Keby bolo keby...

vrahuni... boli by sme v nebi, ak by tých „ keby“ v americkej akčnej komédii Vrahúni režiséra Roberta Luketica nebolo až tak veľa. Keby sa témy boli ujali o niečo erudovanejší scenáristi a Ashton Kutcher a Katherine Heigl i ostatní herci mali čo hrať, keby sa neplytvalo za uši pritiahnutými akčnými scénami, keby nebolo toľko vopred jasných náhod, keby sa tomu aspoň trochu dalo uveriť, a takto by sme mohli pokračovať.

Začnime však pekne od začiatku. Jen Kornfeldová ( Katherine Heigl) je zničená skrachovaným vzťahom a príde za starostlivými rodičmi na francúzsku Riviéru, presnejšie do Nice. O mužoch nechce ani počuť, stačí však okamih a všetko je inak. Stretne sa vo výťahu so šarmantným Spenserom Aimesom (Ashton Kutcher) a je to láska na prvý pohľad. Svadba a krásne tri roky manželského života v Amerike. Bomba vybuchne až na tridsiate narodeniny milovaného Spensera, o ktorom vysvitne, že bol agentom CIA a nájomným vrahom. vrahouni_4_resizeOdpratával zo sveta vraj len tých zlých, ale robil to výborne, a preto mu bývalý šéf neodpustí, že sa z ničoho nič zamiluje a oznámi mu na Riviére – „Ja odchádzam.“ A to, že to jednoducho nejde, vie azda každý normálny človek a stačí mu k tomu obyčajný sedliacky rozum. A tak sa krásna Jen, ktorá chcela mať pokojné manželstvo, to isté si želal aj Spenser, zrazu ocitnú v pekelnom víre udalostí. Na likvidáciu Spencera vypíšu odmenu 20 miliónov dolárov a kto by takej ponuke odolal? Od tej chvíle sú potencionálni likvidátori všetci – kamarát, sused, susedka, spolupracovníci – všetci chcú zbohatnúť. Poľovačka na Spensera sa zažína, pästných súbojov je neúrekom, nehovoriac o naháňačkách, autá sa otĺkajú, robia premety, piruety a čuduj sa svete mnohí to aj prežijú. Samozrejme, ti zlí odídu z tohto sveta, len Jen a Spensera guľky zázračne obchádzajú. Aby sa to ešte trochu skomplikovalo, Jen vo virvare guliek zistí, že je tehotná. Ako sa to skončí ? Nuž tak, ako to trochu ostrieľaný divák od začiatku predvída.

vrahouni_9_resizePri všetkej snahe nájsť niečo pozitívne na tejto akčnej komédii mi ostáva jediné, že Ashton Kutcher (Mejdan v Las Vegas, Niečo ako láska, Hele kámo, máme fáro) by dokázal zahrať aj náročnejšiu úlohu keby sa k nej dostal. Ak som ho doteraz brala len ako pekného chlapca, ktorý sa preslávil len manželstvom s Demi Moore, tak som si názor o jeho hereckých kvalitách trochu poopravila. Tým nechcem povedať, že podal bravúrny výkon, to v žiadnom prípade, ale ukázala sa iskierka talentu, ktorá by sa pri pevnom vedení azda rozhorela. Kutcher sa na filme podieľal aj ako producent a musím s ľútosťou konštatovať, že to nebola najšťastnejšia voľba, mohol si vybrať lepší scenár. Bob DeRosa a Ted Griffin nie sú síce scenáristické jednotky, ale tentoraz sa podpísali azda pod svoj najslabší výtvor a klesli hlboko pod úspešnú snímku Chceš ma, chcem ťa. Pôvabná Catherine Heigl ( Nabúchaná, 27 šiat, Chceš ma, chcem ťa) pracovala už s režisérom v spomínanom filme Chceš ma, chcem ťa, bola trochu neduživá aj v zamilovanej polohe, ale ani v premene na „asistentku“ bývalého agenta CIA nenabrala patričné grády. Povedzme si pravdu – nemala čo hrať. Či z nej bude raz dobrá herečka, ukáže čas, ale najmä ostrieľanejší režiséri.

vrahouni_8_resizeNajviac som sa však čudovala Catherine O´Hara (Wyatt Earp, Čakanie na Guffmana, Najlepšia show), že sa ocitla v tomto filme a to isté platí o Tomovi Selleckovi. Bývalá hviezda a idol žien, ktorého u nás poznáme najmä zo seriálu Magnum, si to skutočne mohol odpustiť. Mám to len z druhej ruky, ale vraj, keď sa francúzskeho herca Gérarda Depardieua opýtali prečo prijíma úlohy aj v podradných filmoch, mal povedať, že nemá čas čítať scenáre. Vychádzajúc z takéhoto prístupu zrejme aj skúsený a obsadzovaný Tom Selleck nemá na to čas a v tomto prípade mám pocit, že sa s textom zoznámil až na pľaci.

Nie nad všetkým sa však dá vo Vrahúňoch mávnuť rukou. Akčná kamera Russella Carpentera si zaslúži pochvalu, dokonale ňou narábal aj pri krásnych scenériách Azurového pobrežia a výborne ňou čaroval pri akčných scénach. Vyniknúť jej mu pomohli aj majstri strihu Richard Francis - Bruse a Mary Jo Markey. Atmosféru vhodne doplnila aj hudba Rolfa Kenta. A nakoniec nemožno haniť režiséra za výber hercov, len im neponúkol dostatočný priestor na pôsobivejšiu vrahouni_7_resizeprezentáciu a rozohratie sa. Je to škoda, lebo jeho vlaňajší už spomínaný hit Chceš ma, chcem ťa, sľuboval vzostupnejšiu tendenciu v režijnom umení a preto aj väčšie očakávanie. Film však do letného programu kín vhodne zapadne, nebude to ani veľká zábava, ale ani veľká hanba.

Vrahúni ( Killers) USA, 2010
Scenár: Rob DeRossa, Tom Griffin
Réžia: Robert Luketic