Jurský svet: Zánik ríše (Jurassic World: Fallen Kingdom)

Jursky9 resizeNakoľko Jurský svet urobil v roku 2015 poriadny prievan v peňaženkách platiacich divákov, ani na moment nebolo pochýb, že pokračovanie na seba nenechá čakať vyložene dlho. Po troch rokoch sa tak dinosaury opäť vracajú na scénu vo filme s názvom Jurský Svet: Zánik ríše, aby znova vzali útokom multiplexy po celom svete.

V deji sa tentokrát posúvame o tri roky dopredu. Dávno vyhynuté a geneticky oživené prehistorické tvory naďalej spolunažívajú v ruinách parku na Isla Nublar, no ich existenciu ohrozuje sopka, ktorá sa po rokoch prebudila k životu. Ľudstvo tak musí čeliť nečakanej etickej otázke, či sa im pokúsiť pomôcť, alebo ich nechať napospas matke prírode. Jursky12 resizeMedzi aktivistov snažiacich sa o ich pretrvanie patrí aj Claire Dearing (Bryce Dallas Howard), bývalá manažérka Jurského sveta a keď jej osud prihrá zdanlivo ideálnu príležitosť ako naplniť tento cieľ, neváha ani na okamih. Štvorčlenný tím, ktorý dopĺňa paleoveterinárka Zia (Daniella Pineda), systémový analytik Franklin (Justice Smith) a, samozrejme, aj jej ex-priateľ Owen, bývalý dinosaurí tréner (Chris Pratt) sa tak vydáva v sprievode nájomných žoldnierov späť na ostrov. Veľmi rýchlo sa však ukáže, že ich ciele nie sú vôbec kompatibilné...

Réžie sa tentokrát chopil Juan Antonio Bayona, ktorý na tomto poste nahradil Colina Trevorowa. Talentovaný Španiel sa spočiatku venoval nakrúcaniu hudobných videoklipov, no neskôr presedlal na celovečernú tvorbu, s ktorou slávil Jursky8 resizeúspechy. Zaujal už svojim vydareným dlhometrážnym debutom Sirotinec, neskôr i drámou Nič nás nerozdelí a do tretice aj Volaním netvora spred dvoch rokov. Vlastne sa až ponúka otázka, či nie je podobne ambicióznych tvorcov na na projekty tohto typu škoda. V konečnom dôsledku to však predstavuje výhru pre obe strany. Štúdio sa môže oprieť o šikovného tvorcu s jasnou víziou, ten sa zase na oplátku dostane k veľkofilmu, ktorý mu môže ešte viac pootvoriť brány Hollywoodu a umožniť mu dostať sa i k osobitejším látkam.

Bayona, ktorého meno sa pôvodne spájalo už s predošlým Jursky2 resizefilmom, má pritom ďaleko od bežného rutinéra a jeho vklad do série je cítiť. Jednako je jeho réžia patrične dravá, čo špeciálne vyniká v akčných sekvenciách a na rozdiel od svojho predchodcu i ďaleko viac vsádza na prácu s napätím. No hoci sa film od príchodu na ostrov sa film prakticky nezastaví a hádže diváka z jednej atrakcie do druhej, jeho trademarky ďaleko viac vynikajú až v druhej polovici. V nej sa dej presunie do menšej, a podstatne komornejšej, lokality a v týchto momentoch sa klasický dobrodružný štýl vytráca a väčší priestor dostávajú hororovejšie prvky. Obzvlášť výrazná je jedna zo scén v rámci záverečnej konfrontácie s novým typom jaštera, ktorá Jursky4 resizepredstavuje jeden z režijných highlightov Zániku ríše. O to väčšia škoda, že Bayona musí neustále bojovať s pasážami typu hlavný hrdina preskakujúci cez tlamu jaštera, či poležiačky unikajúci pred blížiacou sa lávou. Väčšinu času to síce zvláda so cťou, ale ak mu niečo trochu podráža nohy, tak je to práve samotná zápletka a jej vývoj.

Tá už nie je zďaleka tak funkčná ako v prípade predošlému filmu, ktorý veľmi šikovne ťažil z dlhšej dinosaurej odmlky. Jursky7 resizePodarilo sa mu predstaviť staré známe univerzum v novom atraktívnom balení, sem tam účinne zabrnkať na nostalgiu a účinne to podoprieť i dostatočne nosnou premisou. Pokračovanie má možno o niečo svižnejšie tempo a je silnejšie v jednotlivostiach, v priamom porovnaní však stráca. Scenáristi Rick Jaffa a Amanda Silver tentoraz chýbajú a osamotení Colin Trevorrow, Derek Connolly síce vedú značku zdanlivo správnym smerom, no miestami iba vŕšia jeden  motív za druhým, bez toho, aby väčšinu z nich dôkladnejšie rozpracovali. Pritom len téma zneužitia dinosaurov i pre potreby zbrojenia Jursky resizeznie dostatočne zaujímavo, no keď máte k dispozícii tuctových záporakov, s relatívne banálnymi dialógmi, je podstatne ťažšie ju predať divákovi.Jediný, kto v tomto smere aspoň trochu vyniká je postava, ktorú hrá Toby Jones a aj to iba preto, že ide o typologicky výrazného herca.

U hlavných hrdinov je to, našťastie, o niečo lepšie a Owen v podaní Chrisa Pratta ťaží aspoň zo svojho indianajonesovského šarmu, či  Jursky3 resizefungujúcej chémie s Bryce Dallas Howard. Zo zvyšku kladných postáv však už výraznejšie zaujme akurát len Isabella Sermon ako mladučká Maisie, no vzhľadom na to, akú dôležitú rolu plní, sa dal jej charakter rozviesť i podstatne lepšie. No scenáristom to zjavne neprišlo až tak podstatné a trochu zamrzí i to, že s blížiacim sa finišom čoraz viac prispôsobujú správanie ľudí, či dinosaurom nastoleným situáciám tak, aby sa dej uberal kľučkami, ktoré sa im najviac hodia.

Aj preto je pomerne ľahké odpísať prostredný diel novej trilógie Jursky11 resizeako zbytočný prírastok, ktorý vznikol len kvôli tomu, aby  štúdio čo najviac vyťažilo z obnoveného diváckeho záujmu o dinosaury. Bayonova réžia, relatívne sympatickí hrdinovia, tradične vynikajúca triková stránka a výborná  hudba Michaela Giacchina ho však posúvajú na úroveň znesiteľného, a v rámci možností i príjemného, dobrodružstva s pomerne funkčnými emóciami. Dosť však záleží i na tom, aký máte vzťah k prehistorickým tvorom z čias, keď ešte ľudia nechodili po Zemi.

Jursky6 resizeJurský svet: Zánik ríše (Jurassic World: Fallen Kingdom), USA, Španielsko, 2018
Dĺžka: 130 minút
Réžia : J. A. Bayona
Scenár: Colin Trevorrow, Derek Connolly
Kamera: Óscar Faura
Strih: Bernat Vilaplana
Hudba: Michael Giacchino
Hrajú: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Jeff Goldblum, Ted Levine, Toby Jones, James Cromwell, B. D. Wong, Rafe Spall, Daniella Pineda, Geraldine Chaplin, Peter Jason, Justice Smith, Isabella Sermon, Kevin Layne, Michael Papajohn a ďalší
Premiéra v SR: 21. júna 2018