Supernova

Super resizePianista Sam (Colin Firth) a spisovateľ Tusker (Stanley Tucci) sú partneri, ktorí sa vydávajú na road trip po Anglicku. Navštevujú starých priateľov, rodinu i miesta z ich minulosti a snažia sa z tohto výletu vyťažiť čo najviac. Keďže Tuskerovi bola diagnostikovaná demencia, nevedia koľko spoločného času im ešte ostáva. Snažia vyrovnať s nepriaznivým osudom, ktorý je ťažký pre oboch partnerov. Veď nie nadarmo sa hovorí, že demencia je ochorením príbuzných. Aké rozhodnutia budú musieť urobiť na tejto ceste? Prečo ich museli urobiť? A kedy starostlivý partner musí prevziať kontrolu nad životom svojho blízkeho?

Dalo by sa očakávať, že Supernova Harryho Macqueena bude mimoriadne emotívnym a extrémne smutným filmom. Snímka sa rozhodne nespolieha na umelo vytvorené emócie a slzy. Nepreniká hlboko do psychológie a života postáv, nerozpracuváva dej detailnejšie. Iba akosi kĺže Super3 resizepo povrchu a v podstate bohatý potenciál zápletky nevyužíva naplno. Postavy spoznávame iba prostredníctvom tohto výletu. Nevieme takmer nič o tom, aký bol ich život pred tým, ako Tuskovi diagnostikovali ochorenie. Môže byť teda o niečo zložitejšie stotožniť sa s tým, kto sú a s akým problémom sa musia počas tohto výletu vyrovnať. Výnimkou je iba malá návšteva rodiny a ich spomienky na niektoré udalosti.

Na druhej strane nás však tvorcovia ušetrili bezduchých rozhovorov o tom, čo kto a keď zvykol robievať pred tým, ako sa ich život obrátil naruby. Žiaden balast či vata. Jednoducho len realita taká, aká je. Bez zbytočnej drámy. Colin Firth a Stanley Tucci sú dvaja geniálni herci a napriek mojim počiatočným pochybnostiam fungovali skvele aj ako zamilovaná a oddaná dvojica. Myslím si, že divákov presvedčili o tom, že sú dlhoročným a harmonicky fungujúcim párom. Nepotrebujeme počuť o tom, ako dobre sa poznajú, Super2 resizepretože to dokonale vidíme na plátne. Je pre nich charakteristická všednosť, ktorá ich robí ľudskými. Každý jeden obyčajný rozhovor medzi nimi je prirodzený a reflektuje ich umiernené povahy. Aj v prípade, že ho viedli už miliónkrát a je ťažké akceptovať z neho vyplývajúce rozhodnutia.

Zaujímavé je, že herci pôvodne boli obsadení presne do tej druhej role. Colin Firth mal hrať spisovateľa trpiaceho demenciou a Stanley Tucci zase milujúceho partnera, ktorý mu je na tejto bezútešnej ceste oporou. Keď si vraj prečítali scenár, obaja sa cítili lepšie v polohe toho druhého. Úlohy si tak vymenili a spravili naozaj bravúrne. Myslím si, že v tejto polohe im to svedčalo omnoho lepšie. Tento fakt však môže súvisieť aj s fyzickým vzhľadom týchto dvoch pánov. Zatiaľ čo Stanley Tucci navonok pôsobí krehkejšie a zraniteľnejšie, Colin Firth stabilnejšie a starostlivo. Pozoruhodný je aj fakt, že túto „gay Super4 resizecouple“ hrajú dvaja „hetero herci“ a chémia medzi nimi naozaj funguje. Možno je to aj tým, že obaja herci mali už predchádzajúcu skúsenosť s rolami gayov. Stanley Tucci vo filme Diabol nosí Pradu (2006) a Colin Firth v snímke A Single Man (2009).

Supernova je zároveň vynikajúcim príkladom búrania stereotypov. Otvára tabuizované témy, akou je eutanázia, o ktorej sa v spoločnosti nikdy nechceme baviť. Veľmi dobre vieme, že je to veľký celospoločenský problém, o ktorom sa spoločnosť nerada rozpráva, no mala by. Film však narúša aj zaužívaný stereotyp zobrazovania homosexuality. V tomto prípade sexualita nepredstavuje ani len tému. Je prirodzenou súčasťou sveta hlavných hrdinov aj ich bezprostredného okolia. Snímka nám jednoducho na filmové plátna prináša dlhoročne harmonicky fungujúci vzťah dvoch mužov. Nachádzajú sa v Super5 resizenajťažšej fáze ich spoločného života, hľadajú odpovede na zložité existenčné otázky.

Supernova je vrúcny, nežný, ale aj nečakane vtipný film, čo je zásluhou hereckého obsadenia. Je film o ťažkej chorobe, o láske, o starnutí, o zdržanlivej úzkosti. Aj keď to nie sú práve najpopulárnejšie filmové témy, je dôležité a potrebné o nich hovoriť. V Supernove však dominuje „lovestory“ smerujúca ku koncu. Za posledné roky sme v kinematografii zaznamenali akú-takú osvetu o tejto chorobe. A ktovie, veď aj Anthony Hopkins a Julianne Moore získali ocenenia za svoje role vo filmoch The Father (2020) a Still Alice (2014), kde zosobnili postavy trpiace demenciou. Možno sa takýto úspech napokon podarí aj jednému z tejto hereckej dvojice. Možno aj obom.

Super8 resizeSupernova, Veľká Británia, 2020
Dĺžka: 93 minút
Réžia: Harry Macqueen
Scenár: Harry Macqueen
Kamera: Dick Pope
Hudba: Keaton Henson
Strih: Chris Wyatt
Scénografia: Sarah Finlay, Cathy Featherstone
Kostýmy: Matthew Price
Produkcia: Tristan Goligher, Emily Morgan
Hrajú: Stanley Tucci, Colin Firth, Pippa Haywood, James Dreyfus, Sarah Woodward, Tina Louise Owens, Lori Campbell, Peter MacQueen, Nina Marlin, Ian Drysdale, Daneka Etchells, Halema Hussain, Julie Hannan
Premiéra v SR: 7. októbra 2021