Nádych pre lásku (Breathe)

Laska resizeV súčasnej dobe je tvorca filmu Andy Serkis známy najmä ako ten, ktorý zahrá každú digitálne vytvorenú príšeru na plátne. Obľúbený je aj vďaka postave Gluma z trilógie Pán prsteňov. Napriek jeho mnohým hereckým rolám podobných Glumovi, sa pustil celkom nečakane do réžie romantického filmu na základe skutočných udalostí. Nádych, výdych. Niečo tak prirodzené, niečo bez čoho človek nevie žiť a väčšina ľudí to ani nevníma.

Režijný debut hollywoodskeho herca Andyho Serkisa Nádych pre lásku je ukážkou toho, ako žiť svoj život naplno, aj Laska4 resizenapriek hendikepu. Film je založený na skutočných udalostiach Robina Cavendisha a jeho rodiny, od polovice 50. rokov, až do rokov 80 – tych. Dielo vzniklo na základe požiadavky producenta, ktorý je synom ústredného manželského páru. A tak vznikol príbeh plný lásky a ukážky toho, aké je to mať rodinu a priateľov, ktorí stoja za vami a pomáhajú vám. Hlavnú postavu si zahral hollywoodsky miláčik Andrew Garfield známy aj ako Peter Parker z filmov Amazing Spiderman.

Príbeh sa začína na akomsi sídle bohatých Angličanov hrajúcich Laska7 resizekriket a popíjajúcich drinky v jeho záhradách. V úvode sme svedkami zrodu lásky na prvý pohľad, a tak sa bohatá Diana, stvárnená britskou herečkou Claire Foy, okamžite zamiluje. Vezmú sa a spolu odchádzajú do Afriky, v ktorej má Robin biznis s čajmi. Zo začiatku film pôsobí romantickým retro dojmom a pár si žije bezstarostným životom v dych berúcej africkej savane a luxusnej ambasáde 50. a 60. rokov. Ignorácia Británie ako koloniálnej veľmoci sa tu nerieši a my vidíme len ich bezchybný život plný lásky.

Laska12 resizeVšetko sa včak zmení v momente, keď Diana čaká ich spoločné dieťa. Následkom obrny sa z Robina stane kvadruplegik a on ostáva pripútaný na lôžko. Keďže môže hýbať len hlavou, dýchať zaňho musí prístroj. Znepokojujúci zvuk dýchacieho prístroja je všadeprítomný. Až takmer ubíjajúci mechanický pohyb tohto zariadenia nás núti premýšľať nad zmyslom a ďalším fungovaním hlavnej postavy a jeho rodiny. Jediný pokrok, ktorého je schopný je prehĺtanie.

Robin upadá do depresie a nechce vidieť ani svojho novonarodeného syna. Diana sa však nevzdáva a navštevuje Laska8 resizesvojho muža každý deň. Film ukazuje aké dôležité je mať vo svojom živote rodinu a úzky okruh blízkych priateľov, ktorí sú tu pre vás. Aj vďaka dvom Dianiným bratom – dvojčatám Davidovi a Bloggsovi, stvárnených britským hercom Tomom Hollanderom. Bratia zastávali rolu vtipných strýkov  pre ich syna a miestami pôsobili až rozprávkovým dojmom. Inšpiráciu v ich kostýmoch možno nájsť vo filmoch ako Charlie a továreň na čokoládu (2005) alebo Alica v krajine zázrakov (2010). Bratia sú magickým prvkom filmu – ako dobrí škriatkovia, ktorí vždy prídu na pomoc hlavnej postave. Či už treba vyniesť posteľ na druhé Laska11 resizeposchodie alebo usporiadať narodeninovú oslavu.

Debutová snímka Andyho Serkisa sa však nevyhla pátosu na jeho konci a dejová linka sa dala ľahko odčítať. To však nemení nič na tom, že Nádych pre lásku je ako mnoho iných príbehov postavených na základe skutočných udalostí plný prekážok a znovu objavenia vlastnej sily. Film neoplýva žiadnymi inovatívnymi prvkami a záverečných tridsať minút pôsobí oproti zvyšku až príliš pateticky, akou je záverečná reč na konferencii v Nemecku alebo návšteva sanatória. Dielo pôsobí pozitívnym dojmom, aj napriek ťažkej téme, ktorú spracúva. Odkazov, Laska6 resizektoré si tento film v sebe nesie je niekoľko. Pomáhať svojím blízkym a nevzdávať sa aj pri tých najťažších životných situáciách, ako aj boj za zrovnoprávnenie skupiny ľudí, ktorí boli vytlačení na okraj spoločnosti.

Pozitívny náboj filmu je jednou z predností, ktorý pomáha divákovi s úsmevom na perách spolu s hlavnými hrdinami prekonať tento ťažký životný údel. Na jednej strane je tento film profesionálne zvládnutý bez chyby, avšak v takom veľkom množstve žánrovo podobných diel je len ďalším v poradí, čo je na strane druhej aj jeho veľkou slabosťou.

Laska10 resizeNádych lásky (Breathe), Veľká Británia,  2017)
Dĺžka: 117 minút
Réžia: Andy Serkis
Scenár: William Nicholson
Kamera: Robert Richardson
Strih: Masahito Hurakubo
Hudba: NitinSawhney
Hrajú: Andrew Garfield, Claire Foy, Diana Rigg, Miranda Raison. Dean-Charles Chapman, Hugh Bonneville, Camilla Rutherford, Ton Hollander, Ed Speleers, Ben Lloyd-Hughes, Emily Bevan, Roger Ashton-Griffiths, James Wilby, Amit Shah, Lasco Atkins a ďalší
Distribúcia: Magic Box
Premiéra v SR: 30. novembra 2017