Ant-man

Man7 resizeDruhá fáza Marvel Cinematic Universe ponúkla rovnako ako tá prvá šesť filmov. Ale kým tú uzavierala tímovka superhrdinov pod názvom Avengers, druhú Ant- man atypicky ukončuje nový charakter. Charakter, ktorý bol tak trochu outsiderom a má aj jemne pohnutú históriu.

Fanúšikovia vedia, že išlo o srdcovú záležitosť Edgara Wrighta (Súmrak mŕtvych, Jednotka príliš rýchleho nasadenia, Scott Pilgrim proti celému svetu). Ten na ňom pracoval dlhšiu dobu, ale po nezhodách so štúdiom projekt opustil. Man2 resizeMarvel sa však nevzdal myšlienky dostať na plátno hrdinu patriaceho v komiksoch medzi zakladajúcich členov Avengers. Wrightovym náhradníkom sa stal nakoniec režisér Peyton Reed (Kašlem na lásku, Yes Man). Pre päťdesiatročného režiséra predstavuje šancu na výraznejší prienik do podvedomia divákov, a to isté platí aj pre predstaviteľa titulnej postavy Paula Ruuda. Skúsený herec známy prevažne z komédií, ale aj z kultových televíznych Priateľov nikdy predtým nebol tak na očiach. Ale zvládol to. Štúdio si tak pripísalo ďalšiu castingovú trefu. Podobné konštatovanie možno, našťastie, aplikovať aj na samotný film.

Ťažko povedať, ako by vyzeral výsledok v podaní Edgara Man3 resizeWrighta, ale sčasti to divák môže vidieť. Film totiž využíva práve jeho pôvodný scenár, ktorý mu pomáhal písať aj Joe Cornish. Výsledok by bol pravdepodobne omnoho odvážnejší ako je nakoniec. To však nie výčitka, ale konštatovanie. Jeho priaznivci by zrejme boli nadšení, lenže marvelovskí superhrdinovia cielia na masy. Môžeme len predpokladať, že humor bol mierne utlmený a zapracovaný do klasickejšej dejovej schémy. I tak je však viac než potešiteľné, že je Ant-man je dostatočný odlišný. Zábavný a prekvapivo vtipný.

Man8 resizeNakoniec premisa o hrdinovi zmenšujúcom sa pomocou špeciálneho obleku na úroveň hmyzu, nemôže byť braná vážne. Nielen v porovnaní s konkurenčným DC Comics, táto postavička je mierne bizarná aj na pomery Avengerov. V kreslenej podobe vznikla v roku 1962 a vtedy sa na ňu dalo nahliadať inak. Len päť rokov predtým vznikol kultový The Incredible Shrinking Man, a ten z podobnej premisy ťažil dospelé témy. Doba pokročila a atraktívny materiál podľa dnešných štandardov vyzerá inak. Napríklad, ako príbeh bývalého kriminálnika snažiaceho sa odčiniť hriechy minulosti. A presne o tomto je vlastne celý Ant-man. Na všetko ostatné je aplikovaná poriadna poriadna dávka nadhľadu.

Man resizeNajväčšiu porciu humoru do zápletky vnáša trio pomocníkov hlavnej postavy. Celý  priestor si však pre seba kradne Michael Peña, ktorý zo seba ani nepotrebuje chrliť hlášky. Prirodzene mu sekunduje Paul Ruud, čo nie je prekvapením. Michael Douglas a Evangeline Lilly hrajú omnoho civilnejšie, záporák v podaní Coreyho Stolla naopak silne prehráva. Ale - ironicky sa mu podarilo vytvoriť jednu z tých zapamätateľnejších záporných postáv tohto univerza a vlastne mu nemožno nič vytknúť.

Druhou hlavnou devízou je okrem humoru aj výrazný nádych heist žánru. V centre pozornosti je lúpež zmilitarizovaného Man10 resizezmenšujúceho sa obleku a vďaka konceptu si tvorcovia môžu dovoliť aj viaceré originálne nápady. Jedným z nich je aj použitie mravcov ako spojencov, ale najväčšiu nápaditosť aj tak vykazuje záverečný súboj. Ten vďaka netradičnému umiestneniu naplno potvrdzuje, že záchrana sveta je tentoraz na vedľajšej koľaji. Globálne merítko ustúpilo ešte väčšej civilnosti a vôbec to nie je škodu.

Ant-man je nakoniec viac než dôstojným prírastkom novo formujúceho sa tímu. Poteší priamymi narážkami na udalosti starších filmov, sympatickými cameami, ale viac než ktorýkoľvek iný z predošlých hrdinov stojí na vlastných nohách. Misia splnená, tretia fáza môže odštartovať.

Man6 resizeAnt-Man
Dĺžka: 117 minút
Réžia: Peyton Reed