Z Berlína 3

l-enfant-d-en-haut 1Vo Švajčiarsku žijú aj chudobní! Aj zlodeji! Aj prostitútky! Sociálna dráma L'enfant d'en haut (Sister – Sestra) režisérky Ursuly Meyer nám tieto prelomové poznania sprostredkúva aktuálnou realistickou formou na spôsob dokumentu - v autentickom prostredí, za využitia autentických vedľajších postáv - nehercov, improvizovaním hercov i drsnou dynamickou reportážnou kamerou.

Dvanásťročný Simon (Kacey Mottet Klein) žije so svojou slobodnou nezamestnanou matkou Louise (Léa Seydoux) v šedivom údolí pod luxusným lyžiarskym strediskom. Dvojica býva vo vežiaku, čo má pravdepodobne najvýstižnejšie charakterizovať ich zlé sociálne postavenie a mizerné životné podmienky. Pred susedmi a známymi sa vydávajú za súrodencov - brata a sestru. Kým nezamestnaná Louise chodí na štrich alebo márni čas s milencami či aspoň s alkoholom, Simon obstaráva obživu. Investoval do skipasu, ktorý mu umožňuje vstup do lyžiarskeho rezortu, na lanovky a vleky, takže teraz môže, oblečený v lyžiarskej výstroji, nerušene vykrádať turistom ruksaky, vetrovky, prilby, okuliare i lyže.

Na švajčiarske pomery je film zaiste prelomový, lebo ukazuje, že idylický raj má aj svoju temnú stránku. A hoci napätý vzťah Simona a Louise, v ktorom matka je detinskejšia a nezodpovednejšia ako syn, postupne smeruje k zmiereniu, rozprávanie, ktoré samo osebe nepatrí k najpútavejším, často stráca dynamiku a je až príliš studené na to, aby malo silu hlbšie zarezonovať v divákovej mysli. A tak ostáva len vychutnávať si herectvo mladého no dokonale presvedčivého Kaceyho Motteta Kleina a čoraz tvárnejšej Léy Seydoux.

***

Jayne-Mansfields-Car-dire-007Angelina Jolie uviedla svoju vojnovú drámu mimo súťaž. Jej bývalý manžel Bily Bob Thornton dostal svoj film Jayne Mansfield's Car do hlavnej súťaže. Rodinná tragikomédia má netradičné východisko: Píše sa rok 1969. Jim Caldwell (Robert Duvall) je zámožný Američan z juhu USA. Ani to však nezabránilo jeho manželke Naomi, aby ho opustila, rozviedla sa s ním a vydala sa za Angličana Kingsleyho Bedforda (John Hurt). Teraz, keď po mnohých rokoch umrela, jej nová anglická rodina chce splniť posledné želanie nebohej: pochovať ju v rodnej Alabame. Konzervatívna Británia sa tak chtiac-nechtiac musí stretnúť s nemenej konzervatívnym Juhom.

Obe rodiny teda spoločne pripravujú pohreb a popri tom si vyjasňujú vzťahy. Ktoré sú napätejšie vo vnútri rodín ako medzi nimi. Na povrch vypláva všeličo, dôjde aj na rock and roll, sex i drogy, fajčí sa tráva a experimentujúci vnuk primieša starému otcovi do ľadového čaju LSD. A keď sa Angličania, ktorí vôbec neboli takí odmeraní, ako sa to o nich klebetí, napokon odporúčajú, nezostane nikto taký ako predtým. Účinkujú aj Kevin Bacon, Ray Stevenson, Frances O‘Connor a sám režisér Billy Bob Thornton.

 ***

the flowers of war movie review 1-noscaleJin líng Shi San Chai (The Flowers Of War - Kvety vojny) je názov filmu, ktorý v rámci hlavnej festivalovej prehliadky, no mimo súťaž, predstavil čínsky klasik Zhang Yimou. Spracoval skutočnú udalosť z roku 1937, keď japonská armáda zaútočila na Čínu. V meste Nanking japonské vojská zmasakrovali civilné obyvateľstvo. Po tchajwanskej snímke Seeduiq Bale, uvedenej na lanskom benátskom festivale, tu teda máme v krátkom čase ďalší film, zobrazujúci brutalitu Japoncov a zločiny, ktoré v minulosti páchali na okolitých národoch.

Yimouov film sleduje veľmi rozdielnych civilistov, ktorí našli dočasné útočisko v nankingskej katolíckej katedrále. Je to skupinka žiačok miestnej cirkevnej školy, skupinka prostitútok z miestnej štvrte červených lampášov ukrytá v pivnici a Američan John Miller (Christian Bale), pohrebník a hrobár, ktorý mal na posledný odpočinok pripraviť nedávno zosnulého kňaza z katedrály.

Americký dobrodruh sa napriek riziku cíti ako v raji - všade naokolo samé dievčatá, dostatok omšového vína a luxusne zariadený kňazský byt. No keď kostol prepadnú i napriek zástavám s červeným krížom Japonci a chystajú sa znásilniť žiačky, oblečie si kňazské rúcho nielen aby sa maskoval, ale najmä aby ochránil dievčatá. Obeť najvyššiu v mene záchrany nevinných školáčok však prekvapivo ponúknu prostitútky.

Zhang Yimou sa teda svojím filmom znovu vrátil do čínskej minulosti. Neprichádza s novinkami vo filmovom jazyku, príbeh je tradičná dráma, ba mohlo by sa zdať, že tentoraz zostane bez námietok aj čínsky cenzorský úrad. Rozpráva však o citlivých témach náboženstva, hrdinstva, ktoré môže mať prekvapivú až bizarnú podobu a prostredníctvom Johna Milera vnáša i západný prvok, čo robí film zrozumiteľnejším a pútavejším.

***

The-Iron-Lady-007Britská režisérka Phylida Lloyd sa stala známou filmovou podobou muzikálu s pesničkami skupiny Abba Mamma Mia! Berlinale teraz uviedlo jej nový film, drámu The Iron Lady (Železná lady) o živote niekdajšej britskej premiérky Margaret Thatcherovej. Stalo sa tak pri príležitosti udelenia Čestného Zlatého medveďa za prínos do svetového filmu americkej herečke Meryl Streep.

Herečkin výkon v hlavnej role všeobecne známej političky je skutočne strhujúci. Nielenže dokonale zvládla vizáž, mimiku, gestikuláciu, chôdzu i vyjadrovanie Thatcherovej, dokázala túto masku oživiť a poľudštiť. Zvyšok filmu (podľa scenára Aby Morganovej) však už taký úžasný nie je. V podstate ide o formou flashbackov vyrozprávaný tradičný životopis, spojený s vysvetľovaním premérkiných postojov i názorov. Premisa je zaujímavá: zostarnutá a demenciou postihnutá Margaret Thatcherová žije viac v predstavách, ilúziách a vidinách ako v reálnom svete. Uvedomuje si však, že zjavenia jej pred časom zosnulého milovaného manžela Denisa (Jim Broadbent) sú len výplodom chorej mysle a rozhodne sa proti nim bojovať. V hlavnej časovej línii snímky sa teda odohráva najmä lúčenie s vidinou drahého manžela. Žiaľ, prítomnosť je úplne potlačená populárno-náučnými retrospektívami a flashbackmi, v ktorých dominujú dokumentarizmus a faktografia. Čo je škoda, lebo The Iron Lady nie je zlý alebo hlúpy film, no mal reálnu možnosť byť ešte oveľa lepším.

pošli na vybrali.sme.sk

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.