier a predloží Artušovi neobvyklý návrh - jeho sekeru získa ktorýkoľvek z rytierov, pokiaľ mu uštedrí ranu. Jediné čo musí učiniť na oplátku, je znova sa s ním stretnúť po roku a umožniť mu vrátiť rovnaký úder. A zatiaľ čo sa každý trochu zdráha, výzvy sa nečakane ujme Gawain, v snahe zapôsobiť na svojho strýka.

Žiadny súboj však nakoniec neprebehne a Zelený rytier si nechá so stoickým pokojom sťať svoju hlavu. Na prekvapenie všetkých to však neznamená jeho skon a potom čo ju dvihne zo zeme, odcvála s diabolským smiechom preč na svojom koni. Viditeľne otrasený, no mnohými za svoju odvahu obdivovaný Gawain, sa síce snaží nemyslieť na celú udalosť, ale rok uplynie až nečakane rýchlo a postupne si začína uvedomovať, že Zeleny7 resizesvojmu osudu zrejme neunikne. Vyzbrojený sekerou svojho oponenta a so zeleným páskom, darom od svojej matky, sa tak vydáva na strastiplnú cestu do Zelenej kaplnky, nech to už dopadne akokoľvek.

David Lowery je známy vcelku pomalým, miestami až meditatívnym spôsobom rozprávania deja. I Zelený rytier sa spočiatku tvári ako tradičné fantasy s klasickými žánrovými proprietami, no v jadre ponúka až nečakane komorný príbeh o hrdinstve, zodpovednosti, či hľadaní seba samého. Čo je zďaleka najciteľnejšie po odchode z Kamelotu, kde sa miesto epických výjavov, či opulentne pôsobiacich záberov stavia výhradne na atmosfére. Na druhej strane, pomalé tempo, kde zdanlivú bezdejovosť občasne narúšajú Gawainove strety s inými postavami, vie viac než dôstojne vynahrádzať ako majstrovská kamera Andrewa Droz Palerma, tak i hypnotická hudba Daniela Harta. V jadre jednoduchú, no myšlienkovo predsa len hlbšiu záležitosť, tak Zeleny6 resizevhodne dopĺňa audiovizuálna stránka, kde sa divák môže mimo iné neustále kochať precízne nasnímanou írskou prírodou.

Fakt, že Lowery sa dopustil pri adaptovaní viacerých zmien, nie je vôbec na škodu. Identicky pôsobiace jadro priebežne obohacujú nové podzápletky (asi najvýraznejšou je Gawainova konfrontácia so svätou Winnifred), či rovno motívy (premietanie vzťahu k matke do diela, čo však bežný divák bez znalosti kontextu nepostrehne) a miestami dochádza i na bizarne pôsobiace prvky, zdanlivo sa vymykajúce bežnej logike (ako napríklad Alicia Vikander v dvojroli Gawainovej milenky a hradnej pani). Nič z toho však nepôsobí samoúčelne a zakaždým to šikovne dopĺňa už spomínanú myšlienkovú rovinu, kde skrátka nie je všetko podávané ako na zlatom podnose.

Zeleny5 resizeZrejme najzásadnejšiu zmenu však prináša úplný koniec, kde sa pritom vďaka jednej, mimoriadne šikovnej, scenáristickej kľučke a istej ambivalentnosti záverečnej scény podarilo docieliť podobné pocity ako pri čítaní predlohy A to sa jednoznačne cení, rovnako ako snaha stavať do popredia tradičné rytierske hodnoty a rovnakou mierou ich popierať (hlavný hrdina má od nich totiž od začiatku do konca poriadne ďaleko). Či však divák pristúpi na túto hru, bude len a len na jeho trpezlivosti. Lowery mu to svojim prístupom nijak zvlášť neuľahčuje a občas už naozaj balansuje na hrane stráviteľnosti – akurát, že na dôvažok sa dokáže odmeniť jedným z najzaujímavejších a najpodnetnejších fantasy titulov roka, čo nie je vôbec málo.

Zeleny8 resizeZelený rytier (The Green Knight ), USA, Írsko, 2021
Dĺžka: 130 minút
Réžia: David Lowery