Zimný príbeh (Winter´s Tale)

Uimný príbeh 10 resizeAnglické slovo tale má niekoľko významov. Je to príbeh, rozprávanie, historka, poviedka, rozprávka, povesť, legenda, sága, ba aj tajomstvo. Niekoľko z nich by sa dalo použiť na nový americký film Winter´s Tale, ktorý pod názvom Zimný príbeh prináša do slovenských kín distribučná spoločnosť Continental film.

Nakrútil ho ako svoj režijný debut známy scenárista Akiva Goldsman (1962), držiteľ Oscara za scenár k filmu Čistá duša o nositeľovi Nobelovej ceny, geniálnom matematikovi Nashovi, ktorý trpel schizofréniou. Scenár svojej prvotiny si napísal režisér sám na základe rovnomenného, takmer osemstostranového románu amerického autora Marka Helprina Zimný príbeh 12 resize(1947), ktorý je zatiaľ prístupný na našom knižnom trhu iba v angličtine, ale asi o mesiac by mal vyjsť v češtine. Kniha z roku 1983 získala prestížnu cenu New York Times Award Book ako jedna z 22 najlepších kníh modernej americkej literatúry.

Zimný príbeh je predovšetkým rozprávka. V prospech tohto žánrového zatriedenia hovorí nielen striktné oddelenie dobra od zla, ktoré spolu neustále zápasia, pričom dobro napokon zvíťazí, ale aj opakované použitie takých rozprávkových motívov, ako je lietajúci kôň – najlepší priateľ a záchranca človeka, či zobúdzanie mŕtvej dievčiny bozkom, známe z rozprávky o Šípkovej Ruženke. Film treba teda vnímať predovšetkým ako rozprávku, najmä pocitovo, zabudnúť na logiku a fyzikálne zákony, ktoré by v tomto prípade iba Zimný príbeh 3 resizeprekážali. Na druhej strane cítiť aj silný vplyv literárnej predlohy, čo sa prejavuje v niekoľkých smeroch: v použití funkcie rozprávačky, ktorá neposúva dej, ale predznamenáva a sumarizuje filozofiu príbehu, v abstraktnosti a zároveň literárnej vybrúsenosti jazyka, ktorým hovoria všetky postavy bez rozdielu, a v silnom poetickom náboji dialógov.

Príbeh sa odohráva v dvoch časových rovinách. Začína sa v roku 1895 v New Yorku a zaznamenáva prehistóriu hlavnej postavy príbehu Petra Laka (nezvyčajne romantický Colin Farrell), ktorého o pár rokov vidíme Zimný príbeh 6 resizeako mladého muža, úspešného zlodeja, unikajúceho pred svojím niekdajším učiteľom a šéfom Pearlym Soamesom (démonický Russel Crowe), s ktorým sa dostal do konfliktu. Pred potupnou smrťou ho zachráni biely kôň, ktorý mu poradí, aby  pred odchodom z mesta ešte naposledy vyskúšal svoje dlhé prsty a navštívil honosný opustený dom. V dome však zostala chorá dievčina Beverly Pennová (pôvabná Jessica Brown Findlay), ktorá zlodejovi prekazí jeho plány, no súčasne v ňom vyvolá nežné city. Je to láska na prvý pohľad – a na celý život. Romantický príbeh dvoch krásnych mladých ľudí má tragický podtón, lebo sa odohráva v tieni približujúcej sa smrti. Tento motív zaberá dve tretiny filmu a končí sa Beverliným Zimný príbeh 11 resizedefinitívnym odchodom zo života, vo chvíli, keď ju Peter urobil šťastnou ženou. Ostrým strihom sa dostávame do roku 2014 a už v ňom zostaneme. Po newyorských uliciach blúdi bez cieľa a bez pamäti dlhovlasý, ale inak nezmenený, stále rovnako mladý Peter Lake, kresliaci na dlažbu opakovane ten istý odvrátený portrét dlhovlasej ryšavky, nevediac, kto to je. Náhodné stretnutie s redaktorkou Virginiou Gamelyovou (sympatická držiteľka Oscara Jennifer Connelly) a jej chorou dcérou mu pomaly vracajú pamäť a posúvajú ho k naplneniu životného poslania, ktoré je dôvodom jeho dlhovekosti. Podľa filozofie filmu totiž každý človek je jedinečnou bytosťou s rovnakým zmyslom života: zachraňovať iných láskou. Tí dobrí sa potom po smrti menia na hviezdy, večne žiariace na nočnej oblohe.

Zimný príbeh 9 resizePoetiku Zimného príbehu vytvára kombinácia reálnych a nadprirodzených prvkov. Nad mrakodrapmi Manhattanu lieta biely kôň, pod uhladeným zovňajškom bossa miestnych zločincov Pearlyho Soamesa sa skrýva démon, ktorý vyráža z jeho pokojnej tváre iba vo chvíľach enormnej zlosti, storočný Peter Lake si obnovuje pamäť prezeraním fotiek na mikrofiši, vidiecke sídlo rodiny Pennovcov vyzerá ako vystrihnuté z detektívky Agathy Christie, prísny Sudca je v skutočnosti maskovaný Lucifer (obsadenie Willa Smitha do tejto úlohy nevyvoláva des, skôr úškrn), medzi Soamesových pomocníkov patrí aj padlý anjel... (Nie nadarmo písal Akiva Goldsman scenáre podľa bestsellerov Dana Browna, Anjeli a démoni ho zrejme inšpirovali.) Romantická dráma s prvkami fantasy a mystery. Ďalší význam slovíčka tale – tajomstvo sedí ako uliate.

Colina Farrella (1976, Írsko) obsadil režisér Zimný príbeh resizenetradične, ale vyplatilo sa. Herec podal veľmi disciplinovaný výkon, poloha romantického hrdinu, ktorý sa pod vplyvom lásky zmení, mu pristane. V epizódnej úlohe Isaaca Penna, otca chorej Beverly, zažiaril William Hurt (1950), nositeľ Oscara za hlavnú úlohu vo filme Bozk pavúčej ženy. Podal civilný, vnútorne precítený výkon bohatého človeka a vplyvného vydavateľa, nešťastného z neodvratného dcérinho osudu. Russel Crowe (1964, Nový Zéland) ako gangsterský boss Pearly Soames s krvavou jazvou na líci bol skvelým stelesnením zla, krutosti a nenávisti k všetkému, čo sa vymykalo spod jeho vplyvu. Kombinácia elegantného oblečenia a gentlemanského správania, ktorým zakrýval svoju démonickú podstatu, pôsobila desivo.

Zimný príbeh 4 resizeRozprávkovo-fantazijný charakter filmu plného zázrakov, v ktorom sa preplietali storočia i ľudské osudy, vzdával hold láske a dobru, podčiarkovala hudba slávneho skladateľa Hansa Zimmera (1957, Frankfurt nad Mohanom), ďalšieho nositeľa Oscara v tomto štábe (získal ho za animovanú snímku Leví kráľ). Podobnú úlohu mala kamera Caleba Deschanela, ktorá sa sústreďovala predovšetkým na ľudské tváre a zmeny ich výrazu v súlade s prežívanými pocitmi, a na vysokú hviezdnu oblohu.

Zimný príbeh, režijný debut slávneho scenáristu Akivu Goldsmana, nie je výnimočný film. Nie je to ani typický marketingový produkt určený na sviatok zamilovaných – Valentína. Ak však chcete na dve hodiny zabudnúť na realitu, pripustiť, že zázraky sa dejú a nechať sa unášať príjemnou rozprávkou, potom neváhajte.

Zimný príbeh 8 resizeZimný príbeh (Winter´s Tale), USA 2013
Námet: Mark Helprin – rovnomenný román, 1983
Scenár a réžia: Akiva Goldsman