Pat a Mat opäť v akcii (Pat a Mat znovu v akci)

Pat12 resizeVäčšina postmoderných animovaných filmov okupujúcich naše kiná v novom tisícročí sa chváli tým, že sú určené pre celú rodinu. Dieťa sa bude zabávať na rozprávkovom naratíve a prvoplánovom humore, rodič si zase nájde zopár dospeláckych fórikov a odkazov na iné diela či dokonca politiku. V tomto ohľade sú ale, myslím si, legendárny seriál Pat a Mat a následne tak aj celovečeráky venované menovaným bábkovým postavičkám voči publiku všetkých generácií oveľa úprimnejšie.

Dôvod je samotný repetetívny námet opakujúci sa v každej jednej epizóde. Kutilovia Pat a Mat majú v byte, dome, alebo na záhrade, prípadne všade naraz, nejaký špecifický technický problém a behom zopár minút ho rovnako svojským spôsobom vyriešia. Inými slovami sa na začiatku ocitajú v patovej situácii, aby nakoniec dostali Pat2 resizenekompromisný mat. Vtip je v tom, že holohlavá dvojica si ho zamieňa s jasným víťazstvom. Tento vtip je vtipný už o roku 1976, od odvysielania prvej epizódy nekonečného krátkometrážneho seriálu a je vtipný aj v rámci najnovšieho celovečerného filmu.

Dobrodružstvá Pata a Mata oslovujú publikum každého veku, pretože každý správny muž je pochopiteľne ten najschopnejší a neomylný domáci kutil. Pričom často je presný opak pravdou. Ale skúste zažiť situáciu, keď nie ste schopný vymeniť tesnenie vo vodovodnej rúre a manželka hneď ide zvoniť svalnatejšiemu a zručnejšiemu susedovi. Krátko zhrnuté, každý muž sa musel aspoň raz zhliadnuť v niektorej z množstva peripetií slávnej dvojky našich expertov. A cítiť sa pritom mierne trápne. Najmä ak pri vás sedí vaša manželka a hovorí: „Vidíš Jožo, presne Pat4 resizetakto si si minule nevedel poradiť so sekačkou na trávu“. Deti sa už desaťročia zabávajú na pádoch a bláznivých nápadoch a dedo sa už radšej do podobných eskapád nepúšťa, aby mu opäť neseklo v krížoch. V čom teda tento námet oživiť, aby sme mohli bez výčitiek svedomia vypustiť najnovšie „počiny“ Pata a Mata na plátna kín a osloviť tak nostalgicky pamätníkov, ako aj najmladšie, ešte školou nepovinné publikum?

Odpoveď je prostá a trochu alibistická, jednoducho nič zásadného nemeniť a dopriať fanúšikom presne to, čo očakávajú. Viditeľné je to hneď na samotnej zápletke. Tá totiž nie je jedna, ale hneď niekoľko a ide, ako sa dalo čakať, „iba“ o Pat6 resizesúbor o niečo dlhších krátkych epizódiek z neľahkého života dvoch starých mládencov. Možno aj preto na povrch, spoločne s krtmi, vypláva problém, v seriáli neviditeľný a nepodstatný. Pat a Mat úspešne vyriešia zapeklitý problém, rozumej ich domy a záhrady končia v devastovanom stave, a v nasledujúcej epizódke je všetko opäť na starom mieste. Čiže okná sú už zasklené, diery v stene a v streche zacelené a trávnik na záhrade opäť ako vo Wembley. Tvorcovia sa snažia tento menší kauzálny problém vyriešiť krátkymi skečmi, akoby oddeľujúcimi jednotlivé epizódy absolútne mimo čas a priestor. Nápad by to bol chvályhodný, ak by zrazu „mímovia“ Pat a Mat nezačali medzi sebou komunikovať hovoreným slovom. Ich osobitosť a Pat11 resizekúzlo akoby sa v týchto momentoch vytrácali.  Nepochybne ide o ústup v prospech nového publika, ktoré s postavičkami nespája nostalgické puto. Podobne je to aj s „prepojenosťou“ príbehov, tú deti a koniec koncov ani tolerantnejší dospelí fanúšikovia riešiť nebudú.

V prospech tvorcov hovorí vzácna vyrovnanosť jednotlivých epizódiek. Na tú sme, samozrejme, zvyknutí v spojitosti so seriálom, avšak v konkurencii s kino titulmi, rozprávajúcimi viacero príbehov v jednom celku, ide skôr o ojedinelú výnimku. Je však každopádne škoda, že tvorcovia neprejavili viac odvahy a nevydali sa v stopách scenáristov takých Simpsonovcov vo filme (2007), ktorí sa nebáli napísať svojim postavičkám Pat5 resizeplnohodnotný príbeh pre celovečerný film. Osobne sa domnievam, že by to ustáli aj Pat a Mat, len tá spúšť by asi bola nevyhnuteľne väčšia, ako po nejakých pár minútach opravy vodovodného potrubia alebo stavby plotu. Možno by nakoniec zničili celé mesto, ale veď prečo nie... Inovácia mohla prísť napríklad aj v prítomnosti ženy v domácnosti, čo by zrejme mnoho fanúšikov, ak by došlo k správnemu zakomponovania postavy do deja, ocenilo. Pat a Mat opäť v akcii tu boli vo filme už pred dvoma rokmi, opäť sklamú zrejme iba málokoho, ale podobné stávky na istotu sa iba málokedy zaraďujú medzi kultové diela kinematografie.

Pat3 resizePat a Mat opäť v akcii (Pat a Mat znovu v akci), ČR, 2018
Dĺžka:  75 minút
Scenár a réžia: Marek Beneš