Il Boemo

Boe4 resizeZáujem českého režiséra Petra Václava o osobnosť hudobného skladateľa Jozefa Myslivečka bol zrejmý už z dokumentu Zpověď zapomenutého, ktorý mu venoval v roku 2015. Napriek tomu sa však film Il Boemo vymyká z Václavovej filmografie, ktorá upriamovala pozornosť predovšetkým na domáce problémy, pričom v ohnisku jeho záujmov bola predovšetkým rómska tematika. Je teda mierne prekvapujúce, že sa Václav z českých luhov a hájov preniesol do vzdialených Benátok a prostredie rómskych outsiderov vystriedala talianska smotánka v ambicióznej kostýmovej dráme plnej lesku a biedy 18. storočia.

O tom, že osud Myslivečka príliš nešetril, svedčia už úvodné zábery, v ktorých skladateľ rozpredáva predmety nadobudnuté v čase zašlej slávy, aby získal Boe resizeaspoň časť peňazí potrebných na živobytie. Následne sa uchýli do svojho skromného bydliska, zloží si masku a my vidíme desivú deformáciu tváre, chýbajúci nos a v hlave si kladieme množstvo otázok, ktorých odpovede nám však režisér predostrie až neskôr. Odrazu sa totiž ocitáme v období Myslivečkových začiatkov, keď sa tento výzorom príťažlivý muž (tak nám ho aspoň vykresľujú tvorcovia, ktorí do hlavnej úlohy obsadili Vojtěcha Dyka) snaží presadiť v konkurencii nabitom prostredí talianskych Benátok.

V Benátkach je Myslivečkov talent rozpoznaný a on dostáva príležitosti, o ktorých predtým iba sníval. Ako syn českého mlynára musel o svoje hudobné štúdium bojovať, no napokon sa mu v pražskom prostredí dostalo najlepšie možné vzdelanie, ktoré ho predurčilo k úspechom aj mimo českých hraníc. Kontakty a sympatie bohatých mecenášov mu umožnili napredovať v hudobnej kariére a v Benátkach sa napokon zaučil u skladateľa Pescettiho. V tomto momente sa začína jeho cesta k úspechom, a ako Boe2 resizemožno vidieť aj v snímke Petra Václava, dôležité je jeho stretnutie s úspešnou talianskou speváčkou Caterinou Gabrielli (Barbara Ronchi). Práca s touto, hviezdnymi maniermi poznamenanou, speváčkou však nie je vôbec jednoduchá. Pre Myslivečka je zvládnutie tejto náladovej speváčky prvou významnou skúškou, ktorá určí či je schopný vyletieť k výšinám, alebo zostane stáť na zemi. Sľubnú kariéru však napokon preruší choroba s desivými následkami.

O významnosti Myslivečka v rámci dobového kontextu sa pokúša Václav diváka presvedčiť pomocou jeho porovnania s hudobným géniom Mozartom. Jozef Mysliveček (alebo Il Boemo, ako ho prezývajú Taliani) sa vo filme s budúcim fenomenálnym skladateľom stretáva v jeho detských rokoch a samotný Mozart v tomto období zloží svojmu pomyselnému učiteľovi poklonu. Mysliveček však už v onom Boe6 resizemomente chápe genialitu svojho mladého kolegu a je si vedomý, že je len otázkou času, kedy ho prekoná. Tak sa napokon udeje aj v posledných rokoch Myslivečkovho života. S Mozarta sa stáva oslavovaný majster prekonávajúci všetko a všetkých, zatiaľ čo Mysliveček upadá do zabudnutia, z ktorého sa ho aspoň čiastočne pokúša vymaniť práve Petr Václav.

Václav zvládol pokus o historický veľkofilm s akademickou dôstojnosťou, ale neponúkol nič navyše. Chýba veľkoleposť najlepších hudobno-historických diel a silnejší scenár, ktorý by utiahol viac ako dvojhodinovú minutáž. Pochváliť treba obsadenie filmu s hercami uveriteľne stvárňujúcimi rôznorodé zhýralé postavičky talianskej buržoázie. Stvárnenie samotného Jozefa Myslivečka dobre zvládol aj Vojtěch Dyk vo svojej dosiaľ životnej úlohe. O kvalite kostýmov a masiek zasa môžu svedčiť ocenenia Český lev, ktoré podčiarkujú precíznu prácu filmových tvorcov na autentickej vizuálnej stránke Boe7 resizefilmu, ktorému však chýba čosi ako duša. Nie je vlastne ani príliš informačne bohatý a Václav sa často sústredí na milenecké pletky českého skladateľa, ktoré sú síce vzhľadom na osud Myslivečka podstatné, ale nevytrhnú snímku z pút šablónovitého historického filmu. Osudom syfilisom nakazeného Myslivečka je napokon venovaná len záverečná nedlhá pasáž, pričom scény, v ktorých sa chorobou rozožratý Mysliveček zúčastňuje vlastných hudobných diel ukrytý pod záhadnou maskou, mali potenciál byť najdramatickejšou (a pravda aj najpochmúrnejšou) a divácky azda najvďačnejšou etapou umelcovho života. Film teda ocenia predovšetkým znalci dobovej hudby a histórie, pričom u bežného diváka Václav pravdepodobne záujem o Myslivečkov život a dielo nevzbudí. Pokus upriamiť pozornosť verejnosti na menej známu postavu z českej hudobnej histórie však Václavovi vyšiel, o čom svedčí aj viacero ocenení Český lev, vrátane toho za najlepší český film roka.

Boe9 resizeIl Boemo, Česko, Taliansko, Slovensko, 2022
Dĺžka: 140 minút
Réžia: Petr Václav
Scenár: Petr Václav
Kamera: Diego Romero Suarez-Llanos
Zvuk: Daniel Němec, Sandro Rossi, Francesco Liotard, Andrea Lancia
Scénografia: Luca Servino, Irena Hradecká
Masky: Andrea McDonald
Kostýmy: Andrea Cavalletto
Produkcia: Jan Macola
Hrajú: Vojtěch Dyk, Barbara Ronchi, Lana Vlady, Elena Radonicich, Lino Musella, Philippe Jaroussky, Cristiano Donati, Alberto Cracco, Salvatore Langella, Diego Pagotto, Martina Babišová, Zdeněk Godla, Karel Roden, Lenka Vlasáková, Goran Maiello, Chiara Celotto
Distribúcia: Pilot Film
Premiéra v SR: 23. marca 2023