Super 8

super_80003Ak nám Jon Favreau so Stevenom Spielbergom v Kovbojoch a votrelcoch ukázali, ako sa to robiť nemá, J. J. Abrams so Stevenom Spielbergom v Super 8 ukazujú, ako sa to robiť má. Napínavý sci-fi thriller je zároveň rodinným/mládežníckym filmom, inteligentnou vedeckou fantastikou s témou UFO aj úctivou a vtipnou poklonou spielbergovskej klasike Blízke stretnutia tretieho druhu (1977), E. T. - Mimozemšťan (1982) a Goonies (1985, r. Richard Donner, S. Sielberg ako autor námetu a producent).

Hlavnými postavami sú deti z typického amerického priemyselného malomesta, ktoré cez prázdniny roku 1979 na kameru formátu Super 8 nakrúcajú zombie horor. V centre pozornosti je štrnásťročný Joe Lamb (Joel Courtney), ktorému pri tragickej nehode v miestnej fabrike zahynula mama. Výtvarne nadaný syn zástupcu šerifa Joe má pri filmovaní na starosti masky a zaľúbi sa do sympatickej Alice Dainardovej (Elle Fanning). Lenže jej otec, alkoholik Louis (Ron Eldard), nepriamo zapríčinil smrť Joeho matky. Nečudo, že otcovia Joa a Alice sa nenávidia – a tak sa príbeh prvej lásky mení na drámu Rómea a Júlie. Vrátane hier so zdanlivou smrťou.

super_8_APravda, sú tu ešte ambiciózny obézny „režisér“ Charles Kaznyk (Riley Griffiths), pyromaniacky „odborník na ohňové efekty“, popletený kameraman, ctižiadostivý scenárista... Dynamická a harmonická zostava, výstižne charakterizovaná náznakmi rodinného zázemia a vzťahov. Už len tento plán by vydal na šikovný milý retro-film.

Nebol by to však Jeffrey Jacob Abrams (nar. 1966), scenárista sci-fi filmov Navždy mladý (1992) a Armageddon (1998), tvorca televízneho seriálu Nezvestní a filmov Mission: Impossible III (2006), Star Trek (2009), ak by nepridal viac. Oveľa viac. Premyslene, precízne, priam rafinovane, ale v ideálnych množstvách a dokonalom pomere. Jeho prevtelenie sa do mladého Spielberga je také presvedčivé, až chvíľami potláča samotného Abramsa.

super_80002Deti využívajú pre nakrúcanie každú príležitosť. Keď snímajú nočné scény na miestnej vysvietenej železničnej zastávke, sú svedkami nehody: nákladnému vlaku vojde do cesty auto tak nešťastne, že dôjde ku katastrofe. Vodič automobilu – ich učiteľ biológie z miestnej strednej školy – však haváriu prežije. Z vagónov sa vysype záhadný náklad a v nasledujúcich dňoch v mestečku začnú miznúť psy i elektrické spotrebiče, motory z áut, ba napokon aj ľudia. Keď sa záhadne stratí šerif, zodpovednosť za bezpečnosť prevezme Joeov otec. Prichádza armáda vedená fanatickým plukovníkom Nelecom (Noah Emmerich) a pod zámienkou rutinných záchranných prác začína pátrať. Keď to nejde inak, nariadi evakuáciu. A deti, ktoré sprvu chaos využívali ako vhodné pozadie pre svoj film, postupne musia riešiť čoraz zložitejšie situácie, až napokon bojujú o vlastné životy. Finále sa – ako inak – odohrá na miestnom cintoríne a svoje v ňom zohrajú nebožtíci, ktorí nie sú tak celkom mŕtvi.

super_80001Je veľmi príjemné po dlhšom čase a neveľmi vydarených snímkach, na scenároch, ktoré sú výsledkom práce celých autorských tímov, vidieť klasický autorský film starej školy, film jedného muža, v ktorom všetko funguje tak ako má. Postavy sú zaujímavé, vzťahy medzi nimi dynamické, príbeh odsýpa podľa presného načasovania, divák dostáva informácie v správnom čase i v presne vymeraných dávkach, herci sú presvedčiví, nechýba odľahčujúci humor a popkultúrne odvolávky nie sú samoúčelné či otravné.

Skupinka filmujúcich školákov okrem Spielbergových starších diel evokuje i Stand by Me Roba Reinera (1986) podľa novely Stephena Kinga Telo, ale pripomenie aj Gremlinov Joa Danteho (1986), dokonca aj stredoškolácku muzikálovú Pomádu (1978) a iné.

Horor, ktorý deti nakrúcajú a hotový ho vidíme pri záverečných titulkoch, je zasa milou poklonou klasikovi žánru Georgovi A. Romerovi, čo Abrams viac ráz pripomenie i v rôznych odvolávkach, nápisoch a miestnych pomenovaniach. Autor ide v hrách s rôznorodými motívmi dokonca až do takých detailov, že hrdinku menom Alica nechá zmiznúť v hlbokej podzemnej nore... lenže nie králičej. Nezabudne ani na frčku do nosa Transformerom.

super_80004Radosť zo sledovania je takmer nekalená. Prekryje totiž i viaceré anachronizmy a logické omyly, ktoré – ak by sme film brali smrteľne vážne – sú také závažné, že nemôžu nebyť súčasťou zámeru, majú spoluvytvárať retro zmes nadšenia a naivity.

Alebo – ako uvádzajú niektoré americké recenzie: Toto je Spielbergov film, na ktorý už desiatky rokov márne čakáme. Škoda, že ho musel nakrútiť iný režisér. Že Abrams vo veľkom pracuje s nostalgiou? Správne! Podstatné je, že nezabúda na vtip, iróniu, nadhľad a najmä: rozprávačské majstrovstvo, ktoré hercov inšpiruje vydať zo seba to najlepšie.

Istá časť mladšieho publika, odchovaného komerciou posledných rokov, bez väzieb k starším Spielbergovým dielam a 70. rokom vôbec, môže byť Abramsovým odlišným prístupom k téme, žánru i samotnému filmovému rozprávaniu zmätená až znechutená. Ako rodinná zábava však Super 8 dokáže osloviť rovnako deti, ako ich rodičov.

super_80005Super 8 (USA 2011)
Super 8
112 minút
Scenár, réžia, produkcia: J. J. Abrams. Kamera: Larry Fong. Strih: Maryann Brandon, Mary Jo Markey. Hudba: Michael Giacchino. Účinkujú: Joel Courtney, Riley Griffiths, Ryan Lee, Gabriel Basso, Zach Mills, Kyle Chandler, Jessica Tuck, Joel McKinnon Miller, Ron Eldard, Amanda Michalka, Andrew Miller, Jade Griffiths, Jakob Miller, Elle Fanning a ďalší.