Všetko alebo nič (Všechno nebo nic)

Nic3 resizeKeď sa z vašej knihy predá v zámorí viac ako 160 tisíc kusov, je to síce pekné, ale nijak zvlášť úctyhodné číslo. Nie tak na Slovensku, kde ide o úspech hodný povšimnutia. Eva Urbaníková, známa aj ako Evita, svojou knihou Všetko alebo nič svojho času zvalcovala kníhkupectvá a niet divu, že sa začalo uvažovať o filmovej adaptácii.

Jej cesta na filmové plátna však nebola vonkoncom jednoduchá. Od jej ohlásenia a začiatku nakrúcania ju sprevádzalo neuveriteľné množstvo, či už väčších alebo menších, problémov. Práve kvôli nim sa realizácia pretiahla na Nic8 resizeviac než štyri roky, pričom približne polovicu z toho úseku zabralo samotné nakrúcanie. V jednu chvíľu dokonca hrozilo, že snímka nebude dokončená a najväčšiu zásluhu na tom, že sa tento negatívny scenár nenaplnil, má producent Peter Núňez. Ten naň neúnavne zháňal peniaze a robil všetko preto, aby filmoví tvorcovia museli robiť čo najmenej kompromisov. Po dlhom boji mu to nakoniec vyšlo.

Pre tých čo nečítali knihu – dej sa točí okolo mladej majiteľky kníhkupectva situovaného v centre Bratislavy. Linda (Táňa Pauhofová) je inteligentná a silná žena, bohužiaľ, však nemá veľa šťastia na vzťahy. Jeden z nich dokonca skončil malou dcérkou, ktorú vychováva sama za pomoci svojej najlepšej Nic16 resizekamarátky. Jedného dňa sa však zoznámi s Jakubom (Michał Żebrowski, známy ako Geralt zo seriálového Zaklínača, či z filmu Jánošík – Pravdivá história). Napriek nie najlepšiemu prvému dojmu sa karta pomerne rýchlo obráti a vznikne medzi nimi niečo viac. Je však Jakub ten pravý, alebo nie? Podarí sa Linde konečne nájsť muža, ktorý už od nich neodíde?

Premisa nevyznieva nijak zvlášť originálne a originalitou sa nesnaží ohurovať ani samotný scenár. Ten síce zachováva všetko podstatné z knihy, no súčasne sa v niečom uberá trochu odlišnými kľučkami. Ako povedala aj samotná režisérka Marta Ferencová, s autorkou predlohy sa nesnažili o vernú kópiu, ale chceli uviesť postavy do nových situácií. Osobne nemôžem Nic11 resizeposúdiť, do akej miery im to vyšlo k lepšiemu, či horšiemu, no tento tvorivý  úmysel je určite lepší ako snaha o otrockú adaptáciu. To, čo funguje na  literárnych stránkach, napokon nemusí rovnako dobre fungovať aj v hranej podobe.

Tvorcovia Všetko alebo nič si boli zrejme dobre vedomí toho, že nenakrúcajú nijaké veľdielo. Síce sa nechali počuť, že ich cieľom bolo ukázať reálne postavy v reálnych situáciách, no úprimne – viacero charakterov sa pohybuje v sitcomových mantineloch a hoci hlavná postava chvíľami dostáva poriadne rany osudu, Nic13 resizeväčšinu času ide o pohodovú záležitosť okorenú nadhľadom a humorom. No a happy end, alebo aspoň akási jeho forma,  je pochopiteľne nevyhnutný, aby diváci neodchádzali z kinosál v negatívnom rozpoložení. Ale nič z toho vlastne nevadí. Samotná zápletka sa odohráva v rozpätí približne dvoch rokov a upaľuje smerom dopredu veľmi rýchlym tempom. Postavy sa vyvíjajú, vzťahy medzi nimi sa čiastočne menia a snímkou sa nesie i viacero jednoduchších a zrozumiteľne podávaných Nic14 resizemotívov. Záver, pravda, výrazne spomaľuje a nesie sa v pomerne očakávanom duchu, no spôsob, akým sa k nemu dospeje, nie je úplne tuctový.

Celkovo možno pochváliť dôsledne okopírovanú schému moderných amerických komédií. Hlavná hrdinka okrem iného disponuje patričným sexappealom,  ktorý sa scenár nebojí zvýrazňovať v tých správnych chvíľach, k nej sa pridáva uletená a voľnomyšlienkárska najlepšia priateľka (roztomilo prehrávajúca Klára Issová) a zženštilý kamarát gay (Ľuboš Nic15 resizeKostelný). Prítomný je i trochu vulgárnejší humor, atmosféru na mnohých miestach podfarbujú zahraničné popové skladby (vrátane ústredného Všechno nebo nic od Ewy Farnej) a štedrá je i výprava, takže okrem pražských uličiek a Tatier si užijete i exotické Taliansko. Niekomu môže prekážať ženský pohľad, nakoľko mužské postavy tvoria skôr krovie (Ondřej Sokol, Luděk Sobota), prípadne preberajú rolu komických postavičiek (Ľuboš Kostelný, Petr Vaněk). Aj spôsob, akým sú vykreslení Lindini nápadníci v podaní poľských hercov ho de facto iba podtrhuje. Ale to je samo o sebe v poriadku a dá sa Nic resizeto považovať za osviežujúce.

Nie, Všetko alebo nič skutočne nie je výnimočná komédia. Obsahuje pomerne veľa klišé, dej niekedy posúva náhoda a komediálny timing nie vždy funguje na jednotku. Trochu rušivé občas vedia byť aj postsynchróny, no to je daň za medzinárodné obsadenie. Na druhej strane, aj tie sú stále zvládnuté lepšie ako u Červeného Kapitána, kde nebolo niektorým hercom vôbec rozumieť. No, aby som neodbiehal od témy – Všetko alebo nič je remeselne zručne nakrútenou žánrovkou a svoju existenciu si dokáže obhájiť. Možno vo vás nebude každú chvíľu vyvolávať salvy smiechu, ale inak to dopadlo i na moje prekvapenie nečakane znesiteľne.

Nic12 resizeVšetko alebo nič (Všechno nebo nic), Česko, Slovensko, Poľsko, 2017
Dĺžky: 107 minút
Réžia: Marta Ferencová
Scenár: Eva Urbaníková, Marta Ferencová
Kamera: Peter Bencsík
Strih: Adam Dvořák
Hudba: René Rypar
Hrajú: Táňa Pauhofová, Klára Issová, Luboš Kostelný, Michal Žebrowski, Ondřej Sokol, Petr Vaněk, Petra Hřebíčková, Zuzana Kronerová, Luděk Sobota, Jan Budař, Pawel Delag, Vlastina Svátková, Michał Żebrowski, Bronisław Wrocławski a ďalší
Premiéra v SR: 12. januára 2017