Láska bez bariér (Tout le monde debout)

laska bez barier6Romantická komédia je žánrovou disciplínou, tešiacou sa širokej diváckej obľube a pozornosti. K jej povinnej výbave patria atraktívni hrdinovia a hrdinky, vrhnutí nevyspytateľným osudom do milostných útrap, z ktorých hľadajú cestu von. Vždy úspešne, posilnení o morálnu príučku. Tá je vždy neoddeliteľnou súčasťou žánru, spolu s humorom, ktorý zabáva a zároveň vážny biologický zápas o partnera alebo partnerku odľahčuje.

Do tejto kategórie veľkým dielom ako v literatúre, tak i vo filme prispeli Francúzi. laska bez barier4Nadelili jej šarm i eleganciu požívačného hedonizmu aristokratického razenia, lebo erotické avantúry jednoducho k tejto kultúre patria, tak ako víno a dobré jedlo. Je zaujímavé, že inštitút romantickej lásky bez dozoru rodičovských záujmov a vôle zavádza romantizmus 19. storočia a mimo Európy je ešte dnes voľný výber partnera alebo partnerky, vedený nespútanými emóciami dielom nezodpovedného konania a voluntarizmu.

Láska bez bariér ponúka variantu s vyššie uvedenými charakteristikami. Jej hrdinom je dobre vyzerajúci a bohatý gurmán Jocelyn (Franck Dubosc). Vychutnáva si ženskú krásu bez akýchkoľvek zábran. Všetko, čo v love na pozornosť atraktívnych žien funguje, okamžite zaradí laska bez barier2do svojho zvodcovského arzenálu. Do jeho rozmarného života zasiahne smrť matky. Keď sa v jej byte po pohrebe preberá spomienkami, sadne si do jej kolieskového kresla. Tam ho zastihne zvedavá a prírodou bohato obdarovaná susedka. Považuje ho za svojho potenciálneho klienta, je totiž sociálnou pracovníčkou, ponúkajúcou služby handicapovaným a je momentálne bez práce. Sukničkár sa okamžite prispôsobí a neváha využiť všetko, čo pritiahne jej pozornosť. Razom je z neho vozíčkár a milá susedka ho pozve na obed k svojej rodine, kde sa zoznámi s jej sestrou. Je to slávna huslistka, po automobilovej nehode tiež na vozíčku. Jocelyn sa dokonale zapletie do svojich lží a cesta von je zdrojom sledu komických situácií. Ukáže sa v nich, že vstať z kolieskového kresla a odhaliť podvod, je oveľa ťažšie, než si doň sadnúť i preto, že sa do Florence zamiluje.

Franck Dubosc v tomto filme nielen hrá, ale napísal k nemu scenár a ujal sa réžie. Je to teda v podstate autorský počin v záprahu diváckeho filmu a určite si zaslúži i kritický komentár. Ako scenárista sa nevyhol zbytočnostiam, ktoré nemajú v stavbe príbehu význam. laska bez barier5Postava Jocelynovho kamaráta, lekára urológa, mala byť zrejme akýmsi morálnym zrkadlom jeho nekorektných počinov. Hlavnou úlohou Maxa (Gérard Darmon)však bolo krútiť nesúhlasne hlavou a to takmer zásadne pri jedle. Scény v ordinácii, kde si často dáva vyšetrovať prostatu, boli zrejme mienené ako komická vsuvka znižujúca jeho vysoké sebavedomie. No rozhodne takto nepôsobili. O poznanie úspešnejšie bola do deja vybudovaná postava nešikovne trápnej sekretárky Marie (Elsa Zylberstein) v jeho obchodnej firme, predávajúcej svetové značky športovej obuvi. Ako dôverná kamarátka prísne direktívneho šéfa, držiaceho na uzde skupinu podriadených, však bola táto postava málo presvedčivá.

Chybičky krásy mala i Florence (Alexandra Lamy), programovo a bez záchvevu optimistická. laska bez barier7Láme sa až v závere, kedy vysvitne, že vie viac než drzo improvizujúci Jocelyn predpokladá. Za zmienku stojí i postava Jocelynovho otca, do ktorej sa prevtelil kedysi slávny herec Claude Brasseur, no inak platí, že napísať presvedčivé charaktery chce viac scenáristickej zručnosti. Tej sa však filmu veľmi nedostáva. Zaujímavým výberom pre natáčanie bola i Praha, kde v Rudolfine koncertuje Florence a následne večeria s Jocelynom v Hanavskom pavilóne. Spôsob, akým je Praha natočená je obdivuhodne dôstojný.

Francúzsky komediálny potenciál i na našich plátnach nepochybne predviedol laska bez barier1vydarenejšie tituly. Určite stoja za zmienku filmy režisérskej dvojice Oliviera Nakacheho a Erica Toledana Kým nás svadba nerozdelí (2017), nezabudnuteľný film Nedotknuteľní (2011), alebo film Čo sme komu urobili? (2014) od Philippe de Chauverona, ktorý sa na budúci rok dočká premiéry ďalšieho pokračovania. Po premiére úspešného slovensko-česko-poľského koprodukčného projektu Všetko, alebo nič (2017) je každopádne zrejmé, že žáner romantickej komédie zapúšťa korene i u nás a je užitočné si aspoň cvične porovnať modely francúzske a hollywoodske. Oba majú svoje špecifiká, svoje majstrovské vzory i slušný a vďačný konzum.

laska bez barier3Láska bez bariér (Tout le monde debout), Francúzsko/Belgicko 2018
Dĺžka: 107 minút
Scenár a réžia: Franck Dubosc
Kamera: Ludovic Colbeau-Justin
Strih: Samuel Danési
Hudba: Sylavain Goldberg, Emilien Levistre, Xiaoxi Levistre
Hrajú: Franck Dubosc, Alexandra Lamy, Elsa Zylberstein, Gérard Darmon, Lika Minamoto, Caroline Anglade, Laurent Bateau, Claude Brasseur, François-Xavier Demaison, Sabina Skalická, Yvonne Gradelet, Gérard Lecaillon, Philippe Vieux a ďalší
Premiéra v SR: 21. júna 2018