Barry Seal: Nebeský gauner (American Made)

Gauner resizeHoci sa Tomovi Cruisovi doma, v Amerike, nedarí vždy podľa predstáv, vo zvyšku sveta je stále za veľkú hviezdu.  Navyše si vyberá i dostatočne atraktívne projekty a hoci občas šliapne mimo, v konečnom dôsledku mu nikdy nemôžete vyčítať nedostatok zápalu a nadšenia. Ani Barry Seal: Nebeský gauner na tom nie je inak.

Film je založený na skutočných udalostiach, inšpirovaných životom špičkového letca, pašeráka drog, či vládneho agenta. Ak sa vám zdá, že predošlá veta je zložená z protikladov, o tejto osobnosti relatívne nedávnej histórie  toho zjavne veľa neviete. Respektíve, viete o nej asi toľko ako každý, kto nežije na americkom kontinente. A predsa ide z Gauner4 resizefilmového hľadiska o zaujímavý predobraz, ktorého skutočný život so všetkými vzostupmi a pádmi môže zaujať i európskeho diváka a špeciálne diváka obľubujúceho gangsterské snímky Martina Scorseseho.

Barry (Tom Cruise v titulnej úlohe) je na prvý pohľad obyčajný pilot, ktorý žije vcelku rutinným životom. Práca v Trans World Airlines ho osobnostne príliš nenapĺňa a tak si popritom zarába drobným pašovaním. Jeho talent neunikne ani agentovi Schaferovi zo CIA (Domhnall Gleeson), ktorý mu ponúkne neoficiálnu pozíciu v agentúre, pre ktorú má lietadlom zhotovovať fotodokumentáciu. Barrymu sa však agentúrny plat máli, no už čoskoro sa na obzore objaví ďalšia príležitosť. Tá prichádza od samotného Jorgeho Ochou, jedného zo Gauner3 resizezakladajúcich členov Medellín Cartelu, aby pre nich pašoval drogy do USA. A keď už pracuje pre dve strany, prečo nie pre tri? Alebo rovno štyri? Rodina sa mu rozrastá a niekto ju predsa musí živiť. A to sa dá len ťažko spoza mreží, či s prázdnym vreckom...

Barryho životný príbeh vyznieva chvíľami až neuveriteľne a je zaujímavé sledovať, v čom všetkom bol namočený až po uši a ako mu to všetko mohlo bez problémov prechádzať. Aspoň počas istého času. Alebo to, aký výraznú stopu po sebe nakoniec zanechal, a to i napriek tomu, že pôsobil skôr Gauner2 resizenenápadne v úzadí. Nemá, pravda, cenu dopodrobna analyzovať, čo z toho je realita a čo  si tvorcovia prikrášlili za účelom väčšej dramatizácie zápletky. Od začiatku je jasné, že niektoré veci sa udiali trochu inak, niektoré fakty sú celkovo nepresné (Barry mal v skutočnosti päť detí, nie tri), iné zase mierne diskutabilné (CIA neprekvapivo poprela akúkoľvek spojitosť s jeho činnosťou), ale o to v skutočnosti vôbec nejde. Barry Seal: Nebeský gauner nemá dokumentárny charakter a hoci dokáže fungovať aj ako menšia exkurzia do doby, kedy sa Spojené Štáty a Sovietsky Zväz zmietali v studenej vojne, v prvom rade sa snaží diváka baviť.

Režisér Doug Liman, pre ktorého je to druhá spolupráca s Cruisom, totiž od začiatku rezignoval na vážny tón či lacné Gauner6 resizemoralizovanie a snímku tak definuje skôr odľahčená retro atmosféra. Kým niektorí tvorcovia ju budujú výhradne cez známe hudobné hity, či účesy, Liman zachádza omnoho ďalej a osemdesiate roky evokuje rôznymi kamerovými filtrami, archívnymi zábermi, či celkovým spôsobom snímania. Dianiu dominuje rýchle tempo, podporené neustálymi časovými skokmi a všadeprítomný humor, podávaný i formou neustáleho voiceoveru hlavného hrdinu. Ten sa pritom nesnaží prvoplánovo útočiť na bránice a iba prirodzene vyplýva z udalostí, ktoré divák sleduje. Ako keď Barry rieši, čo so získanými peniazmi, nakoľko mu dochádzajú miesta, kde ich Gauner7 resizemôže skladovať...

Apropo, postava samotného Barryho dokáže v podaní už päťdesiatpäťročnej hollywoodskej celebrity plávať nebezpečnými vodami s neskutočnou noblesou a pokiaľ možno s úsmevom na tvári. V rámci Cruisovej kariéry pritom ide o pomerne netradičnú figúru. Nie je to žiadny neohrozený hrdina, čo dokazuje i jeho prvý osobný stret s ozbrojenou milíciou. Nie je ním ani začiatku, ani na konci. Dokonca sa nedá označiť ani za aktívneho hrdinu, ktorý je sám strojcom svojho šťastia. Gauner8 resizeViackrát síce dostane na výber, ale poväčšine ide o ilúziu voľby, kde mu neostáva nič iné, len sa prispôsobiť daným okolnostiam. A to je presne to, čo mu ide excelentne, pričom vôbec nerieši, že jedného dňa sa mu môže hranie na všetky strany  tvrdo vypomstiť. Miesto toho si radšej iba užíva pozíciu Gringa, ktorý dokáže doručiť všetko a z toho prameniace výhody.  A divák mu popritom nenápadne fandí.

Gauner9 resizeBarryho Seala ste už inak mohli registrovať i v úspešnom seriáli internetovej televízie Netflix, Narcos, či kriminálnej dráme Infiltrátor, ktorá sa však nedostala do našich kín. Ani v jednom z nich však nemal výraznejšiu úlohu a hoci si v jeho koži v minulosti ocitol i Dennis Hopper, film Doublecrossed z roku 1991 príliš nestojí za zmienku. Barry Seal: Nebeský gauner je tak konečne tým pravým orechovým a hoci nejde o nič viac než len dobre zvládnutú ľahkú letnú zábavu, svet potrebuje aj podobné filmy. Nedá sa utápať iba v depresívnych zápletkách, či realistických svedectvách doby.

Gauner10 resizeBarry Seal: Nebeský gauner (American Made), USA,  2017)
Dĺžka: 115 minút
Réžia: Doug Liman
Scenár: Gary Spinelli
Kamera: César Charlone
Strih: Saar Klein, Andrew Mondshein, Dylan Tichenor
Hudba: Christophe Beck
Hrajú: Tom Cruise, Domhnall Gleeson, Sarah Wright, Jones Caleb Landry Jones, Jesse Plemons, Lola Kirke, Lara Grice, Kevin L. Johnson, Connor Trinneer, Jed Rees , Benito Martinez, April Billingsley, Mike Pniewski, Mickey Sumner, William Mark McCullough a ďalší
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 24. augusta 2017