Kým nás vražda nerozdelí (The Lovebirds)
Hoci sa zábavnosť ich zoznámenia a prvej spoločne strávenej noci stala dostatočným argumentom pre to, aby na ne nadviazali dlhodobejším vzťahom, po štyroch rokoch vzájomného doberania sa akoby im už dochádzala para. Leilani (Issa Rae) pracuje v reklamnej agentúre a väčšinu času trávi hľadením do mobilu a „likeovaním“ príspevkov na sociálnych sieťach. Miluje reality shows, za čo si od partnera neraz vyslúži výčitku o vlastnej povrchnosti. Jibran (Kumail Nanjiani) nakrúca dokumenty – teda, podľa jej slov, reality shows, ktoré nik nepozerá. A, úprimne, veľmi rada mu jeho tvorivé neúspechy pripomína...
Skôr, než si počas jazdy v aute uvedomia, že jeden na druhého reagujú ako pár tesne pred rozchodom, pristane im na prednom skle podozrivo uponáhľaný cyklista. Zatiaľ, čo pár panikári, obeť ich nesústredenosti z ničoho nič ujde a do auta im nastúpi údajne ho prenasledujúci policajt (Paul Sparks). Vzťahové roztržky sú odrazu zabudnuté. Chvíľka vzrušenia z účasti na policajnej naháňačke opäť páru pripomenie dôvody, prečo boli do tej doby spolu. Keď však policajt prenasledovaného ich vlastným autom zrazí, potom po ňom ešte opakovane prejde kolesami a sám sa niekde vytratí, Leilani aj Jibranovi je jasné, že to všetko budú predstaviteľom zákona vysvetľovať asi dosť ťažko.
Kým nás vražda nerozdelí v mnohom pripomína kriminálnu komédiu Nočné rande z roku 2010 so Steveom Carellom a Tinou Fey o životom znudenom manželskom páre, ktorý sa nechtiac zapletie do zločinu. Je prenasledovaný ako zločincami, ktorí neradi za sebou zanechávajú svedkov, tak políciou, ktorá ich spočiatku považuje za hlavných podozrivých, no neskôr ako potrebný kľúč k vyriešeniu prípadu. Znovu aktualizuje akúsi párovú verziu obľúbenej hitchcockovskej zápletky, aby v záverečnom dejstve vtipne odkázal na jeden z filmov Stanleyho Kubricka. Z pohľadu ústredného páru, akejsi povahovo rôznorodej dvojice v štýle „Buddy Movies“, musia Leilani a Jibran prekonať vlastné nezhody, utekať pred všemožnými hrozbami, pátrať po dôkazoch očisťujúcich ich spod množstva obvinení a zároveň pri riešení jednej kritickej situácie za druhou nenápadne upevňovať svoj narušený vzťah. Príbeh sám o sebe nie je veľmi originálny a viac-menej len napĺňa všetky divácke očakávania bez výraznejších dejových odchýlok a prekvapení.
Scenár Aarona Abramsa, Brendana Galla a Martina Geroa vystavuje protagonistov ako veselo komickým, tak napätým situáciám bez toho, žeby sa zdržoval nepotrebnými charakteristikami a výraznejšiemu rozvinutiu vedľajších motívov. Takmer deväťdesiat minútová dĺžka filmu patrí k jeho príjemnejším aspektom. Dramatické situácie môžu občas pôsobiť trochu nasilu iniciované. Ľahkovážna veselosť je však pre diváka nákazlivá. Pokiaľ príbeh ako celok nepredvádza dostatok originality, určitú nápaditosť je možné nájsť v stvárnení jednotlivých scén. Etnicky odlíšiteľný ústredný herecký pár – Kumail Nanjiani pakistanského pôvodu, Issa Rae Afroameričanka – je pre diváka neopozeraný, sympaticky stvárnený a úplne na seba strháva pozornosť. Ich vzájomné doberanie sa patrí ku komickým vrcholom filmu. Najmä to, s akou chuťou prednášajú svoje často krát veľmi svižné a vtipné repliky, z ktorých mnohé majú potenciál stať sa pamätnými.
Režisér Michael Showalter sa napriek známym a osvedčeným príbehovým schémam pokúša vtipne komentovať súčasnú popkultúru od nonstop hľadenia do mobilov a virtuálneho života na sociálnych sieťach, spoločenského aktivizmu, multikultúrnych vzťahov, hipsterskej módy a snahy o politickú korektnosť za každú cenu. Kamera Briana Burgoynea sleduje ústredný pár v uliciach mesta, kostýmy Megan Coates a hlavne ich striedanie vo chvíľach, kedy sa Leilani a Jibran pokúšajú nenápadne zapadnúť do davu alebo sa od neho naopak odlíšiť. Hudba Michaela Andrewsa párkrát v dramatickejších momentoch pripomenie tóny typické pre 80. roky, pričom jej príjemne sekunduje pár súčasných hitových piesní.
Popkultúrne narážky možno nájsť nielen v dialógoch a monológoch, ale tiež v pomerne úspornom, avšak stále módnom vizuálnom stvárnení. Keď je ústredná dvojica zajatá zločincami a hrozí im bolestivé mučenie, len aby z nich dostali potrebné informácie, celá scéna je vygradovaná podobným spôsobom, ako súťaž v Leilaninej obľúbenej reality show Amazing Race. V hre je tak panvica s rozpáleným olejom namierená k ich tváram alebo niečo tajomné, skrývajúce sa za dverami stodoly. A antagonisti im, samozrejme, dávajú ako moderátori reality show možnosť si vybrať. Rozbíjanie okna podpätkom topánok, aby sa postavy dostali do bytu, kde by mohli nájsť ďalšie indície potrebné pre svoje očistenie, imituje zas pre zmenu Ničiteľov mýtov. A keďže protagonisti nie sú práve belosi a od prvého momentu tak trochu očakávajú, že aj bez konkrétnych dôkazov už z princípu budú považovaní za zločincov, stane sa pár krát tematickým stredobodom vtipov tiež rasizmus. Bez toho by to skrátka nešlo...
Režisér a scenáristi však tému rasizmu stvárňujú s takým nadhľadom a hrajú sa pri podobne zameraných gagoch s diváckymi očakávaniami natoľko efektívne, že im je niekedy fakt ťažké odolať. Útek pred nepriateľmi autom privolanom prostredníctvom aplikácie Uber s medzizastávkou na pristúpenie ďalšieho páru cestujúcich – pretože Jibran pri objednávke v mobile zaklikol možnosť zdieľanej prepravy – je tiež jedna zo zábavných, až možno trochu bláznivých absurdít gradujúcich napätie v správnom momente a pri tom ironicky narážajúcich na súčasný život v americkom veľkomeste. Nehovoriac už o tom, keď si v prostredí auta, ktorého šofér by im rád poprial čo najväčšie pohodlie, začnú ešte pre uvoľnenie nahromadeného napätia spievať. Kým nás vražda nerozdelí je príjemnou komediálnou „jednohubkou“, ktorá navracia divácky vďačné, známe dejové motívy a nestráca zbytočne čas nadbytočnými sentimentálnymi odbočkami. Niekedy je vo svojich dramatickejších okamihoch možno príliš ľahkovážnym filmom, inteligentne však komentuje popkultúrne absurdity súčasného sveta a ťaží maximum z hereckého, najmä komediálneho talentu ústrednej hereckej dvojice.
Kým nás vražda nerozdelí (The Lovebirds), USA, 2020
Dĺžka: 87 minút
Réžia: Michael Showalter
Scenár: Aaron Abrams, Brendan Gall, Martin Gero
Kamera: Brian Burgoyne
Hudba: Michael Andrews
Hrajú: Issa Rae, Kumail Nanjiani, Anna Camp, Paul Sparks, Kyle Bornheimer, Joe Chrest, Kenneth Kynt Bryan, Moses Storm, Blaine Kern III, Andrene Ward-Hammond, Jaren Mitchell, Phil Keoghan, Kelly Murtagh
Strih: Vince Filippone, Robert Nassau
Zvuk: Michael J. Benavente
Scénografie: Clayton Hartley
Kostýmy: Megan Coates
Producenti: Aaron Abrams, Brendan Gall, Martin Gero, Todd Schulman
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.