Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Euro8 resizeBola to pieseň od ABBY, čo pomohlo malému Larsovi Erickssongovi v detstve vyrovnať sa so smrťou matky. Jeho zaujatý tanec pred televíznou obrazovku síce sprevádzali motivačné, aj keď nie práve vážne mienené slová jedného z príbuzných, žeby v dospelosti mohol reprezentovať vlastnú krajinu na Veľkej cene Eurovízie, chlapcov otec (Pierce Brosnan) bol však vždy opačného názoru.

Kým stačí svojím parodicky chrchľavým islandským prízvukom vyjadriť, že niečo také sa stane iba cez jeho mŕtvolu, malá Sigrit sa k jeho synovi v tanci pripojí a okamžite sa stanú nerozlučnou dvojicou. Po tom, čo uplynie niekoľko desaťročí a z detského sna sa stane už dosť trápne pri živote udržiavaný nedosiahnuteľný sen, otec Larsovi (Will Ferrell) kriticky dohovára: Vraj premrhal celý svoj život, nemá ženu ani deti a stále býva uňho v pivnici. Spieva síce so Sigrit Ericksdóttir (Rachel McAdams) na svadbách a rôznych oslavách, no o jeho vlastné autorské piesne, ktorými by Euro2 resizerád dobyl Eurovíziu, nik nestojí... Pre ňu však naďalej zostáva veľkou, nielen tvorivou inšpiráciou. Veď to on ju naučil tancovať a spievať skôr, ako vyslovila prvé slovo. Rada by sa s Larson viac zblížila, dokonca by si s ním možno aj rada založila rodinu. No Eurovízia má v jeho rebríčku hodnôt neotrasiteľné prvé miesto. Nečakaný výbuch jachty s podstatne úspešnejšími finalistami islandskej národnej speváckej súťaže, ich ako jediných živých reprezentantov krajiny nakoniec k splneniu životných snov postrčí...

 

Eurovision Song Contesr: The Story of Fire Saga sa svojim humorom satiricky naváža do spomínanej hudobnej súťaže a ironicky konštatuje nakoľko v nej ide skutočne o hudobný výkon zúčastnených. Pozastavuje sa nad často gýčovou show s bizarnými kostýmami, tanečnou choreografiou a neprehliadnuteľnou snahou všetkých zúčastnených byť za každú cenu čo najvýstrednejšími. Film režiséra Davida Dobkina si robí žarty tiež z určitej korupcie na pozadí, z presadzovania konkrétneho súťažiaceho, zatiaľ čo iní jeho konkurenti sú viac-menej len do počtu. Na druhej strane určitá miera satiry a paródie ustupuje nadšeniu pre všetko, čo film kritizuje. V pár momentoch sa zdá byť voči Eurovízií dokonca akousi poctou a očakáva od diváka, aby postavám nadšene držal palce. Napriek tomu, že Larsova a Sigritina autorská show ako hudobnej skupiny Fire Saga gýčovosťou, bizarnosťou kostýmov a choreografie do súťaže bezproblémovo zapadá...

 

Scenáru Willa Ferrella a Andrewa Steelea ani veľmi nejde o to prerozprávať príbeh. Podobne, ako je štruktúra Euro3 resizeVeľkej ceny Eurovízie tvorená postupne radenými speváckymi a tanečnými vystúpeniami bez toho, žeby boli medzi sebou nejako výraznejšie významovo prepletené, aj samotná dejová štruktúra filmu pozostáva z postupného radenia vtipne gradovaných a vypointovaných scén, či sekvencií. Je celkom problém stotožniť sa s ktoroukoľvek postavou na základe jej túžby dosiahnuť vo svojom živote nejaký konkrétny cieľ - či už je to účasť na obdivovanej súťaži, vzťah s obdivovaným človekom alebo uznanie nadmerne kritického člena rodiny. Zámerne sentimentálne, štylizované scény sa pocitovo bijú s parodickým stvárnením a naopak. Chýba im akési ľudské „uzemnenie“.

 

Napriek zjavnej snahe hercov už v prvej polovici naznačená romantická dejová línia spočiatku veľmi nefunguje. Až niekoľko komplikácií na pódiu počas súťaže postavám „vybojuje“ sympatie od niektorých konkurentov a porotcov. Dokonca domáce islandské publikum konečne prestane po hostincoch znudene sledovať ďalšie a ďalšie prenosy futbalových zápasov a prepne si na ich program... Spočiatku otravný, netalentovaný pár, ktorý pokazí všetko na čo siahne, sa v druhej polovici zmení na sympatických smoliarov. Romantickú líniu nakoniec zachráni funkčné použitie vedľajších postáv – speváckej reprezentantky Grécka Mity Xenakis (Melissanthi Mahut), usilujúcej sa zviesť Larsa a ruského playboya s podľa jeho vystúpení očividne neujasnenou sexuálnou orientáciou Alexandera Lemtova (Dan Stevens), pokúšajúceho sa zas pre zmenu o zblíženie so Sigrit.

 

Obaja „narušitelia“ na scéne dopomôžu ústrednému duu uvedomiť si vzájomné city. Vnášajú do deja niekoľko pre Euro4 resizepríbeh naozaj potrebných a divácky vďačných žánrových stereotypov romantickej komédie. Napriek cielenému zosmiešňovaniu žánrových konvencií zo strany tvorcov, sú to nakoniec zaužívané klišé, čo funguje aj vo stvárnení speváckej súťaže. Nehovoriac už o tom, ako vtipne vyznie očakávaná kríza hlavných protagonistov tesne pred možným dosiahnutím vytúžených cieľov. Lars vtedy – hoci by to nikto od neho nečakal – svojmu niekdajšiemu detskému bubeníkovi znechutene odporučí, aby sa radšej vzdal svojich životných snov, kým je ešte mladý.

 

Kamera Dannyho Cohena podmanivo zachytáva pôvaby severskej krajiny, zasnežené exteriéry Islandu aj drobné detaily zdôrazňujúce kultúrne odlišnosti oproti kontrastnému stvárneniu Veľkej Británie, kde sa odohráva aktuálny ročník Eurovízie. Zobrazenie speváckej súťaže je veľkolepé. Kameraman sa skoro až vyžíva v umelom nasvietení a dekadencií jednotlivých od seba bez problémov odlíšiteľných vystúpení. Prim hrajú tiež nápaditá scénografia Naomi Moore a kostýmy Anny B. Sheppard s celým radom maskérov. Hudba Atli Örvarsson severskými melódiami a rytmami dotvára atmosféru Islandu. Dopĺňajú ju a zároveň s ňou tematicky kontrastujú tiež piesne nie len ústrednej dvojice, ale aj množstva reálnych účastníkov Eurovízie za ostatných niekoľko rokov. Niektorí si vo filme dokonca zahrajú krátke, ale zábavné cameo.

 

Will Ferrell zostáva verný vlastnému typu humoru. Čím zdanlivo „tragickejší“ moment príbehu sa práve odohráva, Euro5 resizetým štylizovanejšia a často emocionálne protichodnejšia je jeho predvádzaná grimasa. Rachel McAdams je v rámci obsadenia prekvapivou voľbou pre stvárnenie jeho speváckej partnerky, či milostného záujmu. Vedľa tvrdohlavého výstredného egocentrika Larsa, jej postava pôsobí zjemňujúco. Nenásilným spôsobom a akosi úprimnejšie, než by to ktokoľvek v Larsovej blízkosti očakával, dodáva do filmu potrebný obdiv voči nemu. Snímka je vo výsledku – aj vďaka hercom a ich tvorivým vrtochom - skôr funkčne radeným sledom komických situácií než príbehom. Väčšinou to však nie je vôbec na škodu. Samotný nápad nakrútiť film s podobným tematickým zameraním možno znie sľubnejšie, ako jeho výsledné stvárnenie. Na jeden film toho nie je málo, čím sa tvorcovia pokúšajú diváka upútať. A niekedy sa dokonca môže zdať, že je toho už trochu príliš. Pár humorným scénam sa ale odoláva naozaj ťažko.

 

Euro resizeEurovision Song Contest: The Story of Fire Saga, USA, 2020
Dĺžka: 122 minút
Réžia: David Dobkin
Scenár: Will Ferrell, Andrew Steele
Kamera: Danny Cohen
Hudba: Atli Örvarsson
Scénografia: Paul Inglis  
Kostýmy: Anna Biedrzycka-Sheppard
Producenti: Jessica Elbaum, Will Ferrell, Chris Henchy
Hrajú: Will Ferrell, Rachel McAdams, Mikael Persbrandt, Pierce Brosnan, Dan Stevens, Ólafur Darri Ólafsson, Melissanthi Mahut, Joi Johannsson, Björn Hlynur Haraldsson, Demi Lovato, Graham Norton, Jamie Demetriou, Jon Kortajarena, Lina Alminas, Alfrun Rose, Elin Petersdóttir, Bobby Lockwood, Elena Saurel, Björn Stefánsson, Chris Lew Kum Hoi, Tómas Lemarquis, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Smari Gunn, Natasia Demetriou, Hannes Óli Ágústsson, Nína Dögg Filippusdóttir, Gunnar Atli Cauthery, Andrei Zayats, Eveline Suter, John Lundvik, Loreen, Alexander Rybak, Džamala, Conchita Wurst, Trevor Allan Davies, Netta Barzilai
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.