Respect

Respect resizePríbeh jednej z najznámejších soulových speváčok sa začína takmer ako každá klasická rozprávka. Kde bolo, tam bolo, bolo raz v Detroite v roku 1953 jedno malé dievčatko. Desaťročná Ree-Ree nadovšetko milovala hudbu, spev aj svojich rodičov… Počnúc magickým zážitkom, akým bol pre malé dievčatko spev vo vybranej spoločnosti, vrátane Dinah Washington, Elly Fitzgerald a Duka Ellingtona luxusnej rezidencie, v živote malého dievčatka pribúda niekoľko fatálnych peripetií.

Hudbu Arethy Franklin milujem, no nemohla som si pomôcť po celú metráž snímky som mala pocit, akoby otupovala žiaru tejto geniálnej umelkyne. Tá prichádza až v samotnom závere biografického filmu Respect. Na pódiu sa ocitne skutočná Aretha Franklin po sedemdesiatke v dokonalých krémových šatách a spieva nestarnúci hit Natural Women. Jej hlas znie skutočne ako dokonalá reflexia známeho klišé „ako balzam na dušu“. Kaskády monumentálneho Respect5 resizehlasu podporované neskutočnou charizmou dostanú do kolien i novovymenovaného prezidenta Baracka Obamu a jeho manželku Michelle Obamu. Nasledujú mnohé titulky o Arethiných oceneniach v rámci hudby, ale aj iných oblastiach verejného života, ktoré dokonale charakterizujú život tejto kráľovnej soulu.

Presne o tomto by mal byť aj 145-minútového debut režiséra Liesla Tommyho. Kde sa však podela žiara Arethy Franklin v neúprosne zdĺhavom filmovom príbehu? Nevedno. Film je obmedzený na sled nie veľmi podarených dojmov, ktoré ani zďaleka nie sú odrazom osobnosti tak komplexnej, akou Aretha Franklin bola. Snímka sa na príliš veľkej ploche zameriava na pozadie, v ktorom vyrastala, ktoré ju formovalo a v ktorom tvorila. Mladé dievča prostredníctvom jedinej piesne vydáva svedectvo o osobnom živote mužov a žien, ktorí chodia do kostola, no v súkromí sú mocní manipulátori, notorickí a nestabilní alkoholici či nenápadní tyrani. A každý z nich má svojich démonov, ktorých sa nevie zbaviť.

Respect2 resizeCelý film je zredukovaný do niekoľkých udalostí reflektujúcich urputnú snahu Arethy Franklin zložiť hit v profesionálnom a tvrdé údery v jej osobnom živote. Bol však životný príbeh speváčky naozaj len o tomto? Vôbec nie, no i napriek tomu vyústil do plytkého, hudobného životopisného filmu o tejto nesmrteľnej speváčke. Samozrejme, že hudba bola neoddeliteľnou a jednou z hlavných súčastí života Arethy Franklin. To, čo ju od mala formovalo azda najviac boli spoločenské témy ako segregácia a boj za práva černochov, ale aj vlastná sloboda a v neposlednom rade odklon od normy, ktorá pre ňu bola dovtedy jedinou správnou životnou cestou. Najmä odklon od silne konzervatívno-veriacej rodiny, s ktorou sa spája množstvo vážnych problémov. Sexuálne zneužitie či strata rodiča v ranom detstve majú kontextualizovať jej neskoršie problémy s alkoholizmom, násilnými mužmi a „démonom“. Ten predstavoval eufemizmus, ktorým jej rodina označovala jej psychický problém – bipolárnu poruchu. Snímka tak zvláštnym spôsobom využíva Respect3 resizetraumu na vytváranie dutých melodramatických oblúkov.

Najprepracovanejšou dejovou líniou tohto filmu mal byť práve psychologický prerod Arethy Franklin z infantilného a naivného dievčaťa, ktoré za každých okolnosti počúva ľudí okolo seba, na silnú emancipovanú ženu bojujúcu nielen za vlastné práva, ale aj za práva mnohých segregovaných. Je zaujímavé sledovať, ako sa submisívna Aretha, vždy závislá na niektorom z dominantných mužov v jej bezprostrednej blízkosti, mení na silnú a rozhodnú ženu. Spočiatku nie je schopná fungovať ako samostatná jednotka. Keď však nájde to, kým je, spolieha sa len na seba, vlastnú hlavu, presvedčenia i názory. Možno až príliš. A presne to je ten moment, keď skladá najlepšie hity, robí najlepšie rozhodnutia vo svojom živote a naplno sa prejaví jej psychóza v nikdy nekončiacom začarovanom kruhu. Je nepochopiteľné, ako málo pozornosti sa venuje duševnému Respect4 resizezdraviu Arethy Franklin. Celá táto dejová línia vo filme síce bola, ale prevalcoval ju sled jedného známeho hitu za druhým.

Problémom Respectu je rozsiahlosť života ikony. Hľadanie vlastného štýlu, úloha v hnutí za občianske práva, menej i viac vydarené manželstvá, problematické detstvo, vzťahy s otcom a málo známymi sestrami, zvláštny prístup k materstvu, nahrávanie rekordného gospelového albumu. Toto všetko by sa dalo ľahko zvládnuť v zápletkách niekoľkých filmov alebo v seriáli. Keď ich však režisér rozbíja a využíva skratky, v konečnom dôsledku podkopáva hlavnú tému svojho filmu. Ak teda naozaj túžite vedieť, kto bola Aretha Franklin, odporúčam vám prehrať si radšej jej nahrávky. Sú omnoho pravdivejšie a oduševnenejšie, ako tento film.

Respect6 resizeRespect, USA, 2021
Dĺžka: 145 minút
Réžia: Liesl Tommy
Scenár: Tracey Scott Wilson
Kamera: Kramer Morgenthau
Hudba: Kris Bowers
Strih: Avril Beukes
Scénografie: Ina Mayhew
Kostýmy: Clint Ramos
Produkcia: Scott Bernstein
Hrajú: Jennifer Hudson, Forest Whitaker, Audra McDonald, Saycon Sengbloh, Hailey Kilgore, Brenda Nicole Moorer, Tate Donovan, Marlon Wayans, Marc Maron, Tituss Burgess, Mary J. Blige, Maurice Johnson, Kimberly Scott, Leroy McClain, Albert Jones, Myk Watford, Gilbert Glenn Brown, Heather Headley, Joshua Mikel, Zach Strum, Lodric D. Collins
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 12 augusta 2021