Podoby láskavosti (Kinds of Kindnes)

Hodnotenie používateľov: 5 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívne
 

Pod resizePôvodom grécky režisér Yorgis Lanthimos je dozaista jedným z najoriginálnejších filmárov súčasnej doby. Zaujal už roku 2009 netradičným umeleckým filmom Dogtooth, no do pozornosti náročnejšieho diváka sa dostal predovšetkým snímkami ako Homár (2015) či Zabitie posvätného jeleňa (2017). Jeho predposledný film Chudiatko (Poor Things, 2023) dokonca zaujal aj širšiu divácku obec a Lanthimos sa teda etabloval ako tvorca nezvyčajných filmových zážitkov. Po divácky prístupnejších filmoch, akým bolo spomínané Chudiatko či historický film Favoritka (2018), sa však Lanthimos vo filme Podoby láskavosti vracia k svojim koreňom a nešetriac podivnosťami ponára divákov naplno do svojho svojrázneho filmového sveta, pričom na pomoc si volá svojho starého známeho spolupracovníka – scenáristu Efthymisa Filippoua.

Film Podoby láskavosti je zložený z troch samostatných príbehov, ktorých ústredným motívom by mala byť práve v názve obsiahnutá láskavosť a jej rôzne deformácie, no režisér Pod2 resizepristupuje k téme láskavosti pomerne voľne. Zaujímavé je, že do každého z troch príbehov obsadil Lanthimos rovnakých hercov, ktorí v nich hrajú úplne odlišné úlohy. Vzhľadom na to, že príbehy v skutočnosti nie sú nijak prepojené, toto rozhodnutie nie je mätúce a ukazuje hercov v rozličných polohách. V tejto úlohe hereckého chameleóna najviac vyniká Emma Stone ukazujúca šírku svojho hereckého registra. Pozoruhodná je aj mladšia kolegyňa Margaret Qualley či zaujímavý herecký typ Jesse Plemons, pričom netreba opomenúť ani Willema Dafoa, ktorý však vo filme nedostáva toľko priestoru ako traja zmieňovaní herci. Dá sa teda bez obáv povedať, že na výslednej podobe filmu majú veľkú zásluhu schopní a tvárni herci, ktorých dokáže Lanthimos dostať presne tam, kam potrebuje.

V prvej poviedke predstavuje Jesse Plemons nesamostatného muža Roberta, ktorý je absolútne závislý od pokynov svojho životného guru Raymonda. Ten mu plánuje režim dňa do absolútnych detailov, pričom neschopnosť slobodnej vôle púta Roberta až otrocky nezdravou mierou k Raymondovi, ktorý má, ako sa zdá, v ovládaní ľudí akúsi zvláštnu perverznú záľubu. V tejto prvej poviedke sa najvýraznejšie prejavuje Jesse Plemons výborne stvárňujúci strateného človeka, ktorý potrebuje svojho vodcu a je Pod5 resizekvôli jeho vedeniu ochotný spraviť čokoľvek. V druhej časti stvárňuje Plemons policajta, ktorý nadobúda pocit, že jeho znovunájdená manželka Liz je v skutočnosti niekým iným. V jednej z najpodivnejších sekvencií si na dôkaz Lizinej oddanosti vyžiada na večeru jej prst. V tejto poviedke najväčšmi vynikne Lanthimosov záujem o bizarné podobenstvá spojené s chuťou provokovať nielen obsahovou, ale aj vizuálnou stránkou. V poslednej poviedke, ktorej možno vytknúť istú nedotiahnutosť, je ústrednou postavou Emily hľadajúca tajomnú ženu, ktorá pomocou svojich zvláštnych schopností dokáže oživovať mŕtvych ľudí. Poviedka rozvíja viacero zápletiek, ktoré príliš nedržia pohromade, no napriek tejto rozháranosti má v sebe čosi príťažlivé. Azda je to Lanthimosov rukopis schopný zmiasť diváka a nasmerovať ho úplne iným smerom, akým očakával.

Nový film Podoby láskavosti je rozhodne zaujímavým filmovým zážitkom a kým nových divákov, nepripravených na režisérove excesy, môže zmiasť, tí, ktorí sledujú Lanthimosovu kariéru dlhšie, by nemali odchádzať sklamaní. Príbehy sú zaujímavo vystavané a Pod6 resizenapriek tomu, že pointy jednotlivých príbehov nie sú zvlášť prekvapivé, dokážu udržať divákovu pozornosť, a nemožno teda povedať, že by film, napriek svojej 160 minútovej dĺžke, nudil či nebol dostatočne pestrý. Žánrovo sú inak Podoby láskavosti ťažko zaraditeľné, čo sa týka vlastne každej jednotlivej poviedky. Aj napriek označeniu „čierna komédia“ tu o akomsi explicitnom humore hovoriť nemožno, i keď sa dá vydedukovať, že Lanthimos a Filippou pristupovali k látke s akousi perverznou škodoradosťou a skutočne sa zabávali pri predstave ako vyvedú niektorých divákov z rovnováhy. Aj keď nebudú Podoby láskavosti filmom pre všetkých, nájdu si svojich divákov, ktorí istotne ocenia závan inakosti a vzdialenie sa z vychodených šablón pohodlne plynúceho komerčného kina.

Pod8 resizePodoby láskavosti (Kinds of Kindnes), Írsko, Veľká Británia, USA, 2024
Dĺžka: 163 minút
Režie: Yorgos Lanthimos
Scenár: Yorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Kamera: Robbie Ryan
Hudba: Jerskin Fendrix
Strih: Yorgos Mavropsaridis
Zvuk: Phillip Bladh
Scénografia: Anthony Gasparro, Amy Beth Silver
Kostýmy: Jennifer Johnson
Produkcia: Yorgos Lanthimos, Ed Guiney, Andrew Lowe
Hrajú: Emma Stone, Jesse Plemons, Willem Dafoe, Margaret Qualley, Hong Chau, Joe Alwyn, Mamoudou Athie, Hunter Schafer, Merah Benoit, Susan Elle, Timothy Hinrichs
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 19. septembra 2024
Foto: CinemArt SK

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.