Terminátor 2: Deň zúčtovania 3D (Terminator 2: Judgment Day)

Terminator12 resizeTerminátor 2: Deň zúčtovania sa prvýkrát objavil na plátnach kín pred dvadsiatimi šiestimi rokmi a nezmazateľným písmom sa zapísal do filmovej histórie. Či už ste jeho fanúšikom alebo nie, najúspešnejší film roka 1991 rozhodne nie je iba hollywoodskym reliktom predchádzajúceho milénia, ale zážitkom, ktorý sa v kinách nestratí ani dnes.

O jeho výnimočnosti svedčí aj fakt, že sa bežne objavuje v rôznych publikáciách medzi najlepšími akčnými filmami všetkých čias, sci-fi snímkami, ktoré by mal vidieť každý fanúšik žánru, či medzi sequelmi, čo dokázali kvalitatívne prekonať i originál. Nič z toho však u velikána ako je James Cameron neprekvapí. Stačí si spomenúť na jeho nemenej Terminator6 resizeslávnych Votrelcov a je vlastne trochu škoda, že vizionár ako on sa v posledných rokoch venuje takmer výhradne pokračovaniam Avatara. Vráťme sa však naspäť k Terminátorovi.

O prepracovaní Terminátora 2 do tretieho rozmeru sa hovorilo už dlhší čas. Ešte v roku 1996 sa Cameron na žiadosť štúdia Universal priamo podieľal na krátkometrážnej atrakcii zábavného parku T2 3-D: Battle Across Time, vytvorenej za pomoci najmodernejších technológií. Oficiálna konverzia kultového filmu bola však oznámená až 29. augusta minulého roka, nie náhodou v rovnaký deň, keď si umelá inteligencia Skynet naplno uvedomila svoju existenciu a iniciovala jadrový Terminator7 resizeholokaust. To už mal za sebou obnovenú trojrozmernú premiéru aj režisérov slávny epos Titanic.  Len v jeho prípade si všetky úpravy, vrátane obrazu a zvuku, vyžiadali až 60 týždňov prác a investície v podobe 18 miliónov amerických dolárov. U Terminátora 2, s podstatne menším množstvom trikových scén, vyšiel približne ročný proces všetkých zúčastnených iba na 7 miliónov dolárov. Ako to nakoniec dopadlo?

Hneď na úvod treba poznamenať, že konverzia do 3D nie je úplne jednoduchý proces. Najskôr tvorcovia museli kompletne naskenovať pôvodné negatívy, aby ich mohli znova Terminator11 resizezreštaurovať vo vysokom rozlíšení. Následne došlo i k úprave už vyblednutých farieb a až potom sa mohli tvorcovia priamo zamerať na samotné prevedenie materiálu do trojrozmerného formátu. Na všetky fázy pritom priamo dohliadal skúsený tím na čele s Cameronom, čo je už samo o sebe istou zárukou kvality. Stále však platí, že ani najlepšia dodatočná konverzia nedokáže plnohodnotne vynahradiť nakrúcanie trojrozmernými kamerami, čo je aj tento prípad.

Samotné 3D pritom nie je zlé. Nakoniec, pracovali na ňom spoločnosti DMG Entertainment a Studiocanal, ktoré stáli aj za vydareným trojozmerným Jurským Parkom či Titanicom. Terminator3 resizeChvályhodné je, že sa nesnaží za každú cenu ohurovať samoúčelnými efektami a i napriek tomu je ho cítiť. Niektoré scény, medzi ktoré možno zaradiť napríklad aj úvodnú pasáž z budúcnosti, tak vedia podmaniť diváka ešte viac ako predtým. No, bohužiaľ, nájdu sa aj dlhšie úseky, kde 3D citeľne stráca na pôsobivosti a a až príliš splýva s okolitým prostredím.  Práca s hĺbkou obrazu je celkovo málo výrazná a ničím vyložene neohromí. 3D ako celok vlastne veľmi dobre vystihuje výraz „nadbytočné“. Zážitok určite nepokazí a pozitívom je i to, že obraz nestmavuje viac ako je nutné, ale pravdou je, že filmu v skutočnosti nedodáva nič navyše.

Terminator4 resizeSkutočný dôvod, prečo by ste mali vidieť Terminátora 2 v kine, tak hľadajte inde. Nemusíte však po neho chodiť ďaleko -  je ním samotný film. Je až prekvapivé, nakoľko je jeho téma aktuálna i z dnešného pohľadu a dokáže vás prinútiť k zamysleniu sa nad tým, akým smerom sa uberá ľudská spoločnosť. Nejde iba o bezduchú akčnú zábavu, kde prvoplánové pozlátko musí zakrývať naivitu zápletky, či chabo prekreslené charaktery. Naopak, je viac než sympatické sledovať ako forma slúži výhradne príbehu, čo u blockbusterov posledných rokov nie je ani zďaleka samozrejmosťou.  Ak dokážete oddeliť nostalgiu od diváckeho zážitku, potom je už trochu patrné, že niektoré dialógy rokmi trochu zastarali. Jemne zastarali aj niektoré, svojho času revolučné, vizuálne efekty, no skvelo budovaná atmosféra Terminator5 resizedokáže stále pohltiť bez najmenších  ťažkostí. Poteší i šikovné striedanie nálad, kde až hororové momentky a pocity beznádeje a zmaru citlivo dopĺňa vkusný humor vyplývajúci hlavne z postavy Arnolda Schwarzeneggera. I z dreveného herectva sa dá spraviť jednoznačný klad.

Ak teda hľadáte zámienku na návštevu kina, tentokrát sa odvolám sa na slová samotného Jamesa Camerona. „Pre generáciu fanúšikov, ktorá si film púšťala iba doma, je to skvelá príležitosť vidieť ho tak, ako bol zamýšľaný. Teda na veľkom plátne v kine.“ S týmto tvrdením sa nedá nesúhlasiť a lepšieho argumentu sa zrejme nedočkáte. Tak načo ešte čakáte?

Terminator10 resizeTerminátor 2: Deň zúčtovania 3D (Terminator 2: Judgment Day), USA, 1991 - 2017
Dĺžka: 137 minút
Réžia: James Cameron
Scenár: James Cameron, William Wisher Jr.
Kamera: Adam Greenberg
Strih: Conrad Buff IV, Dody Dorn, Mark Goldblatt, Richard A. Harris. Hudba: Brad Fiedel. Hrajú: Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton, Edward Furlong, Robert Patrick, Earl Boen, Joe Morton, S. Epatha Merkerson, Castulo Guerra, Danny Cooksey, Jenette Goldstein, Xander Berkeley, Michael Edwards, William Wisher Jr. a ďalší
Premiéra v SR: 31. augusta 2017