Rodičovstvo (The Parenting)
V pláne bolo prenajať si na víkend starý dom niekde v blízkosti malebnej prírodnej scenérie a zoznámiť sa s rodičmi svojho partnera, resp. zoznámiť rodičov navzájom. Už cestou autom tam však má Rohan (Nik Dodani), mladík s indickými koreňmi a adoptívnymi rodičmi pomerne prísneho a kritického rázu, trochu obavy, ako sa vyrovnajú so stratou zamestnania jeho zväčša ľahkovážneho priateľa Josha (Brandon Flynn) a naivným predstavám, ktorými si „maľuje“ vlastné pokusy o kariéru v hudobnom priemysle. On sa kontrastne s tým spolieha na svoj šarm, vypracovanú postavu v upnutom tričku, občas trošku drzo znejúce sprosté vtipy na uvoľnenie atmosféry, a keby došlo na najhoršie, má poruke aj cukrovinky so stopovými prvkami nejakého narkotika, čo stojí za to sem-tam niekomu nevrlému podstrčiť. Rohanova snaha o dokonalosť a navodenie čo najlepšieho dojmu zároveň súvisí s jeho tajným plánom, o ktorom sa pred cestou zdôveril len spoločnej najlepšej priateľke páru Sare (Vivian Bang), ostražito čakajúcej na mobile, keby potreboval radu v kritickej chvíli. Chce totiž Josha požiadať o ruku. Škoda len, že sa to chystá urobiť v dome, kde očividne straší...
Približne tak okolo roku 1983 sa v dome, ktorý si pár na víkend prenajal, prebudilo niečo temné, reagujúce na nahlas vyslovené latinské slová ako na čítanie z Necronomiconu v inej populárnej filmovej sérií. Rodina, ktorá dom pôvodne obývala, zmizla bez stopy. Excentrická Brenda (Parker Posey), čo Rohana s Joshom po ich príchode pred domom privíta, to ale zahovorí informáciou o údajnom požiari pred rokmi. Rozhodne im nemá v pláne podrobnejšie vysvetľovať, že akurát v tú noc má nastať jarný spln Mesiaca prinavracajúci do sveta rovnováhu, ani prečo okolo celého pozemku do zeme drevenou palicou ryje akýsi ochranný kruh. Rohan s Joshom sa nad jej zvláštnym správaním veľmi nepozastavujú, pretože oveľa väčšie obavy v nich vzbudzujú práve prichádzajúci rodičia. Tí Rohanovi - Frank (Brian Cox) a Sharon (Edie Falco) – už od začiatku pôsobia odmerane. On nikdy nepovie priamo, čo si myslí a obzvlášť nie to, čo skutočne cíti. Ona očakáva od každého, že všetko vie urobiť úplne perfektne a asi jej veľmi na nálade nepridá, keď ju len pár minút po
príchode Josh nechtiac pristihne sedieť na toalete. To Joshovi rodičia Liddy (Lisa Kudrow) a Cliff (Dean Norris) sú zase pre zmenu možno až príliš láskaví a určitá miera konštruktívnej kritiky z ich strany by rozhodne nezaškodila. Prvé spoločne strávené chvíle sú tak scénami nechtiac vyvolanej komickej trápnosti. Nocou sa dokonca ozývajú rytmické zvuky pripomínajúce sexuálne laškovanie jedného z párov. Hoci jedni sa domnievajú, že počuli akciu tých druhých a chystajú sa ráno im to poriadne vytmaviť, nebúchal posteľou nikto z aktuálnych „ľudských“ hostí. A potom je tu ešte heslo na Wi-Fi v latinčine, ktoré Frank nahlas vyriekne, aby hneď na to jeho telo posadlo niečo veľmi nepríjemné...
Snímka Rodičovstvo režiséra Craiga Johnsona je romantickou komédiou s homosexuálnym párom na čele, kombinovanou s mierne vulgárnou komédiou omylov, kde musia jednotliví rodinní príslušníci skrz nejeden trapas hľadať všemožné spôsoby, ako si k sebe nájsť cestu a komédiou hororovou o démonických záležitostiach zažívaných v útrobách goticky pôsobiaceho strašidelného domu. Nedá sa veľmi povedať, žeby jednotlivé žánrové motívy vo vzájomnej kombinácií k sebe zapadli extra hladko. Aj keď v hororovejších situáciách možno nájsť v podtexte určité prvky spoločné so vzťahovou rovinou príbehu a naopak. Obzvlášť v expozícií sa zdá, že film sa snaží diváka vtiahnuť do deja tak veľmi, že to pôsobí občas trochu kŕčovito. Aj pre samotného diváka môže byť sledovanie trochu „fuška“, kým sa film od svojej až urputnej snahy vyhnúť sa naratívnym klišé, láskyplne prinavráti na známe príbehové „územie“ a dejovým motívom, ktoré už mal možnosť vidieť inde. Veľa vtipov nerozosmeje. Keď to však divák očakáva asi najmenej, dostaví sa vtip vyvolávajúci hlasný smiech, či už vychádzajúci z vygradovaného gagu alebo svižnej repliky zo scenára Kenta Sublettea. S dôraznejším nástupom démonických postáv má aj sympatické herecké obsadenie väčší priestor prejaviť sa a film akoby chytil druhý dych. Dopomáha k tomu tiež šerosvitné tajomné zákutia interiérov preskúmavajúca kamera Hillary Fyfe Spera a temnú atmosféru svojimi tónmi navodzujúca hudba Nathana Larsona.
Najzaujímavejším rysom príbehu je to, ako démonické postavy projektujú neuvedomované obavy zo stretnutia s rodičmi. Z toho, ako asi vlastní rodičia budú reagovať na novo predstaveného partnera, a či vôbec rodičia jedného z páru budú ochotní komunikovať s rodičmi druhého. Prípadne strach z odhalených stránok charakteru partnera, ktoré nevyplynú na povrch, pokiaľ nedôjde na krízu, ktorú bude treba ihneď vyriešiť. Film nachádza svoje najväčšie napätie v odpovediach na postupne sa vkrádajúce pochybnosti o tom, či vzťah ústrednej dvojice vôbec dokáže ustáť riešenú krízu, pretože nie úplne vždy Rohan s Joshom pôsobia ako ideálny pár. Pri hre s hororovými žánrovými stereotypmi pôsobia sympaticky nápady ohľadom démonického hesla k Wi-Fi, obranné techniky, ako prinútiť temnými silami posadnuté čivavy konečne prestať hrýzť manželku do ruky, zavretie démona do rúry na pečenie, efektívne použitie kuchynského tĺčika na mäso
a podobne. Samozrejme, vtipne vyznie tiež kritický postreh, že rasistický a homofóbny démon je prejavom temnej sily z veľmi dávnych čias – a teda v istom zmysle zveličený, karikovaný prejav nezdravo konzervatívneho názoru presne nedefinovanej „staršej“ generácie.
Rodičovstvo je priemernou duchárskou komédiou. Filmom pohrávajúcim sa niekedy rutinne, inokedy zase efektívne s žánrovými motívmi známymi z iných už videných filmov, zasadených však do zdanlivo nových príbehových súvislosti. Je to produkt dnešnej doby pokiaľ ide o stvárnenie milostných vzťahov, rasovej a kultúrnej tematiky. V istom zmysle odvážny žánrový kúsok, ktorý dopredu očakáva, že na seba strhne od určitej časti publika aj neprimeranú mieru kritiky. Je to film s pár sviežimi nápadmi a komickými hláškami, čo dokážu príjemne prekvapiť, keď ich nečakáte. Hlavne však sympatické stretnutie hercov, s nespochybniteľným komickým talentom, ktorých obvykle v podobných príbehoch veľmi nevidno.
Rodičovstvo (The Parenting), USA, 2025
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Craig Johnson
Scenár: Kent Sublette
Kamera: Hillary Spera
Hudba: Nathan Larson
Produkcia: Chris Bender, Jake Weiner
Casting Rich Delia
Strih: Josh Crockett
Zvuk: Luciano Vignola, Martin Czembor
Scénografia: Mark White
Kostýmy: Virginia Johnson
Hrajú: Nik Dodani, Brandon Flynn, Brian Cox, Edie Falco, Lisa Kudrow, Dean Norris, Parker Posey, Vivian Bang, Kate Avallone, Chloe Sciore
Distribúcia: Max
Foto: ČSFD cz.