Moulin Rouge (Moulin Rouge!)

moulinrouge1Paríž. Montmartre. Píše sa rok 1988. Mladý spisovateľ Christian (Ewan McGregor) práve okúsil čaro bohémskeho života vo vychýrenom nočnom klube Moulin Rouge. Stretáva očarujúcu femme fatale, kurtizánu Satine (Nicole Kidman), ktorá sa razom stáva láskou jeho života. Láskou romantickou, žiarlivou, zničujúcou. Jednoduchý a nikdy nestarnúci námet o osudovej láske stačil austrálskemu režisérovi Bazovi Luhrmanovi na to, aby vytvoril kvalitný scenár a nakrútil kritikmi glorifikovaný, nádherne podivný a neodolateľne opojný veľkofilm.

Moulin Rouge je rámovaný jeho povestným otvorením a uzatvorením krvavo červenej divadelnej opony, sprevádzanej orchestrálnou hudbou, pod vedením vášnivého dirigenta a logom spoločnosti 20th Century Fox. A my sa zrazu ocitáme v reminiscencii na staré čiernobiele filmy moulinrouge3z 30. a 40. rokov s úzkymi uličkami vytvárajúcimi divadelné kulisy. Obraz postupne naberá emocionálnu i farebnú intenzitu a prepadá lesku a biede povestnej francúzskej mestskej štvrte. Tento obraz je očividnou analógiou na pôvod Luhrmanovej divadelnej štylizácie – operu La Bohème, neskôr spracovanú aj do muzikálovej podoby na divadelných doskách Broadwaya. Inšpirácii a umeleckých vplyvov je však v tejto snímke neúrekom. Okrem opery vzdáva úctu klasickému muzikálu 20.rokov, expresívnou červeno-modrou štylizáciou starému Technicoloru a priamo cituje najznámejšie popové hity všetkých čias. Výsledkom sa tak stáva asi najväčší gýč v histórii mainstreamového filmu. A zároveň, šialený, opulentný a osviežujúci Spectacular Spectacular filmového režiséra, ktorý nikdy nestratí ani štipku zo svojej múzy.

Spojivom celého príbehu je hudba. Respektíve, jednotlivé hudobné čísla všetkých protagonistov. Tí, ktorí sa nie veľmi zaujímajú alebo nie veľmi zdatne moulinrouge2orientujú vo svete popovej hudby, si chvíľu azda ani nevšimnú, že v snímke kontinuálne zaznieva niekoľko kultových populárnych piesní. Až v prípade veľkých mien ako Queen, Madonna, David Bowie či Marilyn Monroe mnohým zasvieti kontrolka. Luhrmanovi sa bravúrne podarilo do svojho príbehu zakomponovať reálne existujúce miesto z minulého storočia (Moulin Rouge je srdce Montmartru) s niekoľkými reálnymi postavami (francúzsky maliar a grafik Toulouse-Lautrec zachytávajúci čaro kabaretov) a vytvoriť fiktívny príbeh zakázanej lásky.

Práve popové hity, najmä 70. a 80.rokov, v mnohých situáciách slúžia ako náhrada moulinrouge4za dialóg či monológ. Zakomponovaním modernej hudby do historického príbehu vytvára zaujímavý kontrapunkt lákajúci široké publikum. Takýmto spôsobom nadväzuje na jeho staršiu snímku Príbeh rytiera a na trend využívania anachronického vzťahu hudby k obrazu, ako to bolo aj v prípade snímky Kennetha Branagha Márna snaha lásky (2000). Tento trend sa v hranom filme udržal pomerne dlho. Modernú hudbu a historický obraz neskôr využila vo svojom filme Mária Antoinetta (2006) aj americká režisérka Sofia Coppola. V súčasnosti sa čoraz viac vo svetovej kinematografii objavuje opačný fenomén.

Napriek tomu, že na obraze väčšinou sledujeme halucinogénny kvázi-rozprávkový príbeh, Luhrman nič neprikrášľuje. Na pozadí magického Paríža z roku 1900 ukazuje život v meste všetkých umelcov taký, aký naozaj bol. Povrchný diamantový lesk kabaretného nočného klubu moulinrouge6v momente vystrieda realita všedného dňa. Majiteľ Moulin Rouge (Jim Broadbent) je len obyčajným „pasákom“ a svoje kurtizány a ich duše predáva bohatým parížskym mocipánom. Preľudnené ulice sú plné špiny a chudobných žobrákov. Opojná zeleň Absintu a vôňa halucinogénnych látok preniká cez filmové plátno až k divákovi. Snímanie prostredníctvom viacnásobných expozícií, kaleidoskopov či zrkadiel je síce esteticky krásne, no je iba reflexiou roztrieštenosti a symbolom mnohých tvári, masiek jednotlivých protagonistov. Z každej minúty krásne rozprávkového príbehu cítiť vášeň, podozrenie, žiarlivosť, hnev a zradu. Postavám dýcha na krk choroba, smrť a pomaly približujúci sa fatálny koniec zosobnený v legendárnej scéne piesne Roxanne.

Moulin Rouge je príbehom o kráse, pravde, voľnosti a láske. Je to jeden obrovský metapríbeh. Príbeh v príbehu. A ten zase v ďalšom príbehu. Christian spočiatku nemá inšpiráciu pre svoje moulinrouge5dielo o láske, pretože ju nikdy nepoznal. Akonáhle ju zažije, dychtivo o nej začína písať. V romantickej zápletke zároveň píše a režíruje svoj debut – divadelnú hru Spectacular Spectacular. Aj príbeh prostitútky Roxanne, ktorá nemusí predať svoju dušu pomyselnému diablovi iba za najlepších priateľov žien – diamanty. Jednoducho množstvo čiastkových príbehov spojených do jedného monumentálneho divadelného predstavenia uzatvoreného tiažou červenej opony a sprevádzaného neutíchajúcim aplauzom uspokojeného obecenstva.

moulinrouge7Moulin Rouge (Moulin Rouge!)
Dĺžka: 127 minút
Scenár: Baz Luhrmann, Craig Pearce