Muž v temnote 2 (Don't Breathe 2)

Dont Breathe 1Pred piatimi rokmi sme mali možnosť spoznať Normana Nordstroma (Stephen Lang), slepého vojnového veterána obývajúceho starý veľký dom v opustenej štvrti v Detroite. Toto americké veľkomesto si v posledných rokoch spájame s jeho ekonomickým krachom, po ktorom ho opustili milióny obyvateľov. Nordstrom však aj vďaka svojmu telesnému hendikepu nemá dôvod opúšťať svoj domov, i keď rovnako sú na tom aj rôzne kriminálne živly. No a s jednou takouto skupinkou, snažiacou sa v jeho dome nájsť poklad, sa starý pán konfrontuje.Nešlo však iba o jednoduchú jednohubku zo subžánru hororu: home invasion, režisér a scenárista Fede Alvarez nenakrútil klasický horor pre tínedžerské publikum. Všímavejší divák si určite uvedomoval sociálne podhubie a ukážku odvrátenej stránky sprofanovaného amerického sna. V snímke boli aj prítomné témy, ako rodinné vzťahy rozpadajúce sa pod vplyvom neovplyvniteľných ekonomických faktorov, rodičovská láska, či skôr jej absencia alebo otázka vzťahu obete a ústredného antagonistu príbehu.

Dont Breathe 2Fede Alvarez napísal scenár spoločne so svojim spolupracovníkom Rodom Sayaguesom, ktorému prenechal plnú kontrolu nad réžiou sequelu. Ide o autorský projekt oboch tvorcov a aj tentokrát napísali scenár spoločne a znova veľmi dobre vedia, o čom chcú rozprávať. Témy z prvého dielu sa znova opakujú, pridaná hodnota dvojky ale spočíva v ich expresívnejšom podaní. Sayaguesovi sa podarilo vytvoriť atmosféru ešte väčšieho zmaru, bezvýchodiskovosti a depresia nás neopúšťa od prvej do predposlednej scény. Záver možno prináša niečo ako nádej svetlejšej budúcnosti, avšak aj tá je veľmi otázna. Skrátka Muž v temnote 2 je nesmierne depresívny film, ktorý síce sem tam poteší vynaliezavou hororovu scénou či sekvenciou (čiastočná eliminácia jedného zo zločincov v garáži, Dont Breathe 3dlhá jednozáberová pasáž krátko po začiatku), v jadre však ide stále o sociálnu drámu reflektujúcu ekonomický a morálny úpadok kedysi prosperujúceho veľkomesta a posttraumatický šok celej Ameriky po návrate vojakov z vojny v Iraku.

Tentokrát sa do Normanovho príbytku nevlámu tínedžeri, prípadne čerství dvadsiatnici, ale skupinka nekompromisných drogových dílerov a bývalých vojakov bez akýchkoľvek morálnych zábran. Norman to teda nebude mať jednoduché, ale už osem rokov mu robí spoločnosť jedenásťročné dievča Phoenix (Madelyn Grace), ktorú kedysi našiel ležať pred svojim domom. Vzhľadom na to, že ju slepý muž už od malička učí ako prežiť v ťažkých situáciách, bude mu tak nápomocná aj pri vysporiadavaní sa s neželanými návštevníkmi. Phoenix v príbehu zohrá oveľa dôležitejšiu úlohuDont Breathe 4, než sa na prvý pohľad zdá. Zhruba v polovici minutáže nás čaká zopár zásadných zvratov, kedy sa dozvedáme skutočné motivácie zločincov priamo súvisiace práve s dievčaťom. Tie môžu pre určitú časť publika predstavovať pomerne výrazný problém a je nepochybné, že nejeden divák v týchto momentoch príbehu neuverí a nakoniec odpíše aj celý film. Ide však o dejové zvraty neustále podporujúce ústredné myšlienky diela o absolútnom úpadku tejto oblasti Spojených štátov a jej obyvateľov a ich vzťahov, predovšetkým vnútri rodiny.

Ústredný zámer Sayaguesa a Alvareza; priniesť do kín extrémne depresívnu náladu a atmosféru a preniesť ju Dont Breathe 5tak zároveň do divákovej mysle podporuje aj premyslená kamera Pedra Luqueho. Okrem spomínanej jednozáberovej sekvencie nás čaká množstvo temných záberov s malou paletou farieb a tento efekt je zvýraznený najmä tým, že takmer celý dej sa odohráva počas jednej noci. Scenár je síce jednoduchý, sem tam sa nájde nejaké to klišé a, samozrejme, aj viacero logických prešľapov. Pokiaľ vás však nevytrhne zo sústredenosti jeden z dôležitých zvratov fabuly, podobné nedostatky budete považovať za minoritné. Nesmieme opomenúť ani Stephena Langa v úlohe Normana. Jeho postava nesie v sebe obrovské bremeno viny a jeho snaha o vykúpenie z vlastných hriechov sa stala v podstate zmyslom jeho existencie. Pričom si uvedomuje, že odčiniť všetko, čo ho ťaží, je síce nemožné, ale môže ňou dosiahnuť aspoň čiastočný pokoj v duši. Aj výkon Stephena Langa Dont Breathe 6je dôvodom, prečo táto séria nie je iba akčným hororovým béčkom, ale umelecky ambiciózne pôsobiacim dielom.

Muž v temnote 2 získal rozporuplné a kontroverzné reakcie filmovej kritiky. Niet sa čo čudovať, ukážka skutočného stavu americkej spoločnosti, alebo aspoň jednej jej časti, takýmto extrémne depresívnym spôsobom nebude po vôli mnohým Američanom, svoj nesúhlas môže vyjadriť napríklad aj množstvo vojnových veteránov. Príčetný divák bude , samozrejme, chápať, že nie všetku kritiku pomerov je nutné si spájať s celou spoločnosťou. Mimochodom, podobným syndrómom reakcie kritiky trpel nedávno aj nesmierne obľúbený Joker, kedy taktiež nebolo každému príjemné sledovať na plátne takto uchopený obraz americkej reality.

Dont Breathe 7Don't Breathe 2
Dĺžka: 90 minút
Réžia: Rodo Sayagues