Reminiscence

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Reminiscence 8Kinematografické svety blízkej či vzdialenejšej budúcnosti nie sú zobrazované v príliš optimistickom svetle. Ak aj na prvý pohľad sú, tak nakoniec sa ukáže, že ľudia žijúci v uniformnej prosperujúcej spoločnosti sa necítia byť v skutočnosti šťastní, ich životy pripomínajú skôr životy robotov bez emócií (Demolátor, Ako ty, Darca). V takom prípade môžeme hovoriť o utópii. Ak už je na prvý pohľad zrejmé, že sa svet ocitol na kolenách po katastrofe akéhokoľvek charakteru, či už ekonomickej alebo prírodnej, hovoríme o dystópii (Blade Runner, Brazil, celý post-apokalyptický subžáner sci-fi).

Reminiscence 1Nový svet vytvorený režisérkou Lisou Joy pre jej autorský debut Reminiscence spadá rozhodne viac do druhej kategórie. Metropoly nachádzajúce sa na pobreží musia čeliť zvýšenej hladine svetových oceánov a prispôsobiť tomu ako nový urbanistický plán, tak každodenný život. Podľa všetkého sa nepodarilo vládam a vedcom včas sa pripraviť na nové prírodné podmienky a veľké časti miest sú už pod vodou. Obrovské priehrady dokonale chránia iba „horných desaťtisíc“, z čoho prirodzene plynú aj rôzne spoločenské problémy, vrátane revolučných pnutí. Podobne je na tom aj floridské mesto Miami, v ktorom žije súkromný detektív Nick Bannister. Časy detektívov – „čmuchalov“ číhajúcich za rohom s veľkým fotoaparátom sú už dávno preč, v budúcnosti nie je vôbec technický problém vyriešiť akýkoľvek prípad pomocou vniknutia do mysle a tým pádom aj spomienok klienta.

Reminiscence 4Jedného dňa vojde do Nickovej jeho kancelárie, či skôr vedeckého laboratória, krásna žena so zdanlivo triviálnym problémom; nevie si spomenúť, kde stratila kľúče od bytu. Nich okamžite podľahne jej čaru a onedlho sa z nich stáva dokonalý pár. Už od počiatku nám však dáva Nickov voice over a snímanie interiérov a exteriérov štylistickými prostriedkami známymi už z detektívok zo štyridsiatych rokov najavo, že sa ocitáme v subžánri krimi známom pod názvom film noir. Presnejšie napísané dnes už musíme hovoriť o neonoir, čo je dané okrem doby vzniku aj tým, že rozvoj zápletky je založený na konkrétnej sci-fi technológii. Znalci žánru ihneď vedia, že tajomná Mae nie je len tak Reminiscence 2obyčajná žena, ide o klasickú femme fatalle, na ktorú si budú musieť muži dať obzvlášť pozor. Nick začne paralelne riešiť aj prípad odohrávajúci sa vnútri miestnej mafie, ktorá je, ako to už chodí, naviazaná na najvyššie politické špičky v meste. No a asi málokoho prekvapí, že ešte v úvodných desiatkách minút sa spoločne s Nickom dozvedáme, že do prípadu je istým spôsobom zapletená aj Mae.

Lisa Joy a jej manžel Jonathan Nolan sú vo svete preslávení ako tvorcovia nesmierne populárneho sci-fi seriálu Westworld. Jeho svet vo väčšej šírke, to jest mimo park, spoznávame až v tretej sérii. Ako o dystópiu ide skôr o mierne modifikovaný svet budúcnosti, kde hrá prím umelá inteligencia a nie je, okrem prítomnosti robotov, príliš odlišujúci sa od aktuálneho sveta. Fikčný svet Reminiscence je predsa len odlišný, i keď niekoľko styčných prvkov sa tu dá nájsťReminiscence 5. Ide napríklad o obsadenie herečiek Thandiwe Newton alebo Angely Sarafyan do veľmi podobných úloh v akých sme ich videli aj v seriáli. Čo sa týka zápletky, tam sa Joy inšpirovala predovšetkým v neonoirovej klasike Čínska štvrť, na čo je odkazované aj dôležitým motívom vody alebo netradičným vyústením dejových línií venujúcich sa rodičovstvu. Spojenie noenoirového pôdorysu a sveta blízkej budúcnosti so špecifickou novou technológiou zase pripomenie vydarený Minority Report.

Lise Joy sa však na rozdiel od Stevena Spielberga nedarí všetky inšpiračné zdroje, inovatívne nápady a skúsenosti z tvorby Westworldu spojiť do funkčného a koherentného celku. Film je najsilnejší v momentoch, kedy sa pohráva s časovými rovinamiReminiscence 6, vtedy dokáže príjemne prekvapiť a pripraviť aj emocionálne silnejšie okamžiky. Pochopiteľne ide o prvok známy ako z Westworldu, tak aj z komplikovaných diel Christophera Nolana, brata Jonathana Nolana, ktorý na niekoľkých z nich pracoval ako spoluscenárista. Tam, kde sa snaží Joy pôsobiť ako originálny autorský tvorca, neustále hľadá ešte samu seba. Prehnaný sentiment vkladaný do výrazu tváre Hugha Jackmana je jeden z príkladov, kedy sa Joy snaží z diváka žmýkať emócie, no herec pri takomto režijnom vedení vzbudzuje skôr rozpaky. Naopak Rebecca Fergusson je typologicky obsadená absolútne presne, jej výkon je presvedčivý, ale navzdory Reminiscence 7nedotiahnutému scenáru, nie vďaka nemu.

Ten sa v závere snaží do pomerne prehľadnej zápletky zakomponovať na poslednú chvíľu ďalšie dejové línie, čo je zbytočné najmä z dôvodu, že film už nedokážu narýchlo ničím obohatiť. Odhalenie ústredného antagonistu taktiež neprináša to pravé divácke potešenie z prekvapenia, pretože tejto postave je venovaný iba minimálny priestor v deji. Remeniscence naopak poteší v jednotlivostiach, ako je snímanie zatopeného Miami vo veľkých celkoch, alebo niektoré filozofické úvahy o charaktere spomienok či ľudského života ako naratívu založeného na striedaní šťastných Reminiscence 9a nešťastných úsekoch, logicky bez happy endu.

Reminiscence je rozhodne zaujímavým materiálom vhodným pre rôzne intertextuálne analýzy naprieč žánrami a kinematografickými obdobiami. V tomto smere poteší určite viac ako zdroj potenciálneho diváckeho zážitku na veľkom plátne, podobných a lepšie nakrútených krimi sme tu už mali neúrekom. Pochopiteľne, aj tým menej vydarených; Reminiscence je film s veľkým, ale nedotiahnutým potenciálom ambicióznej autorky. Či sa niekedy dokáže odpútať od naratívnych a štylistických postupov Westworldu a iných predobrazov viditeľných v Reminiscence a ísť si vlastnou autorskou cestou, ukáže čas.

Reminiscence 3Reminiscence, USA, 2021
Dĺžka: 116 min
Réžia: Lisa Joy