Prípitok (Le discours)

Pripitok2 resizePredstavte si priateľku, ktorá vás opúšťa a vôbec nereaguje na vaše správy. Zároveň sa nachádzate na zdanlivo nikdy nekončiacej rodinnej večeri. No a napokon váš ešte budúci švagor požiada, aby ste predniesli prípitok na jeho svadbe. Teda aj na svadbe vašej sestry. Ale vy takéto prejavy nemáte príliš v láske. A už vôbec nie počas existenciálnej krízy. Presne to je situácia, v ktorej sa nachádza aj naša hlavná postava – 35-ročný Adrien v podaní vynikajúceho Benjamina Lavernhe.

Jeden z titulov oficiálneho výberu Cannes 2020 premietaných na 15. ročníku Rome Film Festivalu vychádza z rovnomenného románu renomovaného francúzskeho komiksového výtvarníka Fabrice Cara. Jeho román je koncipovaný ako introspektívny a neštruktúrovaný textu, čo presne vystihuje aj samotný film. Premeniť takýto typ diela na veľkú obrazovku si žiadna poriadnu dávku odvahy a môže sa zdať doslova Pripitok resizeutópiou. Jeho scenárista a režisér Laurent Tirard to však dokázal. Výsledkom sa tak stáva ironická a inteligentná artová komédia, ktorá oslovuje širšiu verejnosť a napreduje v prúde vedomia hlavného hrdinu. Búra štvrtú stenu a ponúka originálnu a fantazijnú mizanscénu založenú na univerzálnych témach ako je láska, rodina či hľadanie nášho miesta vo svete.

Monológy sú predvádzané priamo na kameru, komentovanie, spomienky, rozhovory počas večere a psychologické projekcie sú plynule prelínané tak, aby sprostredkovali Adrienovu chaotickú myseľ počas večere so jeho matkou (Guilaine Londez), otcom (François) Morel), sestrou (Julia Piaton) a švagrom (Kyan Khojandi). Práve jeho švagor mu poskytol ďalší dôvod na nespútanú úzkosť. Adrienova neochota predniesť prejav postupne hraničí s absurditou. Začína fantazírovať o smrti zasnúbených, pretože to Priúpitok3 resizeby pre neho bola ideálna úniková cesta. Navyše, po celý čas agonizuje nad tým, aké slová by mal vo svojom potenciálnom prejave použiť a ako to asi celé bude vyzerať.

Adrien by sa dal opísať ako trápny, neurotický hypochonder so zlomeným srdcom, ktorý myslí len a len na seba. Má svoje slabosti a je malicherný, no vďaka jeho ľudskosti a úprimnosti s ním sympatizujeme. Adrien robí presný opak toho, čo si myslí a dej je pravidelne prerušovaný niekoľkými spomienkami. Scenár tak necháva priestor samotnému Lavernemu, ktorý je, ako sa zdá, jedným z najnadanejších francúzskych hercov súčasnosti a necháva vyniknúť jeho talent. Adrien svoju rolu zahral skutočne bravúrne. V opačnom prípade by si nedokázal vytvoriť skutočné psychologické puto s Pripitopk4 resizedivákmi. Množstvo verzií jeho reči nás nielenže rozosmeje, no rovnako sa nás aj dotkne. Únik do jeho reality a myšlienok je pre neho ideálnou príležitosťou zamyslieť sa nad svojím životom, vlastným zlyhaním či pokrytectvom rodinných vzťahov.

Čo je však zaujímavé, je práca nielen s tým hlavným, ale so všetkými hercami. Či už je to Sara Giraudeau, Kyan Khojandi, Julia Piaton, François Morel alebo Sarah Suco, v scenári má každý svoje podstatné miesto. Herci majú dostatok priestoru na rozvoj ich postáv. Režisér a scenárista Laurent Tirard nám tak ponúka dramatickú komédiu, ktorá kritizuje prvé stretnutia, sklamania v láske, rodinné vzťahy a dráždivé veci nášho každodenného života, ktoré sme ochotní tolerovať.

Pripitok6 resizePo mnohých populárnych komédiách štylizovaných tak, aby oslovili široké publikum, sa Laurent Tirard vrátil k samotnej podstate autorskej kinematografie. A urobil naozaj dobre. Príhovor je totiž založený na skutočnom zmysle pre akurátne načasovanie. Snímka pobaví a prevedie nás od smiechu až k slzám. Vyniká ako dokonalý príklad toho, čím by francúzska, ale aj akákoľvek iná kinematografia mala byť. Invenčná s perfektne obsadenými hercami a dokonale napísanými dialógmi, ktoré sú nielen ostré, ale aj pútavé. A to je do veľkej miery aj zásluha skvelej réžie.

Pripitok5 resizePrípitok (Le discours), Francúzsko, 2020
Dĺžka: 88 minút
Réžia: Laurent Tirard