Kovář z Podlesí

Kofvár z Podlesia 5 resizeRozprávky  o súboji dobra so zlom, hľadaní pravej lásky a skutočného priateľstva sú obľúbeným artiklom na filmovom trhu. Novinkou nie je ani kombinácia hereckých akcií s animáciou. Nová česká rozprávka Kovář z Podlesí, ktorú do našich kín prináša v týchto dňoch spoločnosť Bontonfilm,  je však ozvláštnená skutočnosťou, že v nej tvorcovia skombinovali tri technológie: popri  hercoch sa stretneme s klasickými bábkami (pán Křeček a pán Veverka) a s postavou Draka, ktorá je vytvorená počítačovou 3D animáciou.

Ešte viac však výsledok poznačil samotný zámer: nakrútiť novú rozprávku ako protiklad trendu akčných filmov, teda v upokojujúcom tempe a s filozofickým podtextom o nutnosti zmierenia sa navzájom. Čiže nič z toho klasického o potrestaní zlých bytostí, ale naopak, dobro zvíťazí tak, že všetko zlé sa podarí zmeniť na dobré.

Kovár z Podlesia 2 resizeFilm nakrútil podľa vlastného scenára český režisér a scenárista Pavel Göbl (1967). Narodil sa v Uherskom Hradišti, vyrastal v Uherskom Brode a kým v rokoch 1995 -  2002 (už v relatívne zrelom veku) absolvoval štúdium televíznej a filmovej réžie na FAMU v Prahe, vyskúšal si štúdium na technickej vysokej škole a potom rad rôznych povolaní. Neskôr nakrúcal pre televíziu. V celovečernom filme debutoval ako spoluscenárista a spolurežisér komédie Ještě žiji s vešákem, plácačkou a čepicí (2005). Jeho  prvým samostatným režijným a scenáristickym  celovečerným titulom bolo Veni,vidi, vici (2009). V tom istom Kovár z Podlesia 3 resizeroku získal v súťaži Magnesia Litera aj ocenenie Objav roku  za novelu Tichý společník. Titul Kovář z Podlesí (2012) je jeho tretím celovečerným hraným filmom.

Príbeh sa odohráva v dedinke Podlesie, kde žije kováč –  svojrázny vojnový invalid (Boleslav Polívka) so svojím synovcom -sirotou Toníkom (Gregor Bauer), nadaným vynálezcom. Toníkovi sa podarilo do služieb strýka zapojiť aj zvieratá a naučiť hovoriť veveričky a škrečka. Je presvedčený, že všetko na tomto svete sa dá odvážiť a zmerať a neverí na reči o Kovár z Podlesia 4 resizestrašidlách, zlom drakovi a kliatbe, ktorá ohrozuje celý kraj. Až keď sa v priamom ohrození života ocitne jeho milovaná Bětka (Valérie Šámalová) rozhodne sa zasiahnuť, hoci to znamená uveriť rozprávkam, postaviť sa drakovi a zmeniť tri zákerné ježibaby v dobré víly, ktorými kedysi boli.

Tým všetkým sa  prepletá známy motív nechceného bohatého a urodzeného ženícha. Bětka je totiž vnučkou starostu (Josef Somr), ktorý sa už dohodol s kniežacím správcom (Milan Markovič), že ju vydá za jeho syna (Rostislav Novák). Rad scén má humorný podtext. Napríklad veveričiak pán Veverka sa háda so svojou manželkou veveričkou ako Kovár z Podlesia 9 resizeakákoľvek stará ľudská manželská dvojica. Starosta sníva o tom, že z Podlesia bude kniežacím dekrétom mesto a naplnia sa jeho politické sny, lebo jeho vnučka bude niečo ako „obecná princezná“. Správcovho syna zblíži s drakom nielen osamelosť , ale aj neobmedzená chuť do jedla No a obyvateľky Podlesia sa domáhajú príchodu vojakov, ani nie tak zo strachu  pred drakom, ale z túžby po mužskom elemente v ich živote.  Pre rozprávku netypicky vyznieva titulná postava kováča – ktorý viac ako práci holduje pivu a rečiam, má však dobré srdce a vždy stojí na strane Toníka. Úsmevne pôsobí jeho jazda  lesom na invalidnom kresle, ktoré poháňajú veverička a škrečok. Ide o rodinnú rozprávku, takže sa možno usmejú skôr dospelí  diváci. Ťažko povedať, ako budú reagovať deti. Možno ich Kovár z Podlesia 10 resizezaujmú niektoré slová, scény sscény s hovoriacimi zvieratkami, ktovie?

Až magicky očarujúco pôsobia kresby Františka A.Skálu (syn výtvarníka Františka Skálu). Vidíme ich pri úvodných titulkoch, ale hlavne v scéne, keď ich prostredníctvom camery obscury premieta Bětka, aby svojmu bračekovi  Lojzíkovi (Filip Dvořák), ale aj divákom, vysvetlila históriu Podlesia, vojnu, v ktorej sa nechtiac ocitlo i kliatbu, ktorá ho postihla a zapríčinila, že v dedine prežili iba ženy, deti a starci. Mimochodom, nakrúcalo sa  Kovár z Podlesia resizev skanzene, ale na folklór zabudnite. Vďaka zaujímavým kostýmom Ivany Brádkovej (len podľa hlasu som spoznala napríklad Szidi Tobias v úlohe víly –ježibaby Muchotrávky či Božidaru Turzonovovú ako obchodníčku) a výbornej kamere Richarda Špůra máme pri niektorých  scénach pocit, že pred nami ožili obrazy starých majstrov.

Lenže krásne obrázky nestačia, ak  ich spôsob spájania  pôsobí ťažkopádne. V dnešnej hektickej dobe, keď sme si zvykli na akčné zobrazovanie deja, môže snaha o pokojné  rozprávanie niekoho potešiť, iného unudiť. Navyše, keď niektoré dejové línie akoby šli do „stratena“. Scenár by bol iste zniesol ešte zopár dramaturgických úprav. Hovorí sa, že Kovár z Podlesia 7 resizeposledné slovo je to pravé. Ale nespoliehala by som sa na záverečnú pesničku počas titulkov, aby „priklincovala“ posolstvo o tom, že v každom z nás je dobro i zlo, odvaha i strach, a musíme sa mať radi takí, akí sme, akceptovať sa a snažiť sa byť lepšími. To všetko si divák musí  predsa „odčítať“ z filmu samotného.

Na stretnutí s novinármi rozprával režisér Pavel Göbl zaujímavo o tom, ako čerpal inšpiráciu Kovár z Podlesia 6 resizenielen z klasických rozprávok či Tolkiena, ale i z publikácie o tom, ako kedysi vyháňali z domov zlých duchov, či psychologickej Jungovej  štúdie o snoch a stále si pripomínal myšlienku svätého Augustína, že zlo je vlastne absencia dobra. Lenže  pre diváka i kritika  je rozhodujúci  výsledok. A ten je  v tomto prípade predsa len rozporuplný. Nech sú však výhrady kritikov akékoľvek, divák si utvorí vlastný  názor sám a nemusí ísť dokonca ani do kina. Rozhlas a televízia Slovenska, ktorý sa podieľal na vzniku rozprávky o kováčovi z Podlesia ako koprodukčný partner, ju totiž zaradil do svojho vianočného programu, a tak sa s ňou stretneme v decembri i na našich televíznych obrazovkách.

Kovár z podlesia 11 resizeKovář z Podlesí, ČR –SR, 2012
Dĺžka filmu: 85 minút
Réžia: Pavel Göbl