Chalifát (Kalifat/Caliphate, TV seriál)
Tvorcovia osemdielneho seriálu Chalifát, odohrávajúceho sa striedavo vo Švédsku a v sýrskej Rakke, hlavnom meste tvz. Islamského štátu, pre nás nemajú dobré správy. Teda hlavne pre zástancov všestrannej pomoci migrantom, hľadajúcim v tomto komplikovanom svete miesto na tichý a spokojný život. Švédsko, ako aj ostatné severské krajiny majú dnes výrazne početný segment etnicky multikultúrnej časti obyvateľstva, o ktorej sa predpokladalo, že sa v nejakej prijateľnej miere dokáže prispôsobiť iným kritériám a požiadavkám kultúrnym i politickým. Seriál nás presviedča o opaku.
Bojovať za existenciu Islamského štátu, usporiadaného podľa náboženských predstáv zhruba rovnakého inštitucionálneho rámca, ako to bolo po revolúcii v roku 1979 v Iráne, odišla kedysi s mužom zo Švédska aj istá Parveen. V Rakke sa im narodila dcéra a drsná realita náboženskej diktatúry ju priviedla k vytriezveniu. Chce sa vrátiť „domov“ do Štokholmu. Zavolá agentke Fatime a tá jej začne pomáhať z celkom pragmatických príčin. Potrebuje znovu naštartovať svoju zruinovanú kariéru a prísť s nejakými nevyvrátiteľnými zásluhami. Parveen teda špehuje svojho muža a všetkých okolo. Dozvie sa nejaké zlomky k chystanému teroristickému útoku. Jej muž pracuje na logistike a ona lúšti z poznámok fakty pre Fatimu, výmenou za návrat. Parveen pri jej záškodníckej činnosti prichytí istý Omar, jeden z kolegov jej muža. Stupňovanie napätia a celá dramaturgia udalostí v Rakke má hypnotický účinok a môžeme si myslieť, že sa blíži ku skutočnosti. V každom prípade je užitočné si všimnúť povahu vzťahov k ženám, ktoré tu plnia rolu nižších bytostí , určených na obsluhu domácnosti a rodenie detí, nech to znie akokoľvek schematicky, je to tak i keď tieto fakty tak kúzelne unikajú ako zarytým obrancom ľudských práv, tak západným feministkám len preto, že zvláštnym riadením osudu sa podriadili právam kultúrnych menšín.
Blízkovýchodný horor striedajú scény zo Švédska. Približujú divákom vzdelávacie centrum, kde sa mladí ľudia z kultúrne diverzifikovaného prostredia učia nielen jazyk, ale všetko, čo im dokáže zaistiť prácu, vlastne asimilovaný život, za ktorým pôvodne do Švédska prišli sami, alebo s rodičmi. Ani tu by nám okrem hlavných dejových línií nemusela uniknúť nálada otráveného pohŕdania všetkým, čo by sa mladí migranti mali naučiť. Vyniká v ňom dvojica tínedžeriek, Sulle a Kerima. Keďže sú títo kandidáti na asimiláciu pod dohľadom vzdialených autorít, ujíma sa ich istý Ibby. Formálne pracuje v centre ako asistent, ale náplň jeho vlastnej činnosti je iná. Okamžite obe dievčiny presvedčí o nenapraviteľných krivdách, dejúcich sa moslimom na celom svete a za pomoci prepracovanej technológie manipulácie ich presvedčí, že raj na zemi na nich čaká v Rakke. Otec Sulle stále akosi nevie pochopiť, čo sa s jeho dcérou deje, až je neskoro.
Pre každého, kto kontext týchto príbehov pozná, nejde o nič zvláštne, dokonca si dovolím tvrdiť, že je to už dosť obnosený „outfit“. Riadi ho imperatív osvetovej logiky, kým Parveen, ktorá zrejme bola rovnako zaslepenou islamskou aktivistkou, poznala peklo pekla a chce späť do sveta neveriacich, Sulle a Kerima neváhajú. Keď ich vytiahnu na poslednú chvíľu z auta na turecko-sýrskej hranici, Kerima sa pokúša o samovraždu. Celý komplex moslimskej prítomnosti má v tomto seriáli deštrukčný charakter a vytvára obraz pomätených ľudí, čo si nevedia rady sami so
sebou a dostane sa im patričnej odvety. Myslím si, že by sme si zaslúžili objektívnejší obraz. Vždy ma na podobných žánroch zaujíma moment, ktorý je z nášho hľadiska najzaujímavejší, moment manipulácie tak silnej a toxickej, že ľudia sú pod jej tlakom pripravení obetovať sa, navliecť samovražednú vestu, hodiť si na hlavu čierne vrece, skrátka urobiť čokoľvek. Seriál má, prirodzene, odlišné akcenty, ale priblíženie "vymývania mozgov" by iste zaujímalo nielen rodičov vytipovanej vekovej skupiny. V dialógoch sa dozvieme len čosi o ignorancii väčšinovej spoločnosti a významnú rolu hrajú inštruktážne videá z youtube a zrejme sexappeal Ibbyho.
Vo vleku fanatickej ideológie nie sú len blízkovýchodné tínedžerky, sekundujú im aj švédski bratia, podieľajúci sa na príprave teroristického útoku. Kým sestry Sulle a Lisha, pripravené na kariéru neviest v Islamskom štáte, sú jasne začlenené do usporiadanej rodiny s pevne riadeným denným režimom, domáca dvojica má kriminálnu minulosť a pohybuje sa na okraji spoločnosti. Nové spoločenské aliancie v opozícii voči väčšine daňových poplatníkov majú podľa všetkého budúcnosť s vysokým dramatickým potenciálom.
Asi by nám nemal uniknúť ďalší zaujímavý fenomén multikultúrnej spoločnosti, kde islámskych teroristov lovia vo Švédsku policajti z Iránu a Balkánu (policajtka Fatima) a zjavne si príliš nedôverujú. Zdá sa, že kým je všeobecná výchova k tolerancii sústredená na prijatie kultúrnych rozdielov hlavne pre európskych kandidátov, menej sa dozvedáme o harmonizácii "kultúrneho dovozu", porozumení napríklad medzi šítmi a sunnitmi, alebo Arabmi a Kurdami. Zoznam nie je krátky, ale to sme už mimo kontextu seriálu o úskaliach multipolárnych kultúrnych konfliktov. Kryštalizujú v nich problémy sociálne i politické a sú bližšie než sa nám zdá.
Chalifát (The Califat/ Caliphate, TV seriál), Švédsko, 2020
Dĺžka: 8 dielov, 6 hodín 23 minút
Tvorcovia( Showrunner): Wilhelm Behrman
Réžia: Goran Kapetanovic
Scenár: Niklas Rockstrom
Kamera: Jonas Alarik
Hudba: Sophia Ersson
Strih: Malin Lindström, Hakan Wärn
Zvuk: Carl Edström
Scénografia:Teresa Beale
Masky: Jessica Svensson
Kostýmy: Linn Eklund
Hrajú: Gizem Erdogan, Amed Bozan, Aliette Opheim, Albin Grenholm, Nora Rios, Lancelot Ncube, Amanda Sohrabi, William Legue, Monica Albornoz, Caisa Ankarsparre, Ali Jalal, Arvin Kananian, Camilla Larsson, Maria Alm Norell, Ala Riani, Shada-Helin Sulhav, Ida Marianne Vassbotn Klasson, Marcus Vögeli, Marga Pettersson, Agnes Fred, Johan Berg
Distribúcia: Netflix