Papierové mestá (Paper Towns)

Mesta4 resize „Papierové mestá“ je pojem z kartografie. Tvorcovia máp ním  vraj označovali fiktívne mestá. Ich zakreslením sa bránili nelegálnemu kopírovaniu  svojej práce. Papierové mestá sú však aj niečo ako metafora. Americký spisovateľ John Green si ju zvolil za názov svojho románu, v ktorom sa dospievajúci hrdinovia snažia vymaniť z „papierového“ dvojrozmerného života a prežiť niečo „zázračné“.

O nakrúcaní  filmu Papierové mestá sa rozhodlo vlastne počas filmovej adaptácie iného úspešného Greenovho románu Na vine sú hviezdy (2014). Autor románovej predlohy sa stal jedným z výkonných producentov, scenára sa ujali opäť Scott Neustadter a Michael H.Weber a predstaviteľ Isaaca z filmu Na vine sú hviezdy Nat Wolff získal Mesta2 resizehlavnú úlohu Quentina, prezývaného Kvéčko či Q. Režisérom filmu sa stal Jake Schreier (Kritiku dovtedy zaujal filmom Robot a Frank).

Podobne ako v knihe aj vo filme je Q protagonistom a zároveň rozprávačom príbehu. Vyrastá v meste Orlando na Floride a má deväť rokov, keď sa do susedstva prisťahuje rodina s jeho rovesníčkou Margo. Kamarátia sa, neskôr na strednej škole sa odcudzia. Nečudo, Q je mimoriadne slušný a plachý chlapec s jasným cieľom: po maturite chce ísť na univerzitu, stať sa lekárom a do tridsiatky si založiť rodinu. Kým Margo Rothová-Spiegelmanová (britská modelka a herečka Cara Delevingne) je impulzívna, večne rebelujúca silná osobnosť, ktorá miluje dobrodružstva a záhady a nechtiac sa ňou sama stáva. Netuší, že pre Q, je jej celoživotnou láskou. Tesne pred záverom štúdia sa však v  jednu noc objaví Margo v Quentinovej izbe a prehovorí ho, aby jej pomohol vykonať neveľmi korektnú pomstu na Mesta3 resizetých, ktorí ju, ako sa nazdáva, zradili, čo Q vyľaká, ale aj nadchne. Myslí si, že sa začína nová kapitola ich vzťahu. Na druhý deň však Margo nepríde do školy – zmizla. Zamilovaný chlapec  sa rozhodne porušiť všetky pravidlá, ktoré dovtedy uznával a nájsť ju.

Také je v podstate východisko knihy i filmu, ktoré sa potom sústreďuje hlavne na Quentinovu cestu po stopách Margo z Orlanda do štátu New York - do papierového mesta Agloe. Scenáristi vypustili napríklad psychologizujúce  pasáže, ktoré vysvetľujú vzťahy protagonistov s rodičmi, ale aj paralely s častými literárnymi citáciami z románu Biela veľryba či z Mesta5 resizeveršov Walta Whitmena a upravili aj časovú postupnosť príbehu. V knihe sa napríklad Quentinova veľká cesta začína až v deň odovzdávania diplomov a spolu s priateľmi utekajú v talároch, bez toho aby sa zúčastnili ceremónie. Vo filme je to tesne pred záverečným maturitným plesom, na ktorý sa všetci, okrem Q,  tešia ako na vrcholnú udalosť stredoškolského života a chcú sa naň vrátiť.

Pôsobivá je cesta v dodávke, pri ktorej si vraj mladí herci užívali dosť improvizácie pri vzájomnom podpichovaní.  Mesta6 resizeQuentinovymi spolujazdcami sú totiž jeho priatelia Ben (Austin Abrams) a čierny Radar (Justice Smith) a ich priateľky Lacey (Halston Sage) a Angela (Jaz Sinclair). Práve tá cesta je pre Quentina skutočnou maturitou, spoznáva  seba i druhých, je konečne ochotný viac sa zamýšľať nad životom.

Po prečítaní knihy v čitateľovi doznievajú niektoré myšlienky o tom, nakoľko človek skutočne miluje druhého človeka alebo miluje iba predstavu o ňom. Ako vnímame svoje okolie. Prípadne,  ako je to s poznaním, že veci, mestá i ľudia vyzerajú z diaľky krajšie, ako keď ich spoznávaš zblízka. Mesta7 resizeAlebo, ako je to so silou prvých veľkých priateľstiev a lások, keď ich preoseje čas. Ale ktovie, či si niečo z toho „odčítajú“ aj filmoví diváci. Papierové mestá sú o dozrievaní. Záverečnú časť filmu sa však  scenáristom podarilo „učesať“ až príliš a vytvoriť rad predvídateľných, ale na rozdiel od knihy miestami až gýčovito sladkastých  scénok.

Zaujímavá je práca kamery Davida Lanzenberga. Dokáže vytvoriť atmosféru napätia pri pátraní po Margo i bezstarostnú pohodu stredoškolského života, či objavovať dominanty Mesta resizeOrlanda aj jeho romantické zákutia. Nuž čo, je to milé, pôvabné rozprávanie o mladých pre mladých. Trochu romantický príbeh o dospievaní, trochu „road movie“. S opakovaným poučením, že každý z nás môže stretnúť v živote zázrak  alebo aspoň prežiť veľa úžasných vecí. Dôležité je, aby bol schopný všimnúť si to, uvedomiť a vychutnať si výnimočnosť chvíle. Starší divák sa možno pousmeje, možno ho to bude nudiť. Možno však všetci budú odchádzať z  kina tak, ako si to želal autor literárnej predlohy John Green, ktorý vyhlásil, že chce, aby film v divákoch bez ohľadu na vek, evokoval spomienky na ich stredoškolské roky a na prvé veľké priateľstvá a lásky, ktoré prežívate, keď ste teenager.

mesta9Papierové mestá (Paper Towns), USA, 2015
Dĺžka:109 minút
Réžia: Jake  Schreier