Pinocchio z Guliverovho mesta
Digitálne animovaný rodinný sci-fi film Astro Boy podľa starých japonských komiksov a televíznych kreslených seriálov je príjemným prekvapením. Na nič sa nehrá, nič nevnucuje, len zabáva. No s ľahkosťou, akú mu môžu závidieť mnohé veľkofilmy.
Bežný divák u nás sotva pozná práce renomovaného japonského majstra Osamu Tezuku. Zato diela, motívy z ktorých Tezuka vo svojom Astro Boyovi už pred pol storočím ťažil, sú nám dôverne známe. Pinocchio Carla Collodiho patrí k základom dnešnej európskej kultúry rovnako ako Gulliverove cesty Jonathana Swifta. Astro Boy je Pinocchio z lietajúceho mesta Laputa, ktoré sa však občas podobá skôr na Gotham City.
Prirodzene, počas desaťročí sa na komiks, televízny seriál i videofilmy o robotickom chlapcovi nalepilo kadečo, počnúc Hviezdnymi vojnami a Indianom Jonesom, cez u nás menej známy no dobrý animovaný sci-fi film Železný obor až po Spielbergovu parafrázu Pinocchia A.I. Umelá inteligencia aj Transformerov.
Už pred desiatimi rokmi plánovali štúdiá Sony Pictures Entertainment nakrútiť „živú‟ filmovú adaptáciu so skutočnými i mechanickými – animatronickými hercami, ale z projektu nič nebolo. Teraz Astro Boy prichádza v digitálnej podobe a réžii Davida Bowersa, britského animátora, známeho ako spolurežisér vydarenej animovanej komédie Spláchnutý. Podieľal sa i na bábkových animákoch Slepačí úlet, Wallace a Gromit: Prekliatie králikolaka a dokonca i na klasike Kto obvinil králika Rogera? z roku 1988! V Astro Boy však nie je veľa z poetiky menovaných diel.
Pre divákov, odchovaných dokonalou animáciou, premyslenými originálnymi príbehmi i sofistikovanými posolstvami filmov štúdií Pixar, môže byť Astro Boy príliš jednoduchý, prostoduchý až strohý. Animácia je bezchybná, no výtvarná stránka sa snaží (inými prostriedkami) dosiahnuť dojem rafinovanej jednoduchosti japonských filmov anime. Nenájdeme tu teda typické manga-dievčatká so sukničkami, obrovskými očami a ústami večne do O. Grafika Astro Boy sa nespolieha na žiadny kánon, ale pravdou je, že pozadia, rekvizity i postavy sú balízkymi príbuznými všakovakých iných aktuálnych animovaných filmov (Monštrá vs Votrelci, Blesk, Oblačno, miestami fašírky). Výtvarníci sa výraznejšie realizovali na riešení lietajúceho veľkomesta budúcnosti Metro City a najmä robotov. Vychádzali pri tom z ilustrácií, príznačných pre USA päťdesiatych rokov minulého storočia, takže v nálade sa líšia od tých, čo poznáme z animovanej rodinnej snímky Roboti. Paradoxne práve roboti vnášajú do v podstate vážneho až smutného príbehu vtip a zábavu aj pre starších divákov.
Japonsko-honkongsko-americký Astro Boy má tú správnu mieru zmesi detskej naivity a dospelej rafinovanosti, okorenenú nádychom retro. Môžete ho sledovať ako rozprávku, akčný thriller, komédiu aj ako vážne zamyslenie. Je na vás, čo si vyberiete. No nech si vyberiete čokoľvek, Astro Boy vás nesklame, ale milo prekvapí a pobaví.
Stereoskopický 3-D formát, v ktorom ho nakrútili, by mu však možno pridal na atraktívnosti aj v našich kinách.
Astro Boy
Hongkong – USA – Japonsko 2009, 94 minút
Námet: Osamu Tezuka. Scenár: Timothy Harris, David Bowers. Réžia: David Bowers. Kamera: Pepe Valencia. Strih: Robert Anich Cole. Hudba: John Ottman. Účinkujú: Freddie Highmore, Nicolas Cage, Nathan Lane, Bill Nighy, Donald Sutherland, Kristen Bell a ďalší.
Foto: Palace Pictures