Moja afganská rodina (Moje slunce Mad /My Sunny Maad)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Moja10 resizeDôvod, prečo je Heera, hlavná hrdinka románu Petry Procházkovej, Frišta, napoly Ruska, napoly Tadžička a nie Češka, bol zrejme ten, že takto určený pôvod v mnohom vysvetľoval jej rozhodnutie vydať sa za svojim mužom Nazirom do Afganistanu. Predpokladal, že mladomanželka už má o živote v patriarchálním prostredí radikálne odlišnej kultúry nejakú predstavu a do značnej miery rozumie aj politickej situácii. Scenárista Ivan Arsenjev túto dôležitú okolnosť pominul a z Heery urobil českú Helenu. Jej cestu k rozhodnutiu sťahovať sa do Kábulu a priblížiť predstavu, s ktorou sa vydala na túto riskantnú cestu veľmi neriešil.

Prítomnosť spojeneckých vojsk jasne rysuje dobovú situáciu po udalostiach 11. septembra 2001 a všetko, čo sa prevalilo o Afganistane médiami nemalo na smelú ženu žiaden účinok, rovnako ako neustávajúci prúd emigrantov, opúšťajúcich krajinu v strachu o život, nezávisle Moja2 resizena tom, kto je práve pri moci. Aspoň takto môžme jej príchodu rozumieť hneď v úvode.

Príbeh asimilácie Európanky v početnej afghánskej rodine napriek tejto úvodnej redukcii môžme sledovať s toleranciou, pre dramatickú fikciu vcelku prípustnou. Muž Nazir s českým inžinierskym titulom si nemôže nájsť prácu, a tak sa nájde zamestnanie pre Helenu v americkej charitatívnej organizácii. Na jej čele stojí Heidi a bez obalu demonštruje svoje názory na postavenie žien v afganskej spoločnosti. Nazir zhrozene sleduje západné móresy, medzi ktoré napríklad patrí situácia, kedy je jeho žena osamote v miestnosti s cudzím mužom a urazene reaguje, keď ho nepustia na vojensku základňu, kde má Helena vyzdvihnúť krabicu s liekmi. Ona tam, samozrejme, môže. Nazir je spornou postavou s nevyrovnanou charakteristikou. Žil Moja3 resizena Západe a veľmi dobre teda musí ovládať detaily životného štýlu. Napriek tomu podozrieva svoju obetavú ženu z trestuhodných nerestí a dokonca ju neváha vyfackať. Vzápätí je zase vzorom tolerancie a chová sa bezchybne. Vysoko tolerantný dedko, Nazirov otec, je tiež z ríše láskavej fikcie.

Situácia v rodine má svoje špecifiká. Jej súčasťou je Nazirova sestra Frišta s manželom a ich tri štyri deti. On kšeftuje na trhu s polomrtvými sliepkami a napäto sleduje voluntarizmus dospievajúcej dcéry. Nájde jej ženícha a chce, aby sa vydala. Ona sa vzpiera a keď sa neželaný sobáš blíži, ujde z domu kamsi medzi Hazarov do Bamjánu. Prečo práve tam nevieme a ani sa nedozvieme. Ide totiž o etnicky odlišných Moja4 resizeobyvateľov Afganistanu, majú turkomongolský pôvod a väčšinoví Paštúni nimi opovrhujú aj z náboženských dôvodov, lebo patria k šiítom. Súčasťou rodiny je i adoptovaný chlapec Maad, postihnutý, ale bystrý pozorovateľ rodinných turbulencií. S Helenou nadviaže vrelý vzťah a keď sa po Nazirovej smrti chce vrátiť do Čiech spolu s ním, odmietne. Odchod sa teda nekoná.

Takmer všetko sa v príbehu týka rodinných záležitostí. Vonkajšie nebezpečenstvo je naznačené len snahou suseda zatiahnuť Nazira do organizácie teroristického útoku. Žiada ho, aby tašku s výbušninou odniesol na základňu. Odmietne a nasleduje odveta. Zložitosť celej situácie, tlak a nároky prostredia, prítomnosť neznámych kultúrnych skratov je zjednodušená až do rozprávkových rozmerov. Ako hodnotí prepis svojho románu Petra Procházková scenáristom Ivanom Arsenjevom a Moja5 resizerežisérkou Michaelou Pavlátovou sa nedopátráme a bolo by to vcelku zaujímavé aj s ohľadom na fakt, že jej afghánsky manžel, Pajkar, žije v Čechách a pozná celú situáciu v obrátnej verzii.

Výhrada, že ide o animovaný film celkom neplatí. V roku 2019 vznikol napríklad film Kábulské lastovičky podľa románu alžírského spisovateľa, píšuceho pod pseudonymom Yasmina Khadra. Odohráva sa sice počas vlády Talibanu, ale oveľa zručnejšie a poučenejšie odkrýva zložitú spoločenskú štruktúru, balancujúcu na hranici medzi moderným a polofeudálnym charakterom miestneho života. Extrémna chudoba a v podstate militarizovaný spôsob myslenia, orientovaný na prísne Moja8 resizeudržiavané tradície, ktorých prekročenie sa trestá často s nezvyklou brutalitou, potreba strážiť a brániť zóny rodinného súkromia a nepriateľský postoj voči cudzincom, to sú len niektoré javy, ktoré formujú pre nás neznámy svet.

Dovolím si v tejto súvislosti i osobnú spomienku na jednu z ciest po Afganistane. Spýtala som sa sprievodcu, prečo je tu také množstvo pevností. Odpovedal príznačne, „ to nie sú pevnosti, to sú rodinné domy.“ Pri sledovaní ľudového tanca, nazvaného „kalašnikov dance“ môžu úvahy o odlišnostiach veselo pokračovať. Ak sa západným ženám zdá, že nosenie burky a zahaľovanie je najväčším ponížením tunajších žien, treba si dožičiť luxus úprimnosti a dozvedieť sa čosi úplne iné, s omnoho širšou platnosťou, než sú vyhlásenia, ktoré sa nám páčia.

Moja resizeFilm Moja afganská rodina môžme pokojne chápať aj ako demonštráciu záujmu a solidarity, snahy pochopiť aspoň nejaký fragment z kultúry, o ktorej máme obraz vytvorený v dobe politickej korektnosti a boja za genderovú rovnosť a spravodlivosť. To, že dokáže realitu deformovať na nepoznanie nám už dochádza. Výsledkom je prijateľná približnosť, dôkaz toho, aké komplikované je zbaviť sa západnej optiky, pevne usadenej v presvedčení, že naše recepty na lepší život sú dostupné a distribuovateľné kdekoľvek na svete. Nedávne afganske udalosti opäť dokázali, že to tak nie je a ešte dlho nebude.

Moja6 resizeMoja afganská rodina (Moje slunce Mad /My Sunny Maad), Česko, Slovensko, Francúzsko, 2021
Dĺžka: 85 minút
Réžia: Michaela Pavlátová