Temná veža (The Dark Tower)

Veza3 resizeBoj dobra proti zlu je v žánri science – fiction mimoriadne vďačným motívom. Podobný duel zvádza aj výrazová stránka Temnej veže. Napätie, tempo a rytmus tohto bestselleru Stephena Kinga by sa graficky dal znázorniť ako sínusoida konkávnych a konvexných tvarov.

Na jednej strane, napätie dosahuje svoj absolútny klimax, tempo a rytmus sú pôsobia repetitívne a v presných intervaloch striedajúcich tenziu a uvoľnenie, čiže snímka neponúka divákovi priestor pre nudu. Na strane druhej, za väčšinou z týchto sekvencií nasleduje doslova hluchý priestor bez potrebnej akcie, čoho dôsledkom vzniká dostatočne Veza11 resizedlhý čas pre odskočenie si pre pukance či kolu.

Je evidentné, že rýchlo strihaný trailer nebol schopný odhaliť nedostatky, ktoré následne „uzreli svetlo sveta“ až v dlhometrážnej verzii. Ambivalentnosť nebola prítomná iba v naratívnej zložke filmu, ale aj v kostýmovej tvorbe alebo vizuálnych efektoch. Oblečenie pištoľníka Rolanda z postapokalyptického Stredosveta, stvárneného Idrisom Elbom, bolo prepracované do najmenších detailov. Od topánok, cez nohavice, vestu a sako, až po opasok na náboje. K zápornému hrdinovi Walterovi v podaní Matthewa McConaugheya kostyméri pristupovali viac šlendriánsky. Žeby sa spoliehali na hercovu popularitu, iskru či osobnosť?. Posol Veza4 resizesmrti, skazy, ohňa a temnoty pôsobí realisticky iba pri pohľade na spodnú časť odevu (topánky, nohavice, košeľa a vesta). Všetok jeho „šarm“ sa vytratil pri pohľade na kabát vyzerajúci takmer ako kúsok dámskej kolekcie známej značky spred desiatich rokov. Špeciálnym efektom zase chýbala akási detailnosť. Jednotlivé vizuálne efekty – príšery, ohňom nasiaknuté nebo a podobne vyzerali síce autenticky, no chýbala im nejaká finalizácia, detail, ostrosť, iskra.

Veza7 resizeVeľkým plusom snímky je kontrastné zobrazenie dvoch rozličných svetov. Svet súčasný a svet postapokalypsický sa zdajú byť diametrálne odlišné, čo v konečnom dôsledku aj sú. Avšak Zem predstavuje miesto a civilizáciu obyčajnú, dobrú a čistú, kde je všetko v úplnom poriadku. Len máloktorý človek je schopný vidieť monštruóznosť neznámeho paralelného sveta prenikajúcu na Zem. Súčasťou takéhoto paralelného sveta je Stredosvet. No aj v tomto svete plnom temna, ohňa a všakovakých príšer sa čoraz častejšie zjavuje „žiara“. Jej primárnym zdrojom je čistota detí. Zem sa síce nachádza v intenzívnom industriálnom a progresívnom rozkvete, no všetka ľudskosť, úcta a zdvorilosť Veza2 resizesa dávno vytratila. Obyvatelia Stredosveta netušia odkiaľ pochádzajú na čo slúžia pozostatky predchádzajúcich generácií ako starý zhrdzavený lunapark, ale sú reflektovaní ako čestní, morálni ľudia. Dôležitú úlohu v ich životoch zohrávajú a plnia prírodné kmene, ktoré sú na skutočnej Zemi utláčané a kynožené, aj civilizácie s rôznymi veštcami a mágmi schopnými predpovedať budúcnosť či vykladať najdivokejšie a najhrôzostrašnejšie sny.

Scénografia a architektúra celej snímky je vystavaná okolo Veza8 resizecentrálneho motívu labyrintu. Samotný New York svojím šachovitým pôdorysom a ulicami evokuje bludisko, kde sa malý chlapec túla a hľadá objekty z jeho sna. Les Stredosveta je plný neidentifikovateľných lesných chodníkov a temných strašidelných cestičiek s množstvom nebezpečných príšer. Stromy, konáre, tma, opustený zábavný park ani omylom neposkytujú priehľadný priestor. Práve naopak. Iba najlepší, a napokon i posledný, z pištoľníkov ním prechádza len takmer bezproblémovo. Všetky paralelné vesmíry sú vystavané okolo jedného epicentra. Tým je temná veža poskytujúca Veza6 resizeochranu pred prienikom temnoty, ohňa a smrti. Aj toto usporiadanie vytvára dojem bludiska a je súčasťou motívu labyrintu.

Celkový pocit z filmu tak ostáva rozpačitý a nerozhodný. Silné momenty ako vynikajúci leitmotív hlavnej zápornej postavy, s charakteristickým piskotom v sekvenciách Walterovho príchodu na scénu, ktorý veľmi dobre rozoznáva aj pištoľník Roland, neustále striedali a stlmili už vyššie spomínané nedostatky. Preto ostávam na vážkach, či predsa len moju pozornosť neupútal o čosi viac trailer na nový film Stevena Spielberga s tematikou virtuálnej reality.

Veza5 resizeTemná veža (The Dark Tower), USA, 2017)
Dĺžka: 95 minút
Réžia: Nokolaj Arcel
Scenár: Akiva Goldsman, Jeff Pinkner, Anders Thomas Jensen, Nikolaj Arcel
Kamera: Rasmus Videbak
Strih: Alan Edward Bell, Dan Zimmerman
Hudba: Tom Holkenborg
Hrajú: Idris Elba, Matthew McConaughey, Tom Taylor, Dennis Haysbert, Ben Gavin, Claudia Kim, Jackie Earle Haley, Fran Kranz, Abbey Lee, Katheryn Winnick, Nicholas Pauling, Michael Barbieri, José Zúniga, Nicholas Hamilton, Mira Sydow a ďalší
Distribúcia: Itafilm
Premiéra v SR: 24. augusta 2017