Babovřesky 2

Babovresky 5 resize„Záujem divákov je prvoradý,“ znie motto  českého režiséra a scenáristu Zdeňka Trošku. Pri svojej tvorbe z neho dôsledne vychádza. Diváci ho väčšinou milujú, kým kritika ho väčšinou zatracuje. V zmysle príslovia „psy štekajú, ale karavána ide ďalej“  sa  aj jeho  komédia z dedinského prostredia Babovřesky honosí  označením „divácky najúspešnejší český film roku 2013“.

Prakticky do roka od vlaňajšej februárovej premiéry sa stretávame s jej pokračovaním Babovřesky 2,  ktoré do našich kín prináša tento raz  spoločnosť Bontonfilm. Tretí diel sa má začať nakrúcať už v máji a hrdinovia by sa mali ocitnúť možno aj na tureckých plážach. Ťažko povedať, či sa rodí svojský pandant  mimoriadne populárnej letnej  Babovresky 6 resizerilógie - Slunce, seno, jahody (1982), Slunce, seno a pár facek (1989), Slunce seno, erotika (1991).V každom prípade Troška netají  túto inšpiráciu a je to opäť hold jeho rodným južným Čechám. Námet má však v tomto prípade  na svedomí Košičan Luboš Draganovský, ktorý svoj opus poslal režisérovi už pred niekoľkými rokmi.

Priaznivci. Zdenka Trošku (1953) vedia, že maturoval na strednej škole vo Francúzsku, štúdium réžie na pražskej FAMU absolvoval v roku 1978 a vo filme debutoval v osemdesiatych rokoch mládežníckym príbehom Bota jménem Melichar. Zdôrazňuje, že nakrúca filmy, aké by sám chcel vidieť ako divák. Má ich za sebou viac ako dve desiatky a  diváci si  ich často Babovresky 7 resizepripomínajú aj vďaka televíznym uvedeniam. Osobne mi k srdcu prirástli jeho rozprávky. Stačí spomenúť tituly ako O princezně Jasněnce a létajícim ševci, Princezna ze mlejna, Z pekla štěstí, Nejkrásnejší hádanka, Čertova nevěsta. Ale on sám sa skôr hlási ku komédiám. Zatiaľ ich má na konte desať. Vyskúšal si aj réžiu opery, či muzikálu na českých i slovenských divadelných scénach (v pražskom Národnom divadle to bol napríklad Don Carlos a v Košiciach Rusalka). A keďže je známy kladným vzťahom k dobrému jedlu, podpísal sa aj pod kuchársku knihu Nebe v hubě. Mimochodom, Babovřesky by sa mali objaviť tiež v knižnej podobe.

Babovresky 10 resizeFilm Babovřesky 2 sú, podobne ako prvá časť trilógie, rámcované listom, v ktorom miestna klebetnica Horáčková (Jana Synková) informuje priateľku Anežku, čo všetko sa v dedine Babovřesky deje. Najväčšou udalosťou je, že sem prišla  na niekoľko dní za svojim bývalým trénerom Filipom (Martin Stropnický) pätica českých hokejistov, ktorí pôsobia v zámorí v NHL – Jakub Voráček, Jakub Kovář, Ondřej Pavelec, Radek Smoleńák a Jiří Tlustý (predstavujú samých seba). Staré mamy v nich vidia okamžite vhodných nápadníkov pre  svoje vnučky. Tie sú síce už zadané, ale  to  babkám  neprekáža a splietajú svojské intrigy. Skupinu zbožných, ale predovšetkým klebetných dedinčaniek  opäť stvárňujú popri profesionálke z divadla Ypsilonka - Jane Babovresky 12 resizeSynkovej -ochotnícke herečky Zina Perlíková, Majka Strnadocvá, Hanka Nigrínová, Růžena Havlová, Jindřiška Kikinčuková a predovšetkým 84-ročná Jarmila Bursová, ktorá sa dokonca preháňa na  mopede a vyskúša si trampolínu.

Druhým dejotvorným prvkom je príchod Dobroslava Dočistila (Bronislav Kotiš) z  ministerstva financií, ktorý prichádza skontrolovať na základe udania, ako starosta Stehlík (Pavel Kikinčuk) narába s príspevkom z Európskych fondov a zistí, že starostova manželka (Veronika Žilková) je jeho dávnou láskou. Menší priestor ako v jednotke, nie však zanedbateľný pre ďalšie pokračovanie,  dostáva línia, ktorú predstavujú - športovo založený farár Petr (Lukáš Langmajer), jeho Babovresky 11 resizekrásna sestra Ivana (Lucka Vondráčková – mimochodom, naspievala s autorom hudby Karlom Vagnerom záverečnú pesničku S láskou je nám líp) a jej milý - podnikateľ Adam (Jan Dolanský). „Štamgasti“ z miestnej krčmy a postarší remeselníci, renovujúci secesnú vilu, ktorú  zdedil Adam po barónke Trudy, sú už len akoby komparz.

Podobne ako v jednotke vytvára vŕšenie náhod, nedorozumení a klebiet poriadny galimatiáš. Scenár, napriek spolupráci troch autorov, je akoby  nevyrovnanou anekdotickou skladačkou s prvoplánovými narážkami. Prelínajú sa motívy ako korupcia, drogy – konkrétne marihuana najmä v podobe lákavých koláčikov, vzťahové problémy, sex, žiarlivosť, ale aj kňažský celibát, rituál spovede a bohvie čo všetko ešte.

Babovresky 3 resizeČlovek si hovorí, na tomto sa predsa nedá postaviť príbeh a nieto sa ešte smiať. Ale Troška je dobrý filmár i rozprávač. Vie sa s láskavým humorom  pozrieť na kraj svojho detstva a na jednoduchých ľudí, navodiť atmosféru letnej pohody vo fiktívnej dedinke Babovřesky, pričom využíva motívy viacerých juhočeských lokácií  s typickými chalupami, idylickými rybníkmi a lesmi, aby nakoniec servíroval rozprávkové zmierenie. Takže sa divák môže postupne uvoľniť a aj rozosmiať. Teda, ak je ochotný prijať pravdepodobný tvorcov zámer: zabudnúť na logiku, psychológiu, realitu a brať všetko ako istú, možno nie celkom vydarenú, ale recesiu.

Babovresky 9 resizeBabovřesky 2, Česká republika. 2013
Dĺžka: 120 minút
Réžia: Zdeněk Troška