Tulipánová horúčka (Tulip Fever)

Tulipan resizeJe všeobecne známe, že krásu tulipánov objavila Európa v 16. storočí a dodnes sú symbolom Holandska. Menej sa už vie o tom, že v tridsiatych rokoch 17. storočia obchodovanie s tulipánovými cibuľkami, ktoré mali zrazu cenu zlata,  vyvolalo v Holandsku finančnú krízu tzv. tulipánovú horúčku. Mnohí ľudia v nej zbohatli, ale ešte viac ich zbankrotovalo.

Medzi nimi aj neskorší svetoznámy maliar Rembrandt. Táto skutočnosť inšpirovala v roku 1999 vznik knihy Tulipánová horúčka od anglickej spisovateľky a scenáristky Deborah Moggach a následne vznik rovnomenného filmu. Realizácia filmu však z finančných i iných dôvodov niekoľkokrát stroskotala. Pod konečnú verziu, ktorá prichádza do našich kín Tulipan3 resizeteraz koncom leta, sa podpísal britský televízny a filmový režisér Justin Chadwick (z jeho tvorby poznáme napríklad  filmy Kráľova priazeň či Mandela: Dlhá cesta k slobode).

Úvodná časť filmu je akoby krátke animované nahliadnutie do dejín Holandska ako tulipánovej veľmoci a vzápätí predstavuje ústredné postavy. Rozprávačkou príbehu je slúžka Maria (Holliday Grainger). Dozvieme sa od nej, ako  tulipánová horúčka obrátila na ruby život Marie i jej panej Sofie (Alicia Vikander). Sofia vyrastala po smrti rodičov v kláštornom sirotinci. Tu si ju vybral za manželku bohatý starý obchodník - vdovec Cornelis (Christoph Waltz), aby mu porodila dediča. Vlastne si ju kúpil, lebo vďaka jej obeti sa jej mladší súrodenci mohli vysťahovať za príbuznými do Ameriky. Lenže prejdú  tri Tulipan7 resizeroky a dieťa nikde. Márnivý Cornelis chce po sebe zanechať akúsi stopu v podobe dvojportrétu, a tak si ho objedná u začínajúceho, teda ešte lacného maliara, Jana van Loosa (Dane De Haan). Nepredpokladá, že medzi mladými ľuďmi preskočí iskra a zamilujú sa do seba. Aj Maria prežíva tajnú lásku s predavačom rýb. Nestihne mu však ani povedať, že je s ním tehotná, keď jedného dňa zmizne. Zdá sa, že obe ženy  doplatia na svoje zakázané lásky. Vtedy sa Sofia, aby obe zachránila, rozhodne pre komplikovanú intrigu: bude vydávať Mariino dieťa za svoje. Neuvedomuje si, ako tým skomplikuje Mariin i svoj život. Nevraviac o tom, že maliar Jan zatúžil po rýchlom bohatstve a pokúša osud obchodovaním s tulipánovými cibulkami na Tulipan11 resizesvojskej amsterdamskej burze. Nepatrí sa prezrádzať ďalší dej, ale v divákovi zostáva pocit neveľmi vydareného a prešpekulovaného príbehu z červenej knižnice. V konečnej fáze aspoň v náznakoch dozvieme, ako dopadli protagonisti i samotná tulipánová horúčka.

Žiaľ, príbeh nie najlepšie vymyslený a scenár napísaný. Rozprávaniu chýba spád, rytmus, niektoré scény pôsobia až nudne, zápletky sú predvídateľné a občas psychologicky ťažko vysvetliteľné. Nepomáha ani výborné herecké obsadenie. Napríklad abatyšu v kláštore, kde vyrastala Sofia a kde pestujú tulipány, stvárnila a Judi Dench a manželskú dvojicu Alicia Tulipan12 resizeVikander a Christoph Waltz. Neviem, aká bola knižná predloha, ale napriek spolupráci s takým dramatikom a scenáristom ako je Tom Stoppard, mnohé dialógy či monológy pôsobia až ťažkopádne.

Čo však treba oceniť sú kostýmy Michaela O´Connora a hlavne  kamera Eigila Brylda, ktorá sa očividne  snaží navodiť atmosféru obrazov známych holandských majstrov. Ak ich už priamo necituje. Či už ide o samotné portrétovanie manželov, alebo  o jednotlivé zábery z domácnosti a ateliéru, na trhu, v meste, pri rieke alebo scenérie z pláže pri mori, zátišia i Tulipan10 resizeportréty jednotlivcov. V texte zaznievajú sentencie o tom, aká krehká a pominuteľná  je  krása kvetov, kým obrazy pretrvávajú veky a zachytávajú aj zdanlivo nezachytiteľné poryvy duše. Film možno vnímať i ako akýsi pokus o hold kvetom, obrazom i tomu neustálemu ľudskému tápaniu a hľadaniu istôt a lásky.

Nemožno povedať, že by Tulipánová horúčka spĺňala kritéria vydareného filmového diela, ale inšpirácia reálnymi udalosťami, i keď ide o fiktívny romantický príbeh o láske, vášni a zrade,  si svojich divákov určite nájde.

Tulipan9 resizeTulipánová horúčka (Tulip Fever)
Veľká Británia, USA, 2O17
Dĺžka: 1O7 minút