John Wick: Kapitola 4 (John Wick: Chapter 4)

Kap resizeV roku 2014 prišiel do kín prvý diel dnes už populárnej akčnej série John Wick, ktorý zároveň hlásal návrat obľúbeného herca Keanu Reevesa. Z priamočiaro vyzerajúceho akčného filmu o pomste, sa vykľul veľký hit. Úspech prvého dielu spočíval v jeho vynikajúcich akčných scénach, ktoré v dobe jeho vzniku nemali konkurenciu. Zrazu chcel byť každý akčný film ako John Wick. Táto žánrová snímka istým spôsobom revolucionalizovala žáner a spustila novú vlnu priamo inšpirovaných akčných filmov, medzi ktoré patria napríklad Atomic Blonde (2017), Extraction (2020), Nikto (2021) a mnoho ďalších. Inšpirácia je viditeľná najmä v spôsobe akým snímajú akčné sekvencie, teda dôraze na dlhé, neprerušované zábery, dôkladne premyslenú, plynulú choreografia súbojov a nekompromisnú brutalitu jednotlivých zabití, ktoré zaváňajú realizmom.

Najväčšiu zásluhu za úspech série John Wick nesie režisér všetkých dielov, Chad Stahelski. Pre Stahelskeho, bývalého kaskadéra Keanu Reevesa, šlo pri Kap7 resizeprvom diele o režijný debut. Stahelski posunul nebezpečné remeslo kaskadérstva do popredia svojich filmov a celá séria je akoby poctou tohto často prehliadaného povolania. To znamená, že všetky pády z budov, nárazy áut do ľudí a bolestivé kotrmelce po schodoch, ktoré v týchto filmoch vidíte, sú prevažne skutočné a spočíva v nich jedinečné autorstvo tohto kaskadérskeho režiséra. S každým ďalším dielom sa zvyšoval rozpočet a s ním aj počet a veľkoleposť prestreliek, pästných súbojov a auto naháňačiek. Stahelski rozvíjal spolu s akčnými scénami aj zaujímavý filmový vesmír nájomných zabijakov, ktorí operujú po celom svete, majú jasné pravidlá, systém a mytológiu. Sériu tieto nápady obsahovo povyšujú a dodávajú jej komiksový šmrnc, ktorý je v dnešnej dobe tak populárny. Avšak pri treťom diele, ktorý vyšiel v roku 2019, bolo cítiť, že by bolo možno lepšie, keby už Stahelski sériu ukončíl. Niekedy je jednoducho dobré v najlepšom skončiť. Príbeh začal pôsobiť naťahovane a pri ohlásení štvrtého dielu tak vznikli zo strany fanúšikov obavy, že John Wick: Kapitola 4 stratí na výnimočnosti. V štvrtom diele Kap6 resizesa o réžiu opäť postaral Chad Stahelski scenár napísali Michael Finch a Shay Hatten. V hlavných rolách sa vrátili starí známi ako Keanu Reeves, Ian McShane, Lance Reddick a Laurence Fishburne. Herecký ansámbel tentokrát obohatili mená ako Donnie Yen, Hirojuki Sanada, Shamier Anderson, Scott Adkins a Bill Skarsgård.

Štvrtý diel začína presne tam, kde ten tretí skončil. John Wick (Keanu Reeves) je stále na úteku a Komisia sa vo svojom prenasledovaní nezastaví, kým nebude mŕtvy. Z ich radov tentokrát povolajú arogantného Markíza (Bill Skarsgård), ktorému ponúknu všetky prostriedky na to, aby Johna konečne dolapil a zneškodnil. Johnovi pôjdu tentokrát po krku aj starí priatelia, čo urobí jeho krviprelievanie ešte ťažším. Avšak v stále hlbšom a hlbšom pekle nekonečných hôrd nepriateľov, sa pre Johna prvýkrát naskytne príležitosť, ako túto nočnú moru raz a navždy ukončiť.

Kap3 resizeRežisér Chad Stahelski už v predošlých dieloch pri niektorých scénach odkazoval na klasické westerny Sergia Leoneho. Avšak v štvrtom diele sa jedným z týchto filmov príbehovo priamo inšpiroval, konkrétne dnes už klasickým westernom Dobrý, zlý a škaredý (1966). Dramatická línia príbehu je postavená na prepletenom konflikte troch zabijakov - Johna Wicka, Trackera a Caina. Tentokrát o niečo epickejší príbeh opäť rozvíja filmový vesmír zabijakov, prináša nové pravidlá a koncepty. Scenáristom a strihačovi sa podarilo konečne nájsť dokonalú rovnováhu medzi akčnými scénami a príbehom. To je možno aj zásluhou trochu zastrašujúcej stopáže - až 169 minút. Avšak dĺžka nie je problém, pretože ako fanúšik, ale po treťom diele aj skeptik tejto série, ktorý od tohto filmu nemal veľké očakávania, musím zhodnotiť, že John Wick: Kapitola 4, je najlepším filmom tejto série a jedným z najlepších akčných filmov za posledných desať rokov. Pri každom diele si bežní diváci a aj kritici hovorili, že režisér a kaskadérsky Kap4 resizetím tieto akčné scény už nemôžu prekonať. Stalo sa. Śtvrtý John Wick je majstrovsky zvládnutým akčným filmom zo všetkým, čo od tohto žánru očakávate. A keď si počas projekcie už myslíte, že to už nemôže byť lepšie, stále príde scéna, ktorá vám to vyvráti. Akcia je nekonečná, ale stále zábavná a kreatívna. Režisér stále mení prostredie, situácie a zbrane, čím udržuje akciu sviežu a vzrušujúcu. Dočkáte sa choreograficky dokonale spracovaných súbojov s lukmi, katanami, sekerami, nunčakmi, strelnými zbraňami všetkých typov, autami a bojovými psami. Najžiarivejším momentom je prestrelka v opustenom dome, keď kamera, v asi trojminútovom, neprerušovanom zábere, sleduje Wicka z vtáčej perspektívy, ako zneškodňuje protivníkov za pomoci výbušnej munície. Ide o jednu z najpôsobivejších akčných scén, aké boli kedy nasnímané. Za Kap5 resizespomenutie taktiež stojí brilantná prestrelka na schodisku v Paríži, ktorá by sa mala ukazovať na filmových školách ako príklad poctivého kaskadérskeho remesla. Tie pády budete cítiť aj vy.

Okrem Wicka sú všetky vedľajšie postavy zaujímavé, najmä hongkongská legenda akčných filmov Donnie Yen v roli slepého zabijaka Caina, si kradne film pre seba. Režisér Stahelski sa s každým ďalším filmom nezlepšoval len v spôsobe, akým nakrúca akčné sekvencie, ale aj v ich vizuálnom prevedení. John Wick: Kapitola 4 je zďaleka najlepšie vyzerajúcim filmom série. Estetika nočnej, neónovej Osaky, alebo spôsob akým je osvietená a nasnímaná scéna v berlínskom tanečnom klube sú vizuálnym potešením.

Kap8 resizeJohn Wick: Kapitola 4 je vyvrcholením a podareným zakončením akčnej série, na ktorú sa bude o niekoľko rokov pozerať, ako na míľnik žánru. Áno, filmu sa dá vytknúť možno prepálená stopáž a niektorým divákom bude vadiť prehnanosť a občasná neuveriteľnosť akčných scén, ale to k tejto sérii jednoducho patrí. Taktiež, Bill Skarsgård a jeho nie veľmi podarený francúzsky prízvuk občas bije do uší, čo je pri hlavnej zápornej postave trochu problém. Okrem toho ide o film, ktorý treba vidieť a zažiť na čo najväčšom plátne. Režisér Chad Stahelski, herec Keanu Reeves a skupina mimoriadne talentovaných kaskadérov vracia umenie a ambície do žánru, ktorý pre umenie prevažne nie je známy a vy by ste mali byť pri tom.

Kap2 resize

John Wick: Kapitola 4 (John Wick: Chapter 4), USA, 2023
Dĺžka: 169 minút
Réžia: Chad Stahelski
Scenár: Michael Finch, Shay Hatten
Kamera: Dan Laustsen
Hudba: Tyler Bates, Joel J. Richard
Strih: Nathan Orloff
Scénografia: Kevin Kavanaugh
Kostýmy: Paco Delgado
Produkcia: Basil Iwanyk, Erica Lee, Chad Stahelski
Hrajú: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Ian McShane, Lance Reddick, Rina Sawayama, Donnie Yen, Shamier Anderson, Bill Skarsgård, Hirojuki Sanada, Scott Adkins, Clancy Brown, Marko Zaror, Natalia Tena
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 23. marca 2023