Chyby

Chyby10 resizeŠtyridsaťdva ročný Jan Prušinovský patrí bezpochyby medzi najoriginálnejších a najzaujímavejších českých filmových tvorcov súčasnosti. Každá z jeho štyroch snímok sa určitým spôsobom vymyká z tradičnej kino tvorby našich západných susedov, pretože prináša originálne témy a motívy a zároveň nejde ani o zameniteľné sociálne drámy, ani o obľúbené lifestylové dramedies. Jeho debut František je děvkař z roku 2008 bol iba rozbehom, kedy nebolo jasné, akým smerom sa bude uberať jeho následná kariéra a či vôbec.

Okresný přebor – Poslední zápas Pepika Hnátka bol už slušným zásahom do čierneho, zobraziť na plátne autenticky prostredie českého dedinského futbalu a byť pri tom vtipný a dramatický zároveň, nie je vôbec jednoduchou výzvou. Prušinovský vychádzal zo svojho seriálu Chyby3 resizeOkresný přebor a podarilo sa mu výsledným tvarom osloviť aj publikum, ktoré pôvodný predobraz nevidelo. Veľkým kritickým úspechom dopadla bratská „buddy“ dráma Kobry a užovky, ktorá získala v roku 2015 hneď 8 Českých levov, pričom nominácií bolo dokonca 14. Niet preto divu, že od jeho novinky s názvom Chyby sa očakávajú veľké veci. No a dá sa predpokladať, že česká, respektíve česko-slovenská kritika jeho najnovší počin minimálne pochváli prostredníctvom pozitívnych recenzií. Ako si poradia s netradičným námetom diváci sediaci v kinosálach počas sychravých jesenných mesiacov, sa tak jednoducho predpovedať nedá.

Chyby sú netradičnou love story z českej dediny s neoddiskutovateľným indie nádychom známym z amerických nezávislých diel, respektíve z nezávislej kinematografie všeobecne. Sledujeme vývin lásky medzi predavačkou Emou a robotníkom Tomášom na Chyby5 resizejednej českej dedine. Netreba príliš zdôrazňovať, že v takomto prostredí neutajíte vôbec nič, pretože každý každého pozná a tak akosi mimochodom sa očakáva, že si nikto nič nenecháva pre seba. Tým síce trochu predbiehame udalosti, ale zároveň ide o jadro celej zápletky. Film začína netradične scénou z amatérskeho pornofilmu, Chyby tak svojim úvodom pripomenú nedávny rumunský hit z Berlinale Smolný pich alebo pitomé porno. V prvej polovici filmu sa však ešte nedozvieme, akú bude mať táto scéna v sujete funkciu, i keď jej implicitný význam sa dá z priebehu deja pomerne jednoducho odvodiť. Idylka Emy a Tomáša sa začína pod ťarchou okolností rútiť a divák si kladie otázku, ako sa s nástrahami dvojica pomerne sympatických hrdinov vysporiada.

Chyby4 resizeEma a Tomáš sú skvele napísané aj zahrané postavy, majú svoju hĺbku a tak aj chápeme, že Tomáš sa občas ožerie doslova pod obraz boží a budeme mu fandiť aj napriek (či skôr práve kvôli) jeho ľudským nedostatkom. Ema je silnejšou osobnosťou, stále však vo svojom živote potrebuje milujúceho človeka, táto potreba je ešte viac umocnená zložitým vzťahom s urazenou matkou. Pavla Gajdošíková si priam pýta Českého leva a dokáže zatieniť aj predstaviteľa svojho partnera, stále výborného Jana Jankovského. V originálne poňatej variante na milostný príbeh, ani v hereckých výkonoch teda „chyby“ nehľadajme, bohužiaľ, pri bližšom pohľade na konštrukciu scenára a následnosť scén však niekoľko nedostatkov nachádzame.

V priebehu deja sa objavujú postavy, z ktorých prítomnosti by sa dalo rozhodne vyťažiť Chyby6 resizeviac a celý čas sa zdá, že film smeruje k emocionálne vyhrotenému finále. Prušinovský však ide komornejšou a popravde aj jednoduchšou cestou využitia určitých žánrových klišé. Ľudia sú, keď príde na vec, veľkí pokrytci a stávajú sa z nich jednorozmerné záporné typy, to sme tu už mali mnohokrát. Aj to, že v núdzi poznáš skutočného priateľa, myslené v tomto prípade ironicky. Taký Lars von Trier však pri podobnej práci s klišé narába s témou filozofickejšie a aj rafinovanejšie. Prušinovský iba stavia ústrednej dvojici do cesty prekážky, ktoré buď prekonajú, alebo nie. Veľké prekvapenia na ich ceste za cieľom nás nečakajú. A opäť treba zopakovať, že herci zvládajú všetko na jednotku a možno vďaka nim ani spomínané nedostatky filmu nebudete považovať za relevantné. Chyby však bodujú najmä vďaka faktu, že na pomery českej (a slovenskej) kinematografie pôsobia originálne, nesnažia sa byť klasickou českou „chcípáckou“ sociálnou drámou, i keď napríklad fotogaléria k snímke by tomu mohla nasvedčovať.

Chyby9 resizeChyby, Česko, 2021
Dĺžka: 99 minút
Réžia: Jan Prušinovský
Scenár: Roman Vojkůvka
Kamera: Petr Koblovský
Strih: Michal Böhm
Zvuk: Matěj Matuška, Michal Čech
Masky: Jana Bílková
Produkcia: Jan Prušinovský, Ondřej Zima
Hrajú: Pavla Gajdošíková, Jan Jankovský, Ondřej Kokorský, Ivo Gogál, Jan Kolařík, Eva Hacurová, Marta Dancingerová, Slávek Bílský, Monika Načeva, Kryštof Rímský, Michaela Petře-ková, Martin Dusbaba, Michaela Rajdlíková, Karolina Frydecká, Vít Roleček
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 16. septembra 2021