Temný dom (The Night House)

temny dom 1Britský režisér David Bruckner sa dostal do pozornosti nie len hororových fanúšikov v roku 2017, kedy priniesol na plátna kín snímku Rituál. Tá prekvapila okrem výborne vybudovaného napätia, atmosféry a skutočne pôsobivým monštrom aj citlivo zrežírovanými vzťahmi medzi postavami a ich psychológiou. Bola to vo svojej podstate dráma v hororovom kabáte – ako tie najlepšie hororové snímky. Aj napriek zbytočne akčnému finále sa Rituál považuje za jeden z najlepších hororov posledných rokov. Práve preto bol Brucknerov nový horor aj napriek nie veľmi zaujímavému názvu, veľmi očakávaný. Temný dom? Nebyť Bruckneroveho mena by som si pomyslel, že ide o ďalší zanedbateľný, nízkorozpočtový pokus nakrútený v priebehu jedného mesiaca. Avšak opak je pravdou a Temný dom je Brucknerovým ďalším ambicióznym filmom.

temny dom 2Beth (Rebecca Hall) sa stále spamätáva zo šokujúcej samovraždy svojho milovaného manžela. Po neprajných udalostiach ostáva sama v dome pri jazere, ktorý pre ňu jej manžel vlastnoručne postavil. Upokojujúce okolité hlasy priateľov a rodiny postupne doplní ďalší, záhadný hlas. Beth tomu spočiatku nechce uveriť, avšak po niekoľkých nevysvetliteľných udalostiach sa musí pozrieť pravde do očí – jej zosnulý manžel sa s ňou pokúša komunikovať. Postupne však zisťuje, že nebol tak dokonalým mužom akým sa na prvý pohľad zdal a že mal svoje temné tajomstvá...

Temný dom je svojim zasadením príjemne staromódnym, pre niekoho možno prvoplánovým hororovým filmom. Avšak režisér David Bruckner dodal zápletke „záhadného domu s temnou minulosťou“ nový rozmer, v ktorom postavil na tomto koncepte celú mytológiu svojej snímky. Podobne ako jeho predošlý temny dom 3film Rituál, aj Temný dom je prvom rade zameraný na psychológiu postáv. Film je vo väčšine momentov viac drámou, ako hororom, čo môže niektorých divákov sklamať. Na rozdiel od Rituálu si buduje svoju cestu k hororu omnoho pomalšie a keď už konečne nejaké napínavé scény prídu, sú až prekvapivo priemerne spracované. Avšak toto platí iba pre prvú polovicu. Akonáhle sa začne odkrývať minulosť zosnulého manžela a režisér nám odhalí hlavný koncept filmu, z Temného domu sa stane veľmi zaujímavý film. Film so zatiaľ nevidenými nápadmi a prešibanými obratmi klasických hororových premís.

Znepokojivá atmosféra snímky funguje najmä vďaka často nevysvetleným udalostiach. Režisér načrtol hneď niekoľko dejových línií, v ktorých figuroval okultizmus, rituály a démoni, avšak ani jednu z nich úplne nevysvetlil. temny dom 4Strach z neznámeho považujem v súčasnej kinematografii zbytočného a doslovného vysvetľovania za obrovské plus. No nechápte to zle, dočkáte sa zmysluplného a emocionálne uspokojivého záveru, avšak aj napriek tomu je Temný dom stále otvorený analýzam.

Na cestu za pochopením týchto desivých udalostí sa vydáme s Beth, stvárnenou Rebeccou Hall. Pri nej je okamžite vidieť, že zobrala rolu vo filme veľmi vážne - je výborná a s ľahkosťou potiahla celý film. Avšak problémom ostáva, že aj napriek jej pôsobivému hereckému výkonu je po väčšinu minutáže sama. Nedá sa mi to neporovnať s výborným Rituálom, v ktorom postavy mohli medzi sebou nepretržite interagovať. V Temnom dome sa hlavná postava temny dom 7viac venuje svojmu notebooku, alebo smartfónu ako ľudským bytostiam a to nie je práve divácky zaujímavé.

Po audiovizuálnej stránke sa filmu nedá nič vytknúť. Najmä zobrazenie démona v priestore je veľmi pôsobivé, kedy vidíme len jeho tieňovú siluetu „náhodne“ vytvorenú okolitými predmetmi. Temný dom je ambicióznym filmom, ktorý stavia skôr na dramatických prvkoch . Práve tento aspekt môže väčšinu divákov očakávajúcich napínavý a nervydrásajúci horor veľmi sklamať. Ide skôr o drámu zmiešanú s mysterióznym thillerom a s rafinovanou zápletkou, ktorá je otvorená rozsiahlejšej analýze - na ktorej už niekto určite pracuje. David Bruckner síce nie je až tak zaujímavým hororovým tvorcom ako jeho režisérski kolegovia Ari Aster, Robert Eggers, alebo Jennifer Kent, avšak stále prináša do tohto žánru svojský pohľad a ambície ktoré sa z neho postupne vytrácajú.

temny dom 5The Night House, USA, 2020
Dĺžka: 108 minút
Réžia: David Bruckner