Z Berlína 4

young adult filmTohto roku viac ako inokedy v Berlíne cítiť neochotu producentov súťažiť s filmami známych tvorcov. V nesúťažnej sekcii Berlinale Special predstavil svoj nový film Young Adult aj syn slávneho otca Jason Reitman. Komediálna dráma vznikla opäť podľa predlohy scenáristky Diablo Cody, s ktorou spolupracovali už na filme Juno, ocenenom Oscarom práve za scenár.

Charlize Theron hrá tridsiatničku, spisovateľku kníh pre staršiu mládež (odtiaľ pochádza i názov filmu) Mavis Gary. Snaží sa síce nahovárať sama sebe, že je úspešná, ale v skutočnosti býva v odľudštenom vežiaku v Minneapolise, má tvorivý blok, nedokáže písať, je rozvedená, bez vážnej známosti, čoraz viac podlieha alkoholu a ani jej už vydaná knižná séria čitateľov nechytila. Keď dostane mail, oznamujúci, že jej niekdajšiemu partnerovi Buddymu (Patrick Wilson) sa narodila dcérka, nahovorí si, že Buddy ju ešte stále miluje a mail je jeho volaním o pomoc. Nahádže do kufra zopár vecí, vezme psíka, sadne do auta a tako ako je – v teplákoch, v ktorých vstala z postele, uháňa domov, do rodného mestečka Mercury za Buddym. Katastrofa je nevyhnutná, ale s ňou našťastie prichádza i vytriezvenie a... možno... tak trochu i dospelosť.

Charlize Theron je ako vždy vynikajúca, a tak, hoci spočiatku zaslepenú arogantnú Mavis neznášame, napokon jej držíme palce (hoci možno viac sa strachujeme o úbohého psíka). Symbolizuje celú generáciu súčasných (a nielen amerických) tridsiatnikov, odchovaných internetom a svetom marketingu. Nedokáže vytvárať hodnoty, lebo ich nevie ani rozoznať. Vie iba predávať, pričom jediný tovar, ktorý má k dispozícii, je ona sama.

Mimochodom – medzi výkonnými producentmi filmu žiari meno John Malkovich.

***

haywire-movie-image-gina-carano-79ec8Berlínsky festival sa usiluje stoj čo stoj prilákať veľké mená. Lenže známi filmári nechcú riskovať, že porota, vedená rôznymi nepochopiteľnými pohnútkami (ako to už v prípade porôt na veľkých filmových festivaloch býva) práve ich súťažné dielo nedocení – a tým vlastne komerčne pochová.

Aby sa však aj na Berlinale objavili atraktívne filmy, festivalu neustále pribúdajú rôzne nazvané nesúťažné prehliadky, sekcie, čestné a mimoriadne predstavenia. Do kategórie Sondervorführung zaradili aj nový film Stevena Soderbergha s názvom Haywire (Skrat). Tentoraz ide o čisto žánrovú záležitosť – agentský akčný thriller, v ktorom krásna a nebezpečná Mallory Kane (Gina Carano) musí bojovať o vlastný život aj o život milovaného otca, unikať bývalým kolegom – a pri tom ešte aj odhaliť, prečo jej odrazu všetci idú po krku, kto za sprisahaním stojí a ako mu to vyhovoriť. Malory je jediná žena v čistom mužskom svete. A pretože Soderberghovi je ťažké povedať Nie, mužov v popredí hrajú aj Channing Tatum, Michael Fassbender, Bill Paxton, Mathieu Kassovitz a Ewan McGregor, mužov v pozadí Antonio Banderas a Michael Douglas. Skvele obsadený film, v ktorom sa behá, skáče po strechách, naháňa na autách, kope, strieľa i topí, ale aj konšpiruje a premýšľa. Žiadna hra na veľké umenie, len poctivé remeslo.

Soderbergh sa rozbehol tak, že v Benátkach premietali jeho thriller Nákaza, v Berlíne Haywire – a na berlínskom filmovom trhu sa doslova za pár hodín „vypredal“ jeho nasledujúci film Magic Mike.

***

Le mer à laube 1280Ďalším veľkým filmárom, ktorý sa predstavil o vedľajšej nesúťažnej prehliadke (v tomto prípade Panorama Special) je nemecký majster Volker Schlöndorff. Jeho vojnová dráma Le mer à laube (Calm at SeaPokoj pri mori) vznikla v koprodukcii viacerých nemeckých televízií a európskej televízie Arte. Je pravda, že obrazovky s vysokým rozlíšením stierajú rozdiely medzi filmami pre kiná a pre televíziu, rozdiel v prostredí, kde divák film pozerá – a áno, ešte stále predsa len aj vo veľkosti plátna – stále diktujú televíznej tvorbe isté špecifiká. Zápletku tvorí skutočný príbeh, keď v roku 1941 po atentáte na nemeckého dôstojníka Hitler nariadil za trest popraviť 150 Francúzov. Vyberali ich spomedzi väzňov francúzskych internačných táborov. Schlöndorff podrobne opisuje pomerne voľný režim v táboroch, kde internovali prevažne komunistov, odbojárov, odborárov a Židov. Zobrazuje zvláštne vzťahy medzi okupantmi a kolaborujúcou francúzskou správou i políciou. Neospravedlňuje nikoho, ale netají, že mnohí Francúzi boli v rámci vybavovania sa starých účtov brutálnejší ako najvyšší nemeckí velitelia – starí vojaci s archaickým chápaním vojenskej cti. Okupačné vojská chápe ako ťažkopádneho molocha bez väčších právomocí, zato s prebujnenou byrokraciou, vo všetkom odkázaného na Hitlerov hlavný stan. Rozprávanie sa opiera na autentickú tajnú správu nemeckého dôstojníka a básnika Ernsta Jüngera (Ulrich Matthes) a listy, ktoré popravení mohli napísať svojim najbližším. Stredobodom pozornosti je sedemnásťročný francúzsky komunista Guy Môquet (Léo Paul Salmain), ktorý sa po skončení vojny stal posmrtne slávnym, ale aj jeho protipól – len o trošku starší nemecký vojak, ktorý nedokáže zabíjať ľudí.

Je jasné, že nielen na Východe, ale i vo Francúzsku, ku ktorému mali úplne iný vzťah, spáchali nemeckí nacisti brutálnejšie činy. Film je však viac ako dokumentom či rekonštrukciou pútavou tragédiou, ktorá sa usiluje nezjednodušovať, ale vidieť svet v celej jeho zložitej komplexnosti.

***

Tabu 01Nový film uznávaného portugalského režiséra Miguela Gomesa (1972) má síce lákavý názov Tabu, no nerobí nič preto, aby sa divákovi zapáčil, aby si ho získal. Práve naopak – hoci sa z neho napokon vykľuje originálna, zábavná, vtipná a svojím spôsobom múdra záležitosť, každý si musí cestu k jeho prijatiu prešľapať sám.

Nie náhodou nesie Tabu rovnaký názov, ako film Friedricha W. Murnaua. Je čiernobiely, v prvej časti na formáte 35 mm, v druhej len 16 mm, so zámerne nekvalitným obrazom, väčšinou nesynchrónnym zvukom, často úplne nemý, len s typickým sprievodom rozladeného piana, evokujúcim staré nemé filmy. A skutočné rozprávanie sa začne až v druhej polovici! Prvú zaberá bizarný úvod o krokodílovi, ktorý zožral smutného sentimentálneho cestovateľa a sám sa stal smutným, Nasleduje príbeh Lisabončanky Pilar. Jej stará susedka Aurora je nepríjemná čudáčka a zdá sa, že začína trpieť stareckou demenciou. Keď sa jej stav zhorší, požiada Pilar, aby našla a do nemocnice priviedla muža menom Ventura. Lenže prv, ako sa tak stane, Aurora zomrie. A Ventura vyrozpráva Pilar príbeh ich lásky. Odohráva sa v koloniálnej Afrike a tvorí druhú časť filmu.

Forma je založená na samostatnom čiernobielom obraze a samostatnom zvuku, ktoré sa občas dopĺňajú, inokedy sú v kontraste alebo vytvárajú vtipné napätie. Obraz zo statickej kamery je často priam amatérsky, so všemožnými zámernými chybami a nedostatkami. Po prvej banálnej a realistickej polovici nasleduje druhá, prudko romantická a štylizovaná chvíľami až na spôsob magického realizmu. Zároveň však objasňuje, že nie všetko, čo stará Aurora urobila alebo povedala, boli dementné nezmysly.

Publikum film ocenilo mohutným potleskom.

***

Postcards-from-the-ZooIndonézsky filmár, vystupujúci pod menom Edwin, má 32 rokov, no už v roku 2009 navštívil Berlinale s krátkym filmom a so svojím prvým celovečerným filmom uspel na festivale v Rotterdame. Kebun Binatang (Postcards from the Zoo – Pohľadnice zo zoo), jeho druhý celovečerný film, vznikol v indonézsko-nemecko-hongkonsko-čínskej koprodukcii. Chce byť poetickým magickým príbehom dievčaťa či mladej ženy, ktorá vyrástla v zoologickej záhrade v Jakarte, kde ju pred mnohými rokmi zámerne opustil otec. Do svojrázneho sveta mladej Lany, žijúcej vo svete zvierat, ich opatrovateľov, sprievodcov, predavačov občerstvenia a bezdomovcov, vstúpi tajomný mladík. V kovbojskom oblečení predvádza neuveriteľné kúzla a postupne mnohé z nich naučí aj Lanu. Keď pri jednom obzvášť riskantnom triku zmizne, musí sa dievča opäť starať samo o seba.

Pomalý film hľadá poéziu v neatraktívnej ošumelej všednosti a je buď taký hlboký, že naň väčšina divákov intelektuálne ani mentálne nestačí... alebo je úplne prázdny, len nedostatok akéhoľvek obsahu maskuje predstieraním hlbokomyseľnosti. Berlínske publikum ním zostalo nedotknuté a nezareagovalo nijako – ani posmešným bučaním, ani potleskom.

***

Bai lu yuan 14V roku 2007 si z Berlinale odniesol Zlatého medveďa za film Tuya de hun shi, predvlani získal Strieborného medveďa jeho film Tuan yuan. Tohto roku uviedol v Berlíne scenárista a režisér Wan Quan'an adaptáciu románu Chena Zhongshisa Bai lu yuan (White Deer Plain), opisujúceho príbeh lásky, vášne a zložitých vzťahov otcov so synmi na pozadí historických premien čínskeho vidieka v čase od pádu cisárstva cez japonskú okupáciu až po víťazstvo Maových komunistov. V roľníckej dedine Biely jeleň patria oddávna k najvplyvnejším rodiny Bai a Lu. Hoci vždy spolunažívali pokojne, zásadné zmeny a nimi vyvolané nepokoje, drámy i katastrofy rozvrátia rurálnu vidiecku kultúru i morálku tak, že z dediny sa stane bojisko každého proti každému. Film, podobne ako predchádzajúce Wan Quan'anove diela pôsobivo nasnímaný nemeckým kameramanom Lutzom Reitemeierom, trvá 188 minút a chvíľami hrá s diváckou trpezlivosťou veľmi krutú hru. Jeho príbeh je však predsa len pútavý a do veľkej miery aj dostatočne univerzálny, dokonca vari symbolický, takže dokáže osloviť i diváka, ktorý nepatrí práve k najzapálenejším znalcom čínskej kultúry. Predstava, že by ho však premietali napríklad slovenské multiplexy, je viac ako bizarná.

pošli na vybrali.sme.sk

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.