Intímna pasca (The Resident)

Intmna_pasca_6_resizeRadi sa bojíte, tak máte možnosť pozrieť si thriller Intímna pasca Anttiho Jokinena. Debutant v celovečernej hranej tvorbe odkukal, čo sa len z tohto žánru dalo, dal to dohromady a vsadil na skúsených hercov ako oscarovú herečku Hilary Swank, slávneho hrdinu hororov Christophera Leeho a skúseného seriálové herca Jeffreya Deana Morgana.

Fín Antti J. Jokinen (1968), rodák s Nurmijärvi, chcel byť najprv športovcom, konkrétne ho lákal basketbal, ale čoskoro presedlal na film. Má na svojom konte najmä dokumentárne filmy a na réžiu celovečerného hraného filmu sa odhodlal až po skúsenostiach s televíznymi seriálmi. The Resident, u nás uvádzaný ako Intímna pasca, je jeho filmovým debutom. Lekárka Juliet Devereau po sklamaní zo svojho Intmna_pasca_resizepartnera hľadá vhodné ubytovanie. Čuduj sa svete na svoje prekvapenie nájde vysnívaný byt u šarmantného a milého majiteľa. Je to všetko až príliš pekné, aby to bola pravda. Osamotená Juliet si je možno sama na vine, keď zo začiatku podľahne čaru majiteľa Maxa a nevinný bozk sa jej stane osudným. Neskôr si všetko rozmyslí, lebo zistí, že ju k bývalému partnerovi stále priťahuje a ani on sa z rozchodom nezmieril. A problém je na svete. Max je psychopat priam vystrihnutý z učebnice a čo sa bude diať je predvídateľné. Nechce sa mi zachádzať do detailov a viac priblížiť dej, nechám celý rad už sto razy videných scén dešifrovať divákom. Pravdu povediac Intímna pasca je znôžka klišé a neprináša nič, čo sme už nevideli. A navyše  režisér celé Intmna_pasca_1_resizedianie sústredil do jedného bytu a vsadil na štvoricu hercov, ostatní sú iba štatisti. A z tej štvorice sú navyše na scéne najviac dvaja, Juliet a Max, a veru mali čo robiť, aby v hanbe nezostali. Našťastie, Hilary Swank je výborná herečka a vložila do svojej postavy všetko. So slabšou interpretkou si tento príbeh neviem ani predstaviť.

Problém je už v samotnom scenári (režisér je spoluatorom), s ktorým by si ani skúsenejší tvorca nevedel rady, nieto ešte debutant. No a to je vždy kameňom úrazu, keď režiséri „kafrú“  do práce scenáristu a naopak. Je len málo prípadov, keď môžeme hovoriť o vydarenom autorskom filme, v ktorom sa obe profesie spoja. Väčšinou, kto vie napísať scenár, nevie režírovať a kto je dobrý režisér nevie písať. Neviem, kto koho ovplyvňoval, ale nedopadlo to dobre. Nechýbala okukaná vaňová scéna so sviečkami a k tomu neodmysliteľné červené víno, hrdinka sa skoro vo vani utopí. Juliet sa v byte, kde je čoraz viac čudných zvukov bojí, objavia sa ešte pre ňu neznáme priestory a spánok má nepokojný. Keď ide vlak celý byt sa trasie a navyše nefunguje vždy ani signál pre mobilný telefón, aby bolo jasné, že v čase núdze sa nedá nikoho zavolať. Psychopat s voyeurovskými sklonmi ju, samozrejme, deň i noc neustále sleduje a čaká na svoju príležitosť. Vďaka, Intmna_pasca_2_resizevtipnému flashbacku (retrospektívna scéna vysvetľujúca predchádzajúce udalosti) na úvod filmu aspoň divák zistí, ako sú karty rozdané a potom sa už ničomu nečuduje. Mňa ani flasback, ktorý sa všeobecne považuje za najväčší klad filmu, tak veľmi neočaril. Skôr si myslím, že snímku zachránili  herecké výkony a vynikajúca kamera Guillerma Navarra, ktorý sa pohral s tým, čo mu záhadný byť ponúkal a umne narábal aj s rôznymi efektmi.

Na jednej strane sa mi páči, ako veľkí herci podporujú debutujúcich režisérov dávajúc v šanc aj svoje dobré meno, na druhej sa čudujem tak dobrej herečke ako Hilary Swank, že takúto úlohu príjme. Po filmoch Chlapci neplačú (Oscar), Nový Karate Kid, Amelia, Million Dollar Bary, Insomnia, by si už mohla vyberať. I keď ako Juliet obstála na výbornú. Intmna_pasca_14_resizeZdôraznila jej zraniteľnosť, zmysel pre povinnosť, túžbu po nehe a láske, ale aj silu vzoprieť sa osudu. Hilary jednoducho uveríme, že sa snaží dostať z prekérnej situácie a východisko z bludného kruhu musí nájsť sama, presnejšie prebojovať sa z neho. Krivdili by sme jej protihráčovi keby sme nezdôraznili, že Jeffrey Dean Morgan za ňou nezaostal. Dokonca si dovolím povedať, že často viac vynikol, čo možno pripísať vďačnejšie napísanej postave. Hrať zloducha je vždy jednoduchšie a Morgan sa s temnými silami svojho hrdinu bravúrne pohral. Posadnutosť a zvrhlosť s akou prenasleduje svoju obeť je dovedená do najjemnejších nuansov, chorobný vzťah s otcom presne dávkovaný a slabosť, ktorú chce prekonať aj vďaka večnému podpichovaniu svojim rodičom, dokázal veľmi presvedčivo rozohrať. Maxova postava sa mi zdá oveľa kompaktnejšia ako dobromyseľná Juliet. Je len škoda, že spolu vonkoncom nefungujú, akoby ich delila nejaká stena. Sú stále spolu, ale len veľa seba, vnútorné napätie Intmna_pasca_9_resizetomuto vzťahu chýba. A tak sa mihoce vedľa hlavnej hrdinky aj zradný Jack (Lee Pace). Najviac na okrasu je však veterán hororov Christopher Lee v úlohe otca hlavného hrdinu. Lee už tým, že sa vôbec objavil bol prínos, len nemal čo hrať. Nedotiahnutosť jeho postavy vyčítam tvorcom najviac, lebo mohol tak rafinovane mávať dejom, zasahovať do neho, ako sa to v thrilleroch a hororoch len dá. Jokinen a scenárista Orr však spravili z neho len chorého starca, ktorý sa zmôže len na to, aby synovi vyčítal jeho negatívne vlastnosti.  Úplne zahodená a nevyužitá šanca. S jeho prispením by dej bol rozhodne získal na rafinovanosti a väčšej tajomnosti.

Film Intímna pasca však pre divákov, ktorí majú radi  tento žáner možno nebude až takým sklamaním. To však nič nemení na fakte, že scenár filmu kĺže po povrchu, vzťahy sú nedotiahnuté a priveľa klišé mu zasadilo osudnú ranu.

Intmna_pasca_13_resizeIntímna pasca (The Resident), USA, Anglicko, 2011
Réžia: Antti J. Jokinene
Scenár: Antti J. Jokinen, Robert Orr