Miesto splnených túžob (The Place)

Miesto11 resizeO talianskej kinematografii v ostatnom čase veľa nevieme, a to, že nie je márna potvrdila aj nedávna prehliadka talianskych filmov. Je to škoda, lebo ochudobňujeme pestrejšiu paletu distribučných filmov. Najväčší úspech na prehliadke zožal film Paola Genoveseho Miesto splnených prianí, ktorý prináša v týchto dňoch Film Europe.

Režiséra a scenáristu Paola Genoveseho (1966) poznajú aj naši diváci, jeho film Úplní cudzinci (2016) mal právom veľký úspech. Genovese však nie je nijaký začiatočník, debutoval s filmom Neapolské kúzlo (2002) a do vrelého prijatia Miesto4 resizeÚplných cudzincov nakrútil ešte osem snímok, napríklad Kapela Santa Clausa (2010), Dokonalá rodina (2012, Už ste boli niekedy na Masiaci? (2015). No definitívne upozornil na seba až spomínanými „cudzincami“, v ktorom hlavnou rekvizitou bol mobilný telefón, ktorý rozkrútil sériu nedorozumení, právd  a najmä lží. Snímka patrí k filmom, ktoré si divák zapamätá a myslím si, že to bude prípad aj Miesta splnených prianí, ktorý je ešte rafinovanejší a ide viac do hĺbky ľudskej psychiky. A jedných dychom sa žiada dodať, že ak je scenár premyslený, presne vystavaný, dialógy neškrípu, stačí  jedna miestnosť, aby diváka dej zaujal a pohltil. Tak to bolo aj v prípade Úplných cudzincov, a tak je tomu aj pri tomto filme.

Miesto2 resizeDej sa odohráva v kaviarni The Place, kde za stále tým istým stolom sedí záhadný muž. Diabol? Poľudštený Mefisto v úlohe psychológa, psychoanalytika ? Alebo blázon, či nedajbože podvodník, ktorá sa zahráva s ľudskými osudmi ? Hlavnou rekvizitou je tentoraz veľká kniha kde si všetko zapisuje (čo - to sa nedozvieme nikdy ) a vyčíta z nej riešenia. Napríklad starej dáme, ktorá si želá, aby jej dementný manžel vyzdravel, dá za úlohu zostrojiť bombu a odpáliť ju na mieste kde by zahynulo čo najviac ľudí. Možno sa pýtate, ako táto osoba s trasúcimi rukami dokáže zostrojiť bombu? Nie je to podstatné – Miesto3 resizeúloha je jasná. Mladý slepec chce vidieť, a to sa mu splní len vtedy, keď nejakú ženu znásilní, mníška hľadá strateného Boha a aby ho opäť našla musí otehotnieť, jeden nešťastník má choré dieťa a aby vyzdravelo musí uniesť iné a zabiť ho. Zlý vzťah policajta a syna rieši ešte rafinovanejšie – každý má inú úlohu a dosť krutú. Mladá žena chce byť krásna, lebo ju každý muž doteraz opustil a zadanie znie: Ukradni 100 tisíc eur! No a takto by sme mohli pokračovať. Osem príbehov defiluje pred divákmi, a to len slovne a ani na chvíľu sa nenudíme. Všetci sa vracajú do kaviarne po radu a vysvetľujú prečo to alebo ono nemohli splniť. Výhovoriek je neúrekom. Osudy sa preplietajú, situácie komplikujú, nešťastníci menia. Menia svoj charakter, svoje Miesto6 resizepostoje, rozhodnutia. Vyrozprávať dej a rozuzlenia by bol priam hriech, veď potom už nemusíme ísť do kina. Jedno je isté, že sa azda nenájde divák, ktorý nad motiváciou týchto ľudí nezačne uvažovať, krútiť hlavou, ale tiež o tom, ako ďaleko by on zašiel, aby sa mu splnil jeho najtajnejší sen. V podstate je to previerka charakterov, no schopní sme urobiť len to čo v nás drieme. Nič navyše.

Ale nielen o tom je tento pozoruhodný film, ale aj o tom, že Miesto9 resizevšetci máme svoj osud vo vlastných rukách a záleží len na našom rozhodnutí, akou cestou sa vydáme a čo urobíme so svojim životom. Záhadný neznámy muž (vynikajúco stvárnený Valeriom Mastandreom) je len katalyzátorom vzťahov, rozhodnutí a riešení. Dokáže svojimi zdanlivo krutými úlohami donútiť týchto osem nešťastníkov uvažovať o tom, čo vlastne žiadajú. Väčšina želaní je nesplniteľná a záleží len na nich, aby to pochopili a našli rozumnejšie riešenie o akom v dočasnom zatmení mysle snívajú. Pomsta za životný neúspech a nešťastie nie je riešenie. Alzheimerova choroba sa predsa nevylieči tým, že Miesto10 resizezabijem hromadu nevinných ľudí a ani dieťa nevyzdravie, keď zabijem iné.

Miestami humorný, miestami i tragikomický, miestami absurdný príbeh nastoľuje veľmi závažné témy. Niektorým zápletkám tvorca venoval viac, niektorým menej priestoru, no neochudobnil ani jednu. Rozprávanie sa nesie v svižnom tepme, jedna udalosť strieda druhá, situácie sa z minúty na minútu menia, nepravdepodobných záhad neustále pribúda. Genovese prejavil nevšedný talent pre inscenovanie a gradovanie nenásilného, ale o to šokujúcejšieho napätia, Miesto8 resizezmeny nálad, závislostí jedného na druhom, vzdania sa možnosti sladkej pomsty a v konečnom dôsledku vráti človeku vieru v seba samého a možnosť zmeniť svoj život.

O hlavnom charizmatickom predstaviteľovi Valeriovi Mastandreovi už bola reč, jeho výkon (nezíde z obrazu) je obdivuhodný, dokázal zahrať raz chladného a bezohľadného človeka, potom zasa spolucítiaceho, neskôr už celkom unaveného. Ale aj on má svoju dobrú vílu – čašníčku Angelu Miesto7 resize(Sabrina Ferilli). Tá sa nesťažuje, žije a pokojne čaká na šťastie. Možno, že ho našla práve v tomto neznámom. Z ich pomaly sa rozvíjajúceho vzťahu, oprosteného akejkoľvek sexuality, cítiť život so všetkou svojou krásou a problémami. Nič sa nedozviete a predsa tomuto samozvanému sudcovi a sympatickej čašníčke doprajete kúsok šťastia. Výborne sa zhostili svojich partov Alba Rohrwacher, Vittoria Puccini, Marco Giallini, Silvio Muccino, Alessandro Borghi i ostatní. Ťažko z tohto hereckého ansámblu vyzdvihnúť čo len jedného, hrajú dokonale, ako dobre zohratý orchester pod taktovkou erudovaného dirigenta.

Miesto resizeFilm Miesto splnených túžob je rozhodne obohatením repertoáru kín, najmä pre naliehavé upozornenie, že celý náš život vlastne závisí od správnych a nesprávnych rozhodnutí. Nesnaží sa nám vnútiť za každú cenu (preceňovaný) pozitívny vzťah k životu a udalostiam, ale nabáda, že len správna voľba nás posunie dopredu, nevyrieši síce všetko, ale rozhodne život uľahčí. Teda snaha tvorcu, rozpitvať osudy niekoľkých ľudí a na ich príbehoch demonštrovať stáročiami overenú pravdu, sa vydarila. Vydarila do takej miery, že sa ju už dramatickejšie a naliehavejšie filmovo ani vyjadriť nedá. A všetko sa odohráva v jednej malej kaviarničke: The Place.

Miesto5 resizeMiesto splnených túžob (The Place), Taliansko,  2017
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Paolo Genovese
Scenár: podľa námetu Christophera Kubasika Paolo Genovese, Isabella Aquilar
Kamera: Fabrizio Lucci
Strih: Consuelo Catucci
Hudba: Maurizio Filardo
Hrajú: Valerio Mastandrea, Marco Giallini, Alessandro Borghi, Silvio Muccino, Alba Rohrwacher, Vittoria Puccini, Sabrina Ferrilli, Silvia D´Amico, Rocco Papaleo, Giulia Lazzarini, Vinicio Marchioni a ďalší
Premiéra v SR: 7. decembra 2017