Zabitie posvätného jeleňa ( The Killing of a Sacred Deer)

Jelen resizeSúčasný európsky artový film tak trochu bojuje o stratené pozície vybudované silnými osobnosťami typu Fellini, Antonioni, Bergman, Truffaut, Godard alebo Tarkovskij počas 50. a 60. rokov minulého storočia. Bolo by nespravodlivé hovoriť priamo o nejakej väčšej kríze, (kvalitných) filmov vzniká každoročne obrovské množstvo a všetky festivaly neobíde ani najväčší fanatik.

Napriek tomu širšia verejnosť by určite mala problém reagovať pri fiktívnej ankete a odpovedi na otázku „Ktorý súčasný európsky artový tvorca je váš najobľúbenejší?“, minimálne v porovnaní so spomínanými menami minulosti. Jasnejšie odpovede by mohli priniesť iba pravidelní návštevníci filmových klubov. Grécky režisér Yorgos Lanthimos si Jelen2 resizeuž však dokázal po niekoľkých dielach vybudovať pevnú pozíciu vo fachu a vzhľadom na stále hviezdnejšie obsadenie jeho neortodoxných podobenstiev si ho všíma stále viac a viac divákov. Veci by mohlo na našej domácej pôde  pomôcť aj nasadenie do multiplexovej siete kín.

Jeho novinka s tajuplným, ale jasne definovateľným názvom Zabitie posvätného jeleňa ponúka v hlavných úlohách manželskej a rodičovskej dvojice hneď dve ťažkotonážne mená. Colin Farrell si zahral hlavnú úlohu v predchádzajúcej režisérovej sci-fi snímke Lobster  (2015) a nebolo by vôbec od veci, ak by sa stal jeho dlhodobým dvorným hercom. Nicole Kidman má u talentovaného Gréka premiéru, ale vzhľadom na Jelen4 resizejej sústredený výkon je jasné, že presne vie, čo od nej scenár vyžaduje. Vo vedľajšej úlohe matky, najzáhadnejšej postavy príbehu, Martina (Barry Keoghan), sa na krátko objavuje v súčasnosti menej frekventovaná hviezda 90. rokov Alicia Silverstone.

Steven a Anna sú pár v stredných rokoch, žijúci vo veľkom a luxusnom dome na predmestí amerického veľkomesta. Majú dve zdravé a pohľadné deti. V živote im, povedzme že z objektívneho uhla pohľadu, nič nechýba. Steven je rešpektovaný kardiochirurg, s financiami si tak rodina problémy robiť nemusí, Anna je stále krásna a v sexuálnom živote im to Jelen3 resizestále klape. Deti prejavujú svoj talent v hudobných krúžkoch a robia tak rodičom radosť. Jedného dňa si však Steven trochu hrkne pred operáciou a pacient umrie. Divák nesleduje túto príhodu ako precízne vybudovanú expozíciu, akú by pri tomto námete nakrútil konvenčnejší režisér, ale film začína dlhým detailným záberom na bijúce ľudské srdce. Ako sa onedlho dozvieme, nešťastný pacient bol otcom spomínaného tínedžera Martina. Ten nadviaže akýsi otcovský vzťah s lekárom, jeho motiváciou však nie je hľadanie chýbajúcej otcovskej lásky. O čo Martinovi ide, sa dozvieme spoločne so Stevenom počas jedného z ich pomerne chladných rozhovorov v priestoroch nemocnice. Mimochodom okrem navonok prejavovaného citového chladu Jelen8 resizepostavy dokážu zo seba vydať už len hnev a agresiu. Čo iné sa v protagonistoch a nebezpečnom antagonistovi ešte skrýva a odohráva, si musíme domyslieť sami.

Názov filmu odkazuje na antickú tragédiu o Ifigénii v Aulide. V starovekom diele kráľ Agamemnon zastrelil laň bohyne Artemis. Vykúpenie tohto hriechu znamenalo pre vládcu obetovať svoju vlastnú dcéru. Steven sa ocitá v podobnej situácii ako Agamemnon, avšak otázkou zostáva, prečo by si mal z Martinových vyhrážok vôbec niečo robiť. Situácia sa začne veľmi rýchlo vyjasňovať a lekár zisťuje, že má dočinenia s Jelen11 resizefenoménom, s ktorým si nedokáže poradiť ani vyspelá medicína, popri rodine jeho jediná zdanlivá životná istota. Nachádzanie asociácií s antickou „predlohou“ nie je rozhodne jediným diváckym pôžitkom, aký Lanthimosova novinka ponúka. Osobne mám dojem, že odkaz na Ifigéniu je príliš zjednodušujúci a Zabitie posvätného jeleňa ponúka z hľadiska lúštenia pevne zasadenej symboliky oveľa širšie možnosti interpretácií. V tomto smere tak nie je film nepodobný nedávnej Aronofského matke!. Aj Lanthimos využíva, niekedy viac a inokedy menej, doslovné biblické a kresťanské symboly. Spomeňte si na prvé dve latinské slová v úvodnom zábere a pozrite sa cez ich význam na nasledovné udalosti. Výsledkom v oboch prípadoch tak nie je jednoznačné autorské riešenie, ale Jelen12 resizeposkytnutie viacerých možností čítania diela podľa nátury, veku, inteligencie a momentálneho psychologického rozpoloženia diváka.

Život rodiny, ktorej východzie postavenie na začiatku príbehu je rozhodne závideniahodné, pod povrchom skrýva onú typickú morálnu ak nie priamo skazenosť, tak minimálne nejednoznačnosť chovania jej členov. Steven a Anna si po 16 rokoch rozčlenili život na ubíjajúce opakujúce sa rituály, od stolovania až po netradičné milostné hrátky, v ktorých absentuje skutočná živočíšnosť, ale na druhej strane im nechýba originalita. Dialógy vyznievajú neprirodzene až Jelen7 resizestrojene a následne aj ich reakcia na náhle ochorenie detí nie je taká, akú by sme od milujúcich rodičov v reálnom svete očakávali. A práve pojmy reálny a filmový svet sú kľúčovými pre plné vychutnanie Zabitia posvätného jeleňa. Lanthimos sa totiž nesnaží kopírovať autentické chovanie ľudstva zo skutočného sveta, ale vytvára svoj vlastný alternatívny svet, zdanlivo pôsobiaci ako jeho reálny predobraz, ale vytvárajúci si vlastné konvencie a pravidlá. Preto nie je vôbec jednoduché v ňom nachádzať objektívne negatíva a chyby. Režisér totiž vytvoril dielo presne podľa svojich predstáv, pričom si bol bezpochyby vedomý toho, že osloví oveľa menej  ľudí, ako keby sa vydal cestou konvenčnej rodinnej drámy o pomste.

Jelen10 resizeZabitie posvätného jeleňa (The Killing of a Sacred Deer), Veľká Británia, Írsko, USA, 2017
Dĺžka: 121 minút
Réžia: Yorgos Lanthimos