Wishing on a Star
Rola režiséra, hosťujúceho v zahraničnej produkcii je v slovenskom kontexte výnimočná a cenná aj preto, že k nej došlo v súvislosti s úspechom predchádzajúceho filmu Petra Kerekeša a Ivana Ostrochovského Cenzorka na MFF v Benátkach. Originálna, hybridná metóda kombinácie hraného a dokumentárneho filmu oslovila taliansku producentku Ericu Barbiani a ponúkla režisérovi projekt, portrét astrologičky Luciany de Leoni, staršej pani, ktorá vytvorila vlastnú metódu pomoci osamelým klientkám a klientom. Spočíva v jednoduchom riešení. V deň narodenín, ich posiela na najrôznejšie miesta, rozosiate po celom svete. Sledujeme teda vo filme Wishig on a Star vybranú skupinku žien a jedného muža. Spovedajú sa pozorne načúvajúcej Luciane a tá podľa svojich počítačových výpočtov vyriekne osudovú destináciu.
Nejde, samozrejme, len o turistický rozmer návštev, sme svedkami výpovedí protagonistov o ich problematických životných situáciách a máme možnosť nahliadnuť aj do ich súkromia. Giovanni je majiteľom pohrebníckej služby. Cíti sa osamelý a Luciana ho posiela do Brazílie. Podmienkou však je, aby si na dobu svojej neprítomnosti našiel zástupcu. Zamieri teda do podobného zariadenia a vyžiada si zodpovednú asistentku. Tú zasväcuje do činností, vyžadujúcich plynulý chod firmy.
Dvojičky, sestry Adriana a Juliana síce nehľadajú žiadnych partnerov, ale túžia po dieťati. Stačí jedno, ale k rozhodnutiu si musia zájsť až do Libanonu. Užijú si Bejrút a nasleduje umelé oplodneniu. Alessandra ostáva po smrti matky sama. Má už svoje roky a Luciana ju posiela do Chorvátska. Uprostred novembra sa rozhodne zaplávať si v mori a skončí na policajnej stanici. Kúpanie v tomto ročnom období je podozrivé. Žena miestneho mäsiara si príde k veštici pre radu kvôli manželovi. Ich vzťahy ochladli a ona chce, aby bol taký ako predtým, keď sa doň zamilovala. Anchorage na Aljaške je však ďaleko a tak si doma vytvorí imitáciu severu. Do jej domácnosti pribudne plyšová imitácia ľadového medveďa. Ilúzii pomôžu aj nohy v lavóre s ľadom a stan v obývačke. Posledná kandidátka, hľadajúca lásku zamieri na Taiwan. „Birthday cake“ síce v reštaurácii nedostane, ale narodeninové menu v ázijskom štýle si dopraje. Rodičia sa rozviedli, keď mala tri roky a na počesť otca speváka si v miestnom karaoke klube s chuťou zaspieva.Luciana má dcéru. Tú zasväcuje do svojho remesla a posadí sa aj na terapeutickú stoličku. Spoveď jej však veľmi nejde a narodeninovú destináciu si vyberie sama. Voľba padne na Neapol. V závere stojí na brehu mora. Všetko ostatné je vo hviezdach.
Koncept sledovania jednotlivých osudov je inscenovaný s originálnou vynachádzavosťou, hravým humorom, metódou blízkou kerekešovskému videniu sveta. Ladí ho v štýle kultúry rozmarného talianského juhu. Možno aj preto sú prímorské, pobrežné inštalácie slniacich sa figurantov a figurantiek najvydarenejšie. Nechýba ani vtipná alúzia na Felliniho Amarkord, keď ašpirantka na lásku volá do hrdzavej hlavne tanku na taiwanskom pobreží slávnu, genderovo upravenú repliku „Chcem muža!“ Samotná Luciana trochu svojím vzhľadom, energiou a zmyslom pre krásnu, experimentujúcu absurditu, pripomína excentrické postavy nezabudnuteľného majstra.
Peter Kerekeš dokonale ovláda umenie úsmevného významového kontrastu. Kým uslzená žienka, romanticky spomína na lásku, ktorá pominula, vidíme zachmúreného, kyprého mäsiara, ako sústredene sekerou porciuje steaky a od niekdajšieho amanta má určite ďaleko. Adeptku na cestu do uralského Jekaterinburgu oblečie do kožuchu a nechá popíjať vodku. Absolvuje tak tréning na tamojšie podmienky a odhodlane kráča po bežiacom páse v kľude súkromia.
K naplneniu túžby po láske a blízkom človeku, želaniami, s ktorými prichádzajú klienti za Lucianou, tu vlastne ani nedôjde. Uskutočňujú čosi iné. Z kultúrno-antropologického hľadiska ide o istý druh intuitívne naprogramovaného prechodového rituálu (rite de passage). V mnohých kultúrach sa zásadné životné zmeny odohrávajú v priebehu cesty, rámcovanej odchodom a návratom. Jej zmysel spočíva v celej škále posunov na úrovni sociálnej, ale aj úzko individuálnej. Rituál vychádza z magicko-religiózneho základu, ale postupne nadobudol sekulárny charakter a tvorí rozsiahle študijné pole pre mnohé spoločenské vedné odbory. Film nepátra po tom, ako sa Luciana k takejto metóde poradenstva dopracovala, ale zdá sa, že funguje.
Je zrejmé, že koncept kombinácie jednoty hraných a dokumentárnych postupov má potenciál ďalšieho rozvoja. Je variabilný a dá sa využívať v odlišných kultúrnych situačných modeloch. Kým Cenzorka sa odohrávala v prostredí ukrajinskej ženskej väznice a pracovala s výrazne dramatickejším materiálom, vzhľadom na tragické ženské osudy, talianská veštica a kruh jej klientov viedli režiséra viac smerom komediálnym až groteskným, pri zachovaní sympatického osudovo-lyrického podtónu. Je zrejmé, že tieto experimentujúce postupy uvoľňujú zaužívaný žánrový úzus a umožňujú tak výrazné obohatenie významových možností. Podmienkou je bezosporu režijná schopnosť vynachádzavej improvizácie, zmysel pre humor, ale zároveň i pre širokú orchestráciu ďalších významov, ich tónov i podtónov. Týka sa to nielen inscenovania jednotlivých situácií, ale aj vizuálnych konceptov. Kerekešovi tu bol dobrým partnerom i kameraman a fotograf Martin Kollár, autor nezabudnuteľného dokumentu 5. október (2016).
I tento film dokazuje, že dnes sa najsľubnejšiemu rozvoju teší slovenský dokument spolu s animovaným filmom, kým hraný film zápasí s alarmujúcim tematickým regresom, neustálym návratom k overeným vzorom a nedostatkom originálnych príbehov. V osobe Petra Kerekeša je zastúpená nielen talentovaná tvorivá imaginácia, ale aj ambícia a možnosti prekročiť regionálne hranice a dôstojne sa pohybovať v rozširujúcom sa medzinárodnom kontexte.
Wishing on a Star, Taliansko, Slovensko, Česko, Rakúsko, Chorvátsko, 2024
Dĺžka: 99 minút
Réžia: Peter Kerekes
Scenár: Erica Barbiani, Peter Kerekes
Kamera: Martin Kollár
Hudba: Lucia Chuťková
Strih: Marek Šulík
Zvuk: Michal Gábor
Produkcia: Erica Barbiani, Lucia Candelpergher, Peter Kerekes, Ralph Wieser, Stefano Centini, Vít Schmarc
Distribúcia: Filmtopia
Premiéra v SR: 26. septembra 2024
Foto: Filmtopia