Na MFF Karlove Vary premietnu Obrazy starého sveta
Aktuálny 56. MFF Karlove Vary bude tento rok výnimočnou udalosťou pre slovenskú kinematografiu. V sekcii Návraty k prameňom sa premietne za osobnej účasti režiséra Dušana Hanáka digitálne reštaurovaný film Obrazy starého sveta (1972), ktorý patrí k najoceňovanejším slovenským dokumentárnym filmom. Okrem Hanákovho filmu bude mať slovenská kinematografia na festivale zastúpenie aj v ďalších dvoch sekciách vrátane Hlavnej súťaže i v industry programe pre filmových profesionálov. MFF Karlove Vary sa koná od 1. do 9. júla.
Film Obrazy starého sveta prináša sugestívne portréty starých ľudí z Liptova a Oravy, ktorí dokážu aj v stave civilizačného chaosu a neistoty žiť vnútorne slobodní. Hanák v ňom ukazuje svoj autentický záujem o obyčajných, no zaujímavých ľudí, ktorí v sebe nesú silné posolstvo. „Obdivoval som tých starých ľudí z viacerých dôvodov. Žili na okraji civilizácie, niekedy vylúčení aj z dedinskej komunity a ich múdrosť súvisela s vnútornou silou a pozitívnym myslením. Mali v sebe humor a univerzálnu ľudskosť. Film som realizoval v období normalizácie, je to jeden z mojich troch celovečerných ´zakázaných filmov´. Prispôsobení, šedí ľudia chodili po uliciach, ani sa neusmiali. Nebolo ich prečo obdivovať. Aj preto som film nazval Obrazy starého sveta,“ povedal o filme Dušan Hanák v rozhovore pre mesačník o filmovom dianí na Slovensku Film.sk už pred dvadsiatimi rokmi. „Film vo všeobecnosti by mal podľa mojich predstáv poskytnúť divákovi možnosť byť sám so sebou, mal by aktivizovať jeho vnútorný hlas a smerovanie ku kvalite.“
Dušan Hanák sa pri tvorbe filmu inšpiroval piatimi fotografickými cyklami fotografa Martina Martinčeka. „Martin Martinček vytvoril celistvé dielo a zapísal sa do pamäti národa. Viem, že každý deň ráno o piatej už sedel v aute, hľadal motívy v krajine a v tvárach ľudí. Vo filme je asi štyridsať jeho fotografií, ďalšie nasnímal Vlado Vavrek a niektoré som aranžoval, pracoval som s ním ako s kameramanom. Fotografia je v tomto filme rovnocennou súčasťou filmovej skladby, nadväzujú na ňu ´bežné zábery´, často v tej istej situácii,“ vyjadril sa Hanák k práci na filme. Film získal množstvo ocenení doma aj v zahraničí, medzi nimi aj Cenu Asociácie filmových kritikov v Los Angeles za najlepší dokumentárny film (1990) či nomináciu na Oscara v kategórii dokumentárny film (1991). Na festivale v Karlových Varoch sa premietne v sekcii Návraty k prameňom, ktorá uvádza klasické, kultové, raritné aj neprávom prehliadané filmy. Dušan Hanák sa osobne zúčastní projekcie filmu, na festivale nebude po prvýkrát, v roku 2008 mu v Karlových Varoch udelili Cenu za mimoriadny umelecký prínos svetovej kinematografii.
V Hlavnej súťaži karlovarského festivalu bude vo svetovej premiére uvedený slovenský koprodukčný film Slovo (2022) Beaty Parkanovej. Ide o portrét rodiny čestného verejného notára v malom meste, do ktorej života zasiahne invázia sovietskych vojsk do Československa v roku 1968. Film cez osobné situácie zachytáva zásadné témy ako ohrozenie slobody človeka a motív antikomunizmu. Rovnakou mierou sa venuje otázke čistého svedomia, zodpovednosti a lásky. Do sekcie Prvé podanie, ktorá dáva príležitosť desiatim mladým európskym režisérom nastupujúcej generácie, bol vybraný slovenský film Chlieb náš každodenný (2021) Alice Bednárikovej. Film zobrazuje tri generácie jednej rodiny z južného Slovenska pod spoločnou strechou, ktorých pokojné nažívanie rozbúri návšteva vnučky a otvorí tak tragicko-komickú minulosť a rodinné tajomstvá. Film mal premiéru v máji na MFF Cannes a na festivale v Karlových Varoch bude uvedený v českej premiére.
Až päť slovenských pripravovaných projektov sa zúčastní industry programu pre filmových profesionálov. Works in Development – Feature Launch je medzinárodná platforma pre vývoj hraných filmov a televíznych seriálov, v ktorej sa predstaví film Dvadsaťsedem Gregora Valentoviča, ktorý sa aktuálne nachádza vo fáze scenára. Na podujatí Works in Progress, ktoré prináša prierez najnovšou hranou i dokumentárnou filmovou produkciou krajín strednej a východnej Európy, Balkánu, bývalého Sovietskeho zväzu, západnej Ázie a severnej Afriky, sa medzinárodným nákupcom, distribútorom a dramaturgom filmových festivalov predstavia magickorealistická roadmovie Brutální vedro Alberta Hospodářského a kreatívny dokument Návštevníci Veroniky Liškovej. Hospodářského film spolu s novým hraným filmom Zdeňka Jiráského Už ťa nemám rád sa budú prezentovať v programe First Cut Lub. Určený je pre dva dlhometrážne filmy v štádiu strihu z Českej republiky alebo Slovenska, ktorých kompletný hrubý strih sa premietne na súkromnej projekcii trom popredným medzinárodným filmovým profesionálom a získa od nich odbornú spätnú väzbu. Hlavným cieľom programu je podporiť umelecký, festivalový i distribučný potenciál filmov.