Taguj! (Tag)

Taguj13 resizeV súčasnej dobe je filmový divák neustále konfrontovaný s bezduchou a povrchnou zábavou diktovanou kultúrou multiplexov a ich ponukou pomerne širokého spektra komédií. Romantická, akčná, paródia či dramedy. Komediálny žáner by som v zásade rozdelila na dve časti príznačné svojou protikladnosťou.

Nazvať by sme ich vedeli všelijako mainstreamová – artová, kvalitná – nekvalitná, dobrá – zlá, vysoká – nízka a podobne. Ja by som ich jednoducho rozdelila na dve skupiny. Komédie s reprezentatívnou vzorkou filmov Woodeyho Allena či Wesa Andersona na jednej strane a ich protipól, ktorý tvoria klasické americké „masovky“ ako Hangover, Taguj2 resizenedávna snímka Game Night alebo aktuálne premietaný film Taguj! Jeffa Tomsica.

Zdá sa, ako by každý druhý film za posledných päť rokov, nevynímajúc Taguj!, podliehal akémusi trendu „byť nakrútený podľa skutočnej udalosti“. Zaručuje takáto poznámka v úvodne vyššiu kvalitu alebo vysokú sledovanosť filmu? Možno. Každopádne Taguj! je klasická americká komédia so vskutku bizarným námetom prebraným s novinového článku The Wall Street Journal o piatich (v článku desiatich) dospelých mužoch, ktorí každý máj (v skutočnosti každý február) od detstva hrávajú detskú hru voľne preloženú do slovenčiny ako „SI TO“. Hra podlieha prísnym pravidlám a pätica kamarátov ich neustála mení, zapisuje a zdokonaľuje (nesmieš označiť toho, Taguj6 resizekto označil teba, ženy túto hru nehrajú a podobne). Posledný označený hráč musí s hanbou označenia žiť po celý rok, až do najbližšieho začiatku hry. Lenže táto hra by mala byť o niečo iná než ostatné. Tentokrát by mala byť poslednou, keď sa štyria kamaráti spoja proti poslednému s najlepším, nulovým skóre.

Záverečné zábery z domácich kamier naznačujú, že aj skutočný príbeh desiatich mužov hrajúcich túto hru mohol byť rovnako zaujímavý ako jeho filmové spracovanie. Tvorcovia tejto snímky však dokazujú, do akého extrému dokáže takáto navonok Taguj resizenevinná detská hra zájsť. V zásade je v tejto hre povolené takmer všetko. Z praktických vtipov sa stáva vážny boj. Prevleky, klamstvá, vlámania, dočasné zamestnania za cenu označenia toho druhého. Nikto svojho protihráča nešetrí a označený môže byť hocikto a hocikedy. Na svadbe, na pohrebe, cez deň, v noci. V tomto konkrétnom prípade filmu a adaptácie je celkom ťažké rozoznať, či bol väčším extrémom film alebo skutočná predloha k nemu. Pravdivé príbehy sú častokrát omnoho divnejšie ako samotné príbehy na plátne.

Komédia je pomerne vlažná a formálne konvenčná až do chvíle, kedy na scénu prichádza nikdy neoznačený Jerry. V tom Taguj8 resizemomente nastáva zlom a prichádza svieže formálne ozvláštnenie príbehu. Nezaujímavá komédia sa mení na paródiu s kontextuálnym presahom. Okrem toho, že ide o paródiu na akčné filmy a zložité bojové scény, tieto strihové sekvencie majú ešte jeden význam. Odkazujú a sú inšpirované niektorými predošlými filmami herca Jeremyho Rennera ako Bourneov odkaz alebo jeho postavu Hawkeye v Marvelovkách, podobným spôsobom ako to robia tvorcovia filmov, v ktorých hrá hlavné postavy aj Dwayne Johnson. Tieto komediálne filmy sú zároveň paródiami na konvenčné zobrazovanie týchto hrdinov ako dokonalých, neporaziteľných bojovníkov neschopných prehrať.

Taguj11 resizeSamozrejme, že sa nejedná o žiadne nóvum po strihovej ani po formálnej stránke. Avšak, v rámci tohto konvenčného klišé je takéto ozvláštnenie príjemným osviežením. Rovnakým spôsobom sú strihané aj sekvencie v Sin City alebo Sherlockovi Holmesovi, kde sa akcia spomalí do slow motion, postavy vedú vnútorný monológ a popisujú udalosti, ktoré sa stanú v najbližších sekundách, následne sa akcia dostáva zrýchleným pohybom späť do pôvodného bodu a ukazuje situáciu v reálnom čase. Voľba takéhoto formálneho prvku snímke určite prospela a z obyčajnej lacnej zábavy sa napokon stala aspoň o niečo kvalitnejšia komédia.

Taguj7 resizeNa príklade tohto filmu dokonale vidno širokú pomyselnú medzeru medzi napríklad francúzskou a americkou komédiou. Prvá zo spomenutých je určená náročnejšiemu divákovi, je charakteristická svojím inteligentným humorom, nedoslovnosťou a možnosťou diváka zabaviť sa na možných implicitných významoch. Americká komédia je naopak určená jednoduchému divákovi, je plná situačného humoru, ktorý niekedy funguje a inokedy zase vôbec nie. Napriek niektorým pozitívnym stránkam, snímku Taguj! doslova prevalcovala taká tá typická lacná zábava amerických filmových komédií a môže poslúžiť doslova ako „brainwash“ pre ľudí, ktorí chcú po náročnom dni len vypnúť hlavu a byť pobavení.

Taguj12 resizeTaguj! (Tag), USA, 2018
Dĺžka: 93 minút
Réžia: Jeff Tomsic