Air: Zrodenie legendy (Air)

Leg5 resizePäťdesiatročný Ben Affleck bol, a je, dlhodobo veľmi úspešným a populárnym hercom, i keď účasť vo veľkých projektoch typu Pearl Harbor alebo Daredevil mu paradoxne príliš nepomohlo a znížilo mu kredit u filmovej kritiky. V posledných rokoch sa teší pozornosti más ako Batman v rámci DC univerza a patrí v ňom k tým lepším castingovým voľbám. Popularitu začínal získavať však ako herec v nezávislých amerických dramedies kultového režiséra Kevina Smitha, skutočným vstupom do prvej ligy bol ale až film Good Will Hunting Gusa van Santa z roku 1999. Affleck totiž spoločne s kamarátom a tiež už úspešným hercomMattom Damonom napísali scenár a získali zaňho Oscara.

Affleck tak dal už pomerne skoro najavo, že jeho ambície vo filmovom priemysle sú väčšie než „len“ sa ukazovať pred kamerou a že sa časom možno Leg resizedočkáme prípadne aj celovečerného hraného filmu v jeho réžii. Ten prišiel v roku 2007. Išlo o adaptáciu románu Dennisa Lehanea s názvom Gone, Baby Gone a vyslúžil si veľmi pochvalné reakcie publika aj kritickej obce. Navyše tu dal priestor svojmu bratovi Caseymu, ktorý stvárnil hlavnú úlohu. Do kriminálneho žánru spadala aj jeho pocta mestu Boston vo filme The Town z roku 2010, kde si zahral aj hlavnú úlohu bankového lupiča. O dva roky neskôr prišiel s dielom Argo, rekonštrukciou skutočných udalostí rukojemníckej drámy z Teheránu a snímka získala Oscara za najlepší film roka. Mierne sa popálil pri gangsterke Pod rúškou noci z roku 2016 odohrávajúcej sa počas prohibície v 20. rokoch, avšak jeho pozíciu veľmi schopného režiséra a scenáristu to vážnejšie neohrozilo.

Možno aj preto je jeho novinka s názvom Air: Zrodenie legendy skôr tzv. klasickým „feel good“ malým Leg2 resizefilmom, ako vystrihnutým z nezávislej americkej tvorby deväťdesiatych rokov. Témou snímky je rozvoj spoločnosti Nike na bázi vývoja obuvi pre basketbalový trh v polovici osemdesiatych rokov. Presnejšie sa firma chcela dorovnať úspešnejším hráčom na trhu, akým bol napríklad mimoriadne úspešný Adidas. V „najkách“ sa predovšetkým behalo, zamestnanci spoločnosti si však povedali, že sa v nich bude aj skákať na palubovkách NBA. Presnejšie povedané nápad vznikol v hlave Sonnyho Vaccara, ktorý sa pustil do veľmi riskantného podniku. Nechcel na rozdiel od konkurencie podpisovať zmluvy s viacerými megahviezdami, ale podpísať ju iba s najväčším talentom svojej doby, Michaelom Jordanom. Prečo by však mal Michael podpísať zmluvu s minoritným hráčom na trhu a, ako ho presvedčiť, že práve Nike je tou najlepšou voľbou pre rozvoj jeho Leg3 resizekariéry?

Ben Affleck napísal opäť scenár spoločne s Mattom Damonom a svojmu kamarátovi dal možnosť si zahrať aj hlavnú postavu. Damon je v úlohe Sonnyho maximálne presvedčivý a je to najmä jeho zásluhou, že asi iba málokoho bude Air nudiť a to aj v prípade, že vás táto látka vôbec nezaujíma. Affleck si zahral jeho šéfa Phila Knighta a nesporne sa v jeho uvoľnenom stvárnení inšpiroval napríklad Steveom Jobbsom. Zámerom bolo zobraziť firmu Nike ako spoločnosť, kde panuje pohodová atmosféra a každý zamestnanec tu pracuje pre radosť a nie primárne pre peniaze. Pre poslinenie tohto dojmu je zobrazená firma Adidas ako opozitum, veľký korporát a stroj na peniaze. Scenár však nikoho priamo nekritizuje, ide skrátka stále len o mierne satirickú hru a scény u konkurencie majú skôr diváka príjemne baviť, než upriamovať pozornosť na všeobecnú dravosť veľkých spoločností.

Leg6 resizeAir: Zrodenie legendy je prekvapivo možno až príliš komorným filmom v Affleckovom režijnom portfóliu. Ide však o príjemnú zmenu oproti trochu „nafúkanému“ dielu Pod rúškou noci a nadhľad, trocha toho amerického pátosu podaného v rozumnej miere a nejakých tých klišé snímke sluší. Možno nejde o tak ambiciózny film, aký by ste očakávali a Affleck sa zrejme nedočká žiadnych oscarových nominácií, ale dozviete sa niekoľko zaujímavých informácií o tomto biznise a možno vás dokonca v práci napadne podobný revolučný nápad, s akým prišiel Vaccaro. Vzhľadom na vopred nastavený uvoľnený štýl snímky vám tu nebude chýbať ani skutočne vyhrotený konflikt.

Leg4 resizeAir: Zrodenie legendy (Air), USA, 2023
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Ben Affleck
Scenár: Ben Affleck, Matt Damon
Kamera: Robert Richardson
Strih: William Goldenberg
Scénografia: François Audouy
Kostýmy: Charlese Antoinette Jones
Produkcia: Ben Affleck, Jason Michael Berman, Matt Damon, David Ellison, Peter Guber, Jeff Robinov
Hrajú: Matt Damon, Ben Affleck, Jason Bateman, Viola Davis, Chris Messina, Marlon Wayans, Chris Tucker, Matthew Maher, Julius Tennon, Tom Papa, Damian Delano Young, Gustaf Skarsgård, Barbara Sukowa, Jay Mohr, Joel Gretsch, Michael O'Neill, Al Madrigal, Dan Bucatinsky, Jessica Green, Gabrielle Bourne, Joshua Funk, Asanté Deshon, Billy Smith, Andy Hirsch
Premiéra v SR: 6. apríla 2023