Dokonalá hračka s dušou

tojOd chvíle, keď nás John Lasseter očaril prvým digitálne animovaným celovečerným filmom, ubehlo pätnásť rokov. Generácia, ktorá nezažila svet bez Toy Story, začína dospievať. Digitálne animované filmy medzitým zovšedneli, zato tých klasických kreslených je ako šafranu. Z experimentujúcich a priekopníckych štúdií Pixar sa stala súčasť impéria zvaného Walt Disney Company. Už nemôžu riskovať. Musia hrať na istotu. Toy Story z roku 1995 je osobným dielom Lassetera a jeho spolupracovníkov. Výrobné náklady boli 30 miliónov dolárov. Toy Story 3 z roku 2010, s rozpočtom 200 miliónov, je produktom stoviek tvorcov, ktorí starostlivo odmeriavali aj miešali suroviny, odstraňovali chybičky, nedokonalosti, brúsili ostré hrany a blýskali povrch do oslnivého lesku. A viete čo? Aj takýto priemyselný postup priniesol skvelý výsledok!

Nápad oživiť hračky, dať im ľudské charaktery a ukázať zložité vzťahy hračiek navzájom aj hračiek a ľudí, funguje už pätnásť rokov. Patrí k nemu jemné, vkusné, inteligentné a figliarske vtipkovanie na tému stereotypov popkultúry aj používanie rámcov z akčných thrillerov, kriminálok, westernov, sci-fi, ale s výraznou romantizujúcou linkou, vyzdvihujúcou hodnoty priateľstva, spolupatričnosti, súcitu. Náročnejšieho diváka uspokoja hlbšie myšlienkové plány, dotýkajúce sa základných otázok (vzťah hračiek k ľuďom je v podstate vzťahom ľudí k Bohu) i dôkladná psychologizácia postáv a relativizácia: niet tu vyložene záporných postáv, ale ani bezchybných superhrdinov. Riešia sa problémy sebauvedomovania, hľadania svojho miesta, zmierovania sa so sebou, s vlastnou existenciou. Všetko oživujú a spestrujú svieže, hravé výtvarné nápady a dokonalá animácia.

toy_story_bPodľa tohto receptu vzniklo v roku 1999 aj pokračovanie Toy Story2 (rozpočet 90 miliónov dolárov) a na tomto koncepte sa nič nemení ani teraz, ba nezmenené zostávajú i príbehy. V prvom filme hračky zachraňovali strateného nováčika Buzza Lightyeara, v druhom sa vydávali na záchranu ukradnutého kovboja Woodyho, tentoraz musia zachraňovať samy seba. Žánrovo sa film posunul k akčným drámam o útekoch z väzenia. Vďačne a s vkusom čerpá so všemožnej “útekárskej“ klasiky. Ľudia sú po prvýraz na vedľajšej koľaji, hlavným protivníkom hračiek sú – iné hračky (charaktery ktorých však zlomili ľudia zlým zaobchádzaním).

Hračky v tom majú jasno: ich zmyslom je rozdávať radosť deťom. Lenže chcú samé rozhodovať o tom, akú radosť a ktorým deťom. Búria sa teda, vzdorujú svojim stvoriteľom, berú osud do vlastných plastových, gumených či plyšových rúk. Archetypálnosť príbehu vystupuje do popredia viac než v minulosti. Toy Story 3 je najdospelejší z celej série. Akoby tvorcovia mysleli najmä na divákov, ktorí za pätnásť rokov dospeli a do kina teraz síce idú s vlastnými deťmi, ale čakajú, že film bude zabávať, tak ako kedysi, predovšetkým ich samých.

toy_story_fA jemu sa to, napodiv, skutočne darí. Lasseterovi a celému Pixaru sa podarilo preniesť prístup, tvorivé postupy i výslednú osobitosť diela do hollywoodskej mašinérie filmového priemyslu. Vytvorili remeselne dokonalý výrobok s dušou. Režisér Lee Unkrich je súčasťou pixarovského tímu už od prvého Toy Story a Život chrobáka (ako strihač), neskôr sa čoby spolurežisér sa podieľal na Toy Story 2, Monsters a.s., Hľadá sa Nemo. Pod Lassterovým dohľadom (výkonný producent, spoluautor námetu) zvládol samostatný celovečerný režijný debut na výbornú. Priniesol obľúbených hrdinov a ich príbehy do 21. storočia bez strát a škôd, aj bez pocitu zastaranosti, bez zbytočného sentimentu. Akoby dobrý film nemusel vždy vznikať len z nadšenia, fanatizmu a na kolene, akoby predsa len mohol uzrieť svetlo sveta i v továrni na sny.

A to je tá najlepšia, najsľubnejšia správa, ktorú nám Toy Story 3 prináša. Prirodzene, spolu so skvelou zábavou.

toy_story_gToy Story 3

USA 2010, 103 minút

Námet: John Lasseter, Andrew Stanton, Lee Unkrich. Scenár: Michael Arndt. Réžia: Lee Unkrich. Strih: Ken Schretzmann. Hudba: Randy Newman.V slovenskom znení účinkujú: Rastislav Sokol, Miro Noga, Diana Mórová, Karol Čálik, Eva Rysová, Dušan Kaprálik, Henrich Plattek, Pavol Nather, Michal Kľučka, Júlia Horváthová a ďalší.