Nebezpečná láskavosť (A Simple Favor)

nebezpecnalaskavost1Nikto nevie svoje herečky milovať a nechať vyniknúť ich prirodzenú povahu tak, ako to robí režisér Paul Feig. Či už to bola Melissa McCarthy v komediálnych snímkach Dámska jazda, Drsniačky alebo Špión, Kate McKinnon v ženskom remaku Ghostbusters alebo Blake LivelyAnna Kendrick v jeho najnovšom filme Nebezpečná láskavosť.

Obe herečky typologicky presne reflektujú dva kontrastné ženské stereotypy. Stephanie (Anna Kendrick)nebezpecnalaskavost3 je ostatnými rodičmi nenávidená supermama a receptová vloggerka, bezvýhradne oddaná svojmu povolaniu byť matkou. Vysoká sexy blondína Emily (Blake Lively) pracuje na vysokej pozícii v medzinárodnej spoločnosti, je hlavou domácnosti a ekonomicky nezávislá od svojho nie veľmi úspešného manžela. Celá dejová línia sa začne poriadne zamotávať počnúc prvým stretnutím týchto dvoch odlišných žien.

Ženské priateľstvo je pre všetky Feigove filmy nosným motívom. V ostatných Feigových filmoch bol tento vzťah reflektovaný výhradne prostredníctvom ženskej komédie.nebezpecnalaskavost2 Avšak, v prípade Nebezpečnej láskavosti, ktorá je adaptáciou rovnomennej novely Darcey Bell, komediálny charakter jeho filmov ustupuje do úzadia a je nahradený temnejším žánrom, trilerom. Keďže sa „role model“ ostatných rodičov, sladká Stephanie a bogardovsky štylizovaná Emily veľmi rýchlo stávajú najlepšími kamarátkami, elegantná Emily potrebuje od svojej novej kamarátky len jednu malú láskavosť. Vyzdvihnúť jej malého syna zo školy. Hneď potom sa však záhadná Emily stáva nezvestnou. Už z traileru a expozičnej časti filmu je jasné, že Feig tentokrát sčasti vybočil zo svojho zaužívaného stereotypu a okorenil svoj najnovší film poriadnym kusom veľmi odlišného žánru.

Celý príbeh je ako inak postavený na báze všetkých trilerov - tajomstve. Novonadobudnuté kamarátky sa postupne spoznávajú, no ich výpovede, osudové skúsenosti z minulosti a všetky nebezpecnalaskavost4informácie, ktorými sa prezentujú a generujú svoj charakter, nie sú úplne pravdivé. Celý milostný trojuholník ústredných postáv tvoria nespoľahliví rozprávači. Divák však vďaka krátkym flashbackom a retrospektívam disponuje oveľa väčšou znalosťou informácií ako samotné postavy. Aby tvorcovia nepokazili potešenie zo žánrového filmu, divák, samozrejme, nie je vševediaci a príjem informácií je značne limitovaný a zámerne zavádzaný. Tajomstvo podčiarkuje aj fakt, že všetky tri hlavné postavy sú prezentované ako patologickí klamári.

Emily je postava najviac zahalená rúškom tajomstva a ako sa ukazuje, ani jej vlastný manžel v podstate netuší, kto v skutočnosti je. Aj keď je Stephanie spočiatku prezentovaná ako anjelsky pôsobiaca nebezpecnalaskavost5dokonalá matka v decentnom farebnom outfite, postupne sa dozvedáme o jej démonoch z minulosti. Dokonalý manžel a hlavný podozrivý v prípade zmiznutej Emily Sean (Henry Golding) neustále „hrá na dve strany“. Každá z týchto postáv má nahlas nevyslovené tajomstvo a výpovede jednotlivých charakterov sú kontinuálne zahmlievané. Ani jeden z hlavných protagonistov nehovorí úplnú pravdu. Diváci sa tak po celú metráž pýtajú, ktorá z postáv je viac psycho. Zradná Emily, schizofrenická Stephanie alebo príťažlivý Sean?

Ak sa vám tento typ rozprávania zdá povedomý, máte pravdu. Okrem Hitchcockovského trileru, nebezpecnalaskavost6má snímka aj Fincherovo pohrávanie sa s časovými líniami a poriadnu dávku jeho povestného tajomstva a nespoľahlivosti z hľadiska výpovedi postáv. Zápletka sa, zároveň, celkom nápadne ponáša na Stratené dievča Davida Finchera. Avšak, Fincherovo spracovanie podobného námetu je dokonalou súhrou všetkých trilerových vyjadrovacích prostriedkov. Napriek tomu, že Feigova Nebezpečná láskavosť má so Strateným dievčaťom niekoľko spoločných kategórií, kvalitatívne značne zaostáva. Dôvodov, prečo je to tak je niekoľko.

Možno je to spôsobené tým, že Nebezpečná láskavosť je zmesou dvoch žánrov. Divákovi je snímka prezentovaná ako triler, ale jeho charakter je pravidelne narúšaný a popretkávaný drobnými komediálnymi výstupmi. Jeho pozornosť je tak neustále vytrhávaná zo zaužívanej schémy a celkovo odvádzanánebezpecnalaskavost8 od dôležitých detailov. Všetko je to, pravdepodobne len otázkou vkusu. Pre niekoho sa tento jav môže zdať príliš chaotický, pre iného pôjde o svieže ozvláštnenie dejovej línie. Ďalším z dôvodov, prečo medzi tieto dve snímky nedajú úplne porovnávať, je dávkovanie informácií pri rozuzlení deja. Zatiaľ čo Fincher dávkuje informácie postupne a zvyšuje ich frekvenciu s blížiacim sa koncom, Feig je o niečo zdržanlivejší, no v konečnom dôsledku, ich podá všetky naraz v úplnom závere snímky a popridáva k nim ešte nejaké posledné minizápletky. Záver sa tak javí ako prebytočná nepotrebná vata.

Nebezpečná láskavosť však nie je iba banálnym béčkovým trilerom. Najzaujímavejšia je jeho mnohovrstevnatosť.nebezpecnalaskavost7 Disponuje niekoľkými zaujímavými zvratmi v deji, mnohými odhaleniami a pozorovaniami. Na príklade odlišných žien Feig reflektuje rozdielny výzor, povahu aj sociálne zázemie oboch postáv, a súčasne poukazuje na ich podobnosť, ba priam rovnosť v súvislosti s totálnou zmenou ľudských charakterov. Ide o pozoruhodnú mozaiku zvrátených ľudských osudov plných tajomstva, klamstiev a pretvárky a obraz typickej a v súčasnosti mnohokrát prezentovanej „screwed up“ Ameriky.

nebezpecnalaskavost9Nebezpečná láskavosť (A Simple Favor)
Dĺžka: 117 minút
Scenár: Paul Feig, Jessica Sharzer (podľa predlohy Darcey Bell)
Réžia: Paul Feig
Kamera: John Schwartzman
Strih: Brent White
Hudba: Theodore Shapiro. Hrajú: Anna Kendrick, Blake Lively, Rupert Friend, Eric Johnson, Linda Cardellini, Sarah Baker, Jean Smart, Andrew Rannells, Glenda Braganza, Dyndy Day, Gia Sandhu, Apama Nancherla, Henry Golding a ďalší
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 13. septembra 2018