Hovory (Calls, TV seriál)
Nový televízny sci-fi seriál Hovory z produkcie spoločnosti Apple+TV patrí bezpochyby k najoriginálnejším a zároveň aj najexperimentálnejším seriálovým novinkám tohto roka. Jeho tvorca Timothée Hochet vymyslel spoločne s etablovaným hororovým a thrillerovým režisérom Fedeom Alvarezom zaujímavý koncept rozprávania mysteriózneho príbehu o záhadných udalostiach ako vystrihnutých z legendárnych Aktov X. Celý deväťdielny projekt je totiž akousi vizualizovanou verziou rozhlasovej hry založenej na záznamoch viacerých telefónnych rozhovoroch vedených medzi postavami naprieč viacerými časovými rovinami. Zápletka teda rozhodne nie je inovatívna, niečo podobné sme videli v snímkach Frekvencia alebo Telefón z juhokórejskej produkcie a aj z nich dobre vieme, že zahrávať sa s osudom, respektíve zmenami minulosti – prítomnosti – a budúcnosti nikdy neprinieslo ich aktérom nič dobré. V tomto prípade to však môže odniesť celý svet, rozumej nielen Zem, ale aj celý vesmír, pretože sa do hry dostáva aj kvantová fyzika a s ňou si nevedia ešte poriadne rady ani najmúdrejší súčasní vedci na svete.
Je pozoruhodné, že tvorcovia sa rozhodli, na rozdiel od spomínaných diel, ísť takouto vedeckofantastickou cestou vnímania celého problému časového paradoxu. Zároveň však nezabúdajú ani na ľudské príbehy, tie sú stále v centre pozornosti a oba rozprávacie módy sa na konci uspokojivo a pomerne elegantne prepoja. Seriál začína dielom s názvom Koniec a ihneď na to pokračuje epizódou nazvanou Začiatok. Nejde o klam, projekt skutočne začína chronologicky poslednou epizódou, lenže tá dá, pochopiteľne, zmysel až po finále s názvom Dievča z prestupného roka. Koniec nám predstavuje ústrednú mysterióznu zápletku, kedy zisťujeme, že s obyvateľmi Zeme sa začína diať niečo veľmi zvláštne a epizóda končí fantazijnou udalosťou, ktorej vizuálnu podobu by ste chceli najradšej vidieť na veľkom plátne v čo najväčšom kine, avšak budete o nej iba počúvať prostredníctvom telefónneho hovoru.
Z predchádzajúcich riadkov je zrejmé, že Hochet a Alvarez stavili všetko na divákovu, respektíve poslucháčovu fantáziu a chcú si potvrdiť starú známu pravdu, že človek sa najviac bojí neznámej, respektíve nevidenej hrozby. Zároveň však rovnako chápu, že nikto nechce mať pred sebou iba čiernu obrazovku a tak na nej sledujeme vizualizované frekvencie. Jedna bodka označená menom patrí hovoriacemu na jednom konci USA a zároveň v jednej časovej línii, tá druhá zase druhej postave v inom štáte Spojených štátov a v inom čase. Logicky dôjde aj k situáciám, kedy bude konkrétna postava konfrontovaná so samou sebou a bude sa snažiť ovplyvniť pevne daný sled udalostí. To však neostane bez následkov. Našťastie, uruguayský rodák Alvarez (remake Lesného ducha, vynikajúca Smrť v tme) neostáva iba pri tradičnom zobrazení rádiových frekvencií, kedy vidíme iba lámajúce sa línie na čiernom pozadí. Niektoré grafiky pripomínajú möbiovu pásku, pavučinu alebo fraktály. Nejde o náhodný výber, každá vizualizácia istým spôsobom korešponduje so samotným dejom tej ktorej epizódy.
Hovory pozostávajú z deviatich krátkych epizód (13 až 20 minút) a v každej z nich sa venujeme iným postavám. Pozadie je však stále rovnaké, keďže vždy ide o telefonáty naprieč časom a priestorom a od počiatku je zrejmé, že dejové línie sú priamo ovplyvnené tým istým nadprirodzeným prírodným a zároveň aj vedeckým fenoménom. Hochet a Alvarez umne striedajú žánre, uvidíme, respektíve budeme počúvať príbehy zo žánrov, ako rodinná dráma, kriminálka s prekvapivým twistom, katastrofický thriller z lietadla v oblakoch, či technotriler osvetľujúci celú záhadu, ale zároveň v kombinácii opäť v s rodinnou drámou. Opakujú sa motívy, ako milostný trojuholník, neharmonický vzťah medzi rodičom a dieťaťom alebo pomsta.
Hovory čerpajú okrem spomínanej Frekvencie napríklad aj z filmovej hororovej série Nezvratný osud alebo nemeckej televíznej sci-fi série Dark, spomeniete si možno aj na nízkorozpočtové kultové dielka Primer a Coherence. Ústredná zápletka si však vytyčuje vlastný smer a končí niekde úplne inde, čo možno pričítať aj fantázii tvorcov pri premýšľaní nad fungovaním nášho sveta z hľadiska kvantovej mechaniky a zároveň aj teórie relativity. Pointu môžeme označiť za pomerne prekvapivú, podstatnejšie však je, že všetko sa logicky vysvetlí a nič neostane, takpovediac, visieť vo vzduchu. Inými slovami, tvorcovia si nenechávajú zbytočne otvorené vrátka pre druhú sériu tým, že by nechali záhady nevyriešené. Samozrejme, stále je na čom stavať a ak bude seriál pokračovať, pri rovnakých tvorcoch sa dá očakávať inteligentné rozvíjanie zápletky a dostatočne napínavé nové mikropríbehy v doslova vesmírnom makrocelku.
Hovory (Calls), Francúzsko / USA, 2021
Dĺžka: 2 h 28 min (Minutáž: 13–20 min)
Manažér projektu: Sharr White
Réžia: Fede Alvarez
Scenár: Timothée Hochet
Účinkujú: Nicholas Braun, Clancy Brown, Lily Collins, Rosario Dawson, Mark Duplass, Karen Gillan, Judy Greer, Paul Walter Hauser, Danny Huston, Nick Jonas, Riley Keough, Joey King, Stephen Lang, Jaeden Martell, Paola Nuñez, Pedro Pascal, Edi Patterson, Aubrey Plaza, Danny Pudi, Ben Schwartz, Aaron Taylor-Johnson, Jennifer Tilly, Laura Harrier
Distribúcia: Apple TV+
Foto: ČSFD cz.